Valikko

Kiina kiristää autojenympäristönormeja

Japanilaisvalmistajatvähentävätpolttoaineenkulutusta japäästöjä

Kiinan hallitus julkisti tiistaina uudet ohjeet maan autoteollisuuden kehittämiseksi. Hallitus pyrkii tehostamaan Kiinan hajanaista autotuotantoa ja nostamaan maan maailman merkittävien tuotantoalueiden kärkeen.

Autoteollisuuden säädöksiä muutettiin myös helpottamaan ulkomaisten valmistajien toimintaa Kiinassa. Nyt kumottu vuodelta 1994 peräisin oleva säädös vaati Kiinassa tuotettavien autojen osilta vähintään 40 prosentin kotimaisuusastetta. Kotimaisuusmääräyksen poistaminen nostaa Kiinassa tapahtuvan tuotannon ja kokoonpanon entistä houkuttelevammaksi ulkomaisille autotehtaille.

– Hallitus yrittää kuitenkin säilyttää jonkinlaisen otteen ulkomaisten valmistajien toimista, arvioi Shanghaissa toimiva konsultti Jian Sun japanilaiselle talouslehdelle Nihon Keizai Shimbunille.

– Siksi autojen tuonti on edelleen sallittua vain määrättyjen satamien kautta ja myös jakeluketjujen toimintaa säädellään.

Uudet ohjeet pyrkivät myös edistämään ympäristöystävällisempien ja vähemmän polttoainetta kuluttavien automallien kehittämistä. Nihon Keizain mukaan tästä on etua japanilaisille autovalmistajille, jotka ovat jo vuosia kehittäneet teknologioita sekä pakokaasupäästöjen että polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

Honda ja Toyota ovat selvästi muita valmistajia pidemmällä esimerkiksi yhdistelmämoottoristen autojen tuomisessa myyntiin, ja molemmat suunnittelevat suuria investointeja Kiinassa tapahtuvaan tuotantoonsa.

Hondan tavoitteena on kasvattaa tuotantonsa Kiinassa tämänvuotisesta 220 000 autosta 400 000 autoon vuoteen 2006 mennessä, ja Toyota aikoo nostaa omansa 600 000 autoon vuonna 2008. Tänä vuonna Toyota suunnittelee tuottavansa Kiinassa 100 000 autoa.

Myös Japanin hallitus harkitsee kiristyksiä autoliikenteen päästöjä koskeviin säädöksiin. Nykysäädösten tavoitteena on rajoittaa autoliikenteen hiilidioksidipäästöt 250 miljoonaan tonniin vuonna 2010, mutta hallitus epäilee, etteivät nykysäädökset riitä tavoitteen saavuttamiseksi. Nihon Keizai Shimbunin saamien tietojen mukaan hallitus valmistelee autojen polttoaine- ja päästömääräysten kiristämistä.

Nissan julkisti alkuviikosta suunnitelman vähentää polttoaineen kulutusta keventämällä kaikkia tuottamiaan malleja kymmenen prosenttia seuraavien viiden vuoden kuluessa.

Yhtiön laskujen mukaan kymmenen prosentin kevennys autojen painoon vähentää niiden polttoaineen tarvetta viitisen prosenttia. Painon keventyminen vähentää yhtiön mukaanmyös haitallisten aineiden ja hiukkasten päästöjä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Anvia aloittaa yt:t – vähentää enintään 25 työpaikkaa

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    8. 8

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää