Valikko

Andlerin missio: tunnettuus

F-Secure vie sinistä väriä maailmalle

Andlerin missio oli selvä, kun hän otti markkinointijohtajan työn vastaan. Missio on vain entisestään vahvistunut, kun hän on kiertänyt yhtiön maakonttoreissa ja tavannut jakelukanavan edustajia. Heidän ensisijainen toiveensa päämiehelle on F-Securen tunnettuuden nostamisen.

Andler on ehtinyt toimia F-Securen markkinointijohtajana virallisesti tammikuun lopusta lähtien, ja liukuvan siirtymisen puitteissa noin kuukauden enemmän.

Tehtävän suorittamisen tärkeimmäksi työkaluksi Andler on valinnut ammattilehdistön. F-Securen täytyy näkyä it- ja telealan lehtien sivuilla. Hän kasvattaa mainontaa sen sijaan, että laittaisi panoksia tapahtumamarkkinointiin.

Andlerin mielestä tietoverkkojen turvaa myyvä yritys tavoittaa ydinasiakkaansa parhaiten painetun median kautta. Loppukäyttäjien tietokoneiden näytöillä tyylitelty, sininen F on aina läsnä.

F-Securen ydinasiakkaat ovat suurten yritysten tietohallintojohto, internet-operaattorit ja pk-yritykset. Varsinaiset toimitukset menevät lähes aina lisäarvotoimittajien kautta.

Lähtötaso kartoitettu

Huolimatta monista tunnetuista ja arvostetuista referensseistä, F-Securen tunnettuus ei riitä kilpailemaan paljon suurempien kilpailijoiden kanssa. Symantechin liikevaihto oli viime vuonna lähes 40 kertaa ja Network Associatesin 24 kertaa suurempi kuin F-Securen 39 miljoonaan euron vuosivaihto.

”Olemme teettäneet tunnettuusmittaukset suurimmissa Euroopan maissa. Edessä on paljon töitä, sillä lähtötaso on todella matala, Andler sanoo.

”Suomessa ja Ruotsissa meidät tunnetaan erittäin hyvin. Niin Suomessa kuin muuallakin ne, jotka meidät tuntevat, antavat meille hyvät arvosanat.”

”Mittaaminen on erittäin kallista, mutta miten muutenkaan pystyy todentamaan, että markkinointiin tehdyt sijoitukset ovat tuottavia”, Andler kysyy.

Hauskaa, älyllistä,selkeää

Yhtiön markkinointipanostusten määrää Andler ei kerro, mutta määrittelee ne merkittäviksi. Se olikin edellytys sille, että hän vaihtoi F-Securen leipiin HP e-ServicesBazaarin hauskasta työpaikasta.

”Basaari oli ehdottomasta hauskin työpaikka mikä minulla on koskaan ollut”, Andler sanoo 2,5 vuotta kestäneestä keikastaan.

Kaikkiaan Andler on ollut HP:n palvelussa parikymmentä vuotta. Sinä aikana älyllisesti haastavin tehtävä oli kunnianhimoinen hanke kehittää E-speak-ohjelmistoa, jolla oli tarkoitus luoda kokonaisia, dynaamisia palvelumoduuleja, joiden avulla palveluja voitaisiin pystyttää liittämällä moduuleja yhteen.

”E-speak-hankkeen suuruutta ei alun perin ymmärretty ja osoittautui liian suureksi HP:llekin. Siinä joutui aina selvittämään alusta pitäen koko ajatuksen ja siltikään monet eivät ymmärtäneet mihin siinä pyrittiin”, Andler sanoo nostalgisesti.

Nykyinen työ on erilaista: ”On virkistävää, kun tehtävä on selkeä. On helpompaa työskennellä 500 ihmisen kanssa kuin 140000 hengen yrityksessä. Kaikki ymmärtävät mitä tässä ollaan tekemässä ja kaikkien täytyy välittää markkinoille sama viesti.”

Suuri osa tuosta viestistä kertoo, että virustorjunta ei ole yksittäinen ohjelmisto tai työkalu vaan sen täytyy olla palvelua, jonka joku toimittaa. Tämän sanoman levityksessä F-Secure on ollut kilpailijoitaan edellä ja on saanut vastaanottaa internet-operaattoreita asiakkaikseen lähes rauhassa.

F-Securen internet-operaattoreilta saama liikevaihto onkin kasvanut 11 peräkkäistä vuosineljännestä noin 20 prosentin vauhdilla.

Suomalaisuusei ole pahasta

Andler on ennättänyt vierailla F-Securen maakonttoreissa Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Englannissa ja Japanissa. Hän on huomannut, ettei yhtiön suomalaisuus oli pahasta, vaikka se koetaankin eri tavalla eri maissa: ”Euroopan markkinoilla korostuu F-Securen eurooppalaisuus vastapainona amerikkalaisuudelle. Japanissa taas suomalaisuuden suurin etu on siinä, että se osa pohjoismaalaisuutta.”

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää