Valikko

Kiinan jarrutus halvensi merirahteja

Vallitseva pulaöljytankkereista ja terrorin uhkapitävät kuitenkinöljykuljetusten hinnat korkealla

Kiinan ylikuumentuneen talouden jarrutus tänä keväänä on painanut valtamerikuljetusten hinnat jyrkkään laskuun. Valtamerirahtien kehitystä kuvaava Baltic Dry -indeksi on kesäkuun alussa 42 prosenttia helmikuun huipputasoa alempana. Rahtitaso on silti edelleen puolet korkeampi kuin viime vuoden kesällä.

Rahtitason lasku helpottaa kaukokuljetuksia käyttävien suomalaisyritysten kustannuspaineita. Kalliit rahdit ovat nakertaneet esimerkiksi Kemiran lannoitteiden kaukoviennin kannattavuutta. Rautaruukille ja esimerkiksi kaukolämpöyhtiöille korkeista rahdeista on riesaa hiilen kallistuvien kuljetuskustannusten vuoksi.

Poikkeus valtamerirahdeissa ovat öljykuljetukset, jotka ovat edelleen hyvin kalliita.

– Talouden epävarmuus on tehnyt sen, että öljyrahtien vaihtelu on jyrkkää ja äkkinäistä. Esimerkiksi viikonlopun attentaatit Saudi-Arabiassa aiheuttivat sen, että kaikki rahdit hypähtivät neljänneksen ylöspäin, sanoo kuljetuksia välittävän Alexia Shippingin meklari Tom Fenel.

– Kaikki pelkäävät sitä, että joku isku osuu tuotantovälineisiin. Sen jälkeen ensin öljyn hinta ja sitten öljyrahdit menevät katosta läpi, sanoo Fenel.

Tankkeripulavain pahenee

Rakenteellista epätasapainoa tankkerimarkkinoilla pitää yllä esimerkiksi se, että öljyn kuljetusmatkat ovat pidentyneet venäläisen öljyn roolin kasvettua. Tämä kasvattaa kapasiteetin kysyntää.

Lisäksi iso osa tankkereista on vanhoina ja huonokuntoisina pian matkalla romutettavaksi. Eikä tankkereita tekeviltä aasialaisilta telakoilta saa nyt tilattavaa laivaa ulos ennen vuotta 2008, sillä rakennuskapasiteetti on loppuunmyyty.

Öljyrahtien kalleus on ollut mannaa Fortumille, jonka Shipping-toimiala on tehnyt tänä vuonna hurjaa tulosta. Erityisesti maailmalla vallitseva yleinen pula jäävahvisteisesta kalustosta antaa Fortumille loistavan rahastusmahdollisuuden jääkenttien takana talvella olevan Primorskin eli entisen Koiviston sataman kuljetuksissa. Jääaikaan Primorskin rahtitaso voi olla viisinkertainen avovesisatamiin verrattuna.

– Kesällä meille relevantit rahdit tulevat alas. Tästä kesästä on kuitenkin tulossa siedettävä, ja loppuvuosi näyttää taas paremmalta, sanoo Fortum Shippingin johtaja Risto Näsi.

Talvenrahtikupla sulaa

Bulkkeripuolella ei ole niin pahaa kalustopulaa kuin öljykuljetuksissa. Bulkkereiden alkuvuoden hintakupla perustui osittain Kiinan ulkomaankaupan räjähdyksen aiheuttamaan markkinahäiriöön.

– Kiinan kysynnän kasvaessa monista tuotteista tuli pulaa. Tavaraa ostettiin enemmän kuin sitä oli myytävänä. Tämän vuoksi laivat joutuivat odottamaan satamissa jopa viikkoja lastiaan, mikä söi muutenkin niukkaa kapasiteettia. Huonommin tuottavien seisontamaksujen kompensoimiseksi varustamot korottivat rahtejaan, kuvaa rahtimarkkinoita tunteva alkuvuoden poikkeustilannetta.

Bulkkeripuolellakin hintavia rahteja on luvassa ainakin vuoteen 2007 asti. Silloin on valmistumassa merkittävästi lisää kapasiteettia. Alkuvuoden tasolle rahdit tuskin nousevat, ellei Kiinan kysynnän kasvu pääse uudestaan karkaamaan käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    6. 6

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää