Kiinan jarrutus halvensi merirahteja

Vallitseva pulaöljytankkereista ja terrorin uhkapitävät kuitenkinöljykuljetusten hinnat korkealla

Kiinan ylikuumentuneen talouden jarrutus tänä keväänä on painanut valtamerikuljetusten hinnat jyrkkään laskuun. Valtamerirahtien kehitystä kuvaava Baltic Dry -indeksi on kesäkuun alussa 42 prosenttia helmikuun huipputasoa alempana. Rahtitaso on silti edelleen puolet korkeampi kuin viime vuoden kesällä.

Rahtitason lasku helpottaa kaukokuljetuksia käyttävien suomalaisyritysten kustannuspaineita. Kalliit rahdit ovat nakertaneet esimerkiksi Kemiran lannoitteiden kaukoviennin kannattavuutta. Rautaruukille ja esimerkiksi kaukolämpöyhtiöille korkeista rahdeista on riesaa hiilen kallistuvien kuljetuskustannusten vuoksi.

Poikkeus valtamerirahdeissa ovat öljykuljetukset, jotka ovat edelleen hyvin kalliita.

– Talouden epävarmuus on tehnyt sen, että öljyrahtien vaihtelu on jyrkkää ja äkkinäistä. Esimerkiksi viikonlopun attentaatit Saudi-Arabiassa aiheuttivat sen, että kaikki rahdit hypähtivät neljänneksen ylöspäin, sanoo kuljetuksia välittävän Alexia Shippingin meklari Tom Fenel.

– Kaikki pelkäävät sitä, että joku isku osuu tuotantovälineisiin. Sen jälkeen ensin öljyn hinta ja sitten öljyrahdit menevät katosta läpi, sanoo Fenel.

Tankkeripulavain pahenee

Rakenteellista epätasapainoa tankkerimarkkinoilla pitää yllä esimerkiksi se, että öljyn kuljetusmatkat ovat pidentyneet venäläisen öljyn roolin kasvettua. Tämä kasvattaa kapasiteetin kysyntää.

Lisäksi iso osa tankkereista on vanhoina ja huonokuntoisina pian matkalla romutettavaksi. Eikä tankkereita tekeviltä aasialaisilta telakoilta saa nyt tilattavaa laivaa ulos ennen vuotta 2008, sillä rakennuskapasiteetti on loppuunmyyty.

Öljyrahtien kalleus on ollut mannaa Fortumille, jonka Shipping-toimiala on tehnyt tänä vuonna hurjaa tulosta. Erityisesti maailmalla vallitseva yleinen pula jäävahvisteisesta kalustosta antaa Fortumille loistavan rahastusmahdollisuuden jääkenttien takana talvella olevan Primorskin eli entisen Koiviston sataman kuljetuksissa. Jääaikaan Primorskin rahtitaso voi olla viisinkertainen avovesisatamiin verrattuna.

– Kesällä meille relevantit rahdit tulevat alas. Tästä kesästä on kuitenkin tulossa siedettävä, ja loppuvuosi näyttää taas paremmalta, sanoo Fortum Shippingin johtaja Risto Näsi.

Talvenrahtikupla sulaa

Bulkkeripuolella ei ole niin pahaa kalustopulaa kuin öljykuljetuksissa. Bulkkereiden alkuvuoden hintakupla perustui osittain Kiinan ulkomaankaupan räjähdyksen aiheuttamaan markkinahäiriöön.

– Kiinan kysynnän kasvaessa monista tuotteista tuli pulaa. Tavaraa ostettiin enemmän kuin sitä oli myytävänä. Tämän vuoksi laivat joutuivat odottamaan satamissa jopa viikkoja lastiaan, mikä söi muutenkin niukkaa kapasiteettia. Huonommin tuottavien seisontamaksujen kompensoimiseksi varustamot korottivat rahtejaan, kuvaa rahtimarkkinoita tunteva alkuvuoden poikkeustilannetta.

Bulkkeripuolellakin hintavia rahteja on luvassa ainakin vuoteen 2007 asti. Silloin on valmistumassa merkittävästi lisää kapasiteettia. Alkuvuoden tasolle rahdit tuskin nousevat, ellei Kiinan kysynnän kasvu pääse uudestaan karkaamaan käsistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    9. 9

      Helle: Lentolakkoa sovitellaan koko ilta

    10. 10

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää