Metso etsii autotehtaalle ostajaa

Autonvalmistus voi olla Suomessa kannattavaa

Saksalaisen ThyssenKruppin vetäydyttyä Valmet Automotivesta, alkaa Metso etsiä Uudenkaupungin autotehtaalle uutta yhteistyökumppania ja mahdollista ostajaa.

Metson varatoimitusjohtaja Olli Vaartimon mukaan autotehtaat tarvitsevat ulkopuolisia sopimusvalmistajia, jotka huolehtivat sellaisten pienten sarjojen erikoisautojen valmistamisesta, joita ei voida tavallisella tuotantolinjalla tehdä. Valmet Automotiven mahdollinen yhteistyökumppani ei välttämättä ole autonvalmistaja.

– Tuntuisi luonnolliselta etsiä uutta yhteistyökumppania ja mahdollista ostajaa varsinaisia autonvalmistajia palvelevasta teollisuudesta. Autonvalmistajat haluavat keskittää omia resurssejaan sellaisiin autoihin, joita valmistetaan suuria määriä. Erikoisautojen valmistus halutaan siirtää ulkopuolisille kumppaneille.

Thyssen myy takaisin Metsolle vuonna 2001 hankkimansa kymmenen prosentin osaomistuksen Valmet Automotivesta ja luopuu samalla optiostaan hankkia yhtiön koko osakekanta. Syynä ovat Uudenkaupungin autotehtaan epävarmat tulevaisuuden näkymät.

Yhteistyöstä hyötyä

Metsolle Thyssenin päätös on pettymys. Vaartimo pitää kuitenkin yli kaksi vuotta kestänyttä yhteistyötä Thyssenin kanssa hyödyllisenä, koska se on avannut tärkeitä kontakteja eurooppalaisen autoteollisuuteen.

Vaartimon mukaan yhteistyön tarkoituksena oli löytää lisää valmistettavaa Uudenkaupungin autotehtaalle, koska siellä on paljon vapaata tuotantokapasiteettia. Thyssenin tarkoituksena oli ottaa tehdas haltuunsa siinä vaiheessa, kun Uudenkaupungin autotuotanto on uusilla kaupoilla pidemmäksi aikaa turvattu.

– Yli kaksi vuotta kestäneet myynti- ja markkinointiponnistelut eivät tuottaneet toivottua tulosta ja nyt sitten Thyssen teki omat johtopäätöksensä.

Thyssenille ei riittänyt Porschen kanssa tehty sopimus, joka kattaa erikoismallien valmistuksen Uudessakaupungissa vuoteen 2008 saakka. Tehtaan tuotantoon olisi pitänyt saada myös muita automalleja.

Uudessakaupungissa valmistetaan 11 000 rättikattoista Porsche Boxsteria vuodessa. Määrä on vaatimaton siihen verrattuna, että tehtaan tuotantokapasiteetti on 100 000 autoa vuodessa. Kuluva vuosi on Vaartimon mukaan tehtaan historian raskain.

Suomi on kilpailukykyinen

Euroopan autoteollisuuden päämarkkina-alueet on Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, missä ovat myös suurimmat autotehtaat. Suomi sijaitsee hankalien kuljetusyhteyksien päässä Euroopan reunalla. Voiko autojen valmistus Suomessa ylipäätään olla kannattavaa?

–  Useissa neuvotteluissa Uusikaupunki on ollut täysin kilpailukykyinen vaihtoehto. Uudenkaupungin voima on siinä, että siellä pystytään tekemään edullisesti ja tehokkaasti pienten sarjojen erikoisautoja. Pitkät kuljetusmatkat Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan eivät ole olleet kilpailuhaitta.

Uudenkaupungin tehtaalla ainoastaan puolet henkilöstöstä on töissä ja lomautettuna on 600 työntekijää. Thyssenin vetäytymisestä huolimatta lisää lomautuksia ei ole tiedossa.

– Thyssenin vetäytyminen ei vaikuta henkilöstöön. Ensi vuonna toimitukset Porschelle tulevat kasvamaan jonkin verran, mikä lisää töissä olevaa henkilöstömäärää noin 10 prosenttia, Vaartimo sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin Raisio rakensi tarinan ihmeellisestä lehmärehusta – vaan kuinka sitten kävikään

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    7. 7

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    8. 8

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    9. 9

      Ranskan, Italian ja Suomen velka euroajan ennätykseen

    10. 10

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää