Valikko

Metso etsii autotehtaalle ostajaa

Autonvalmistus voi olla Suomessa kannattavaa

Saksalaisen ThyssenKruppin vetäydyttyä Valmet Automotivesta, alkaa Metso etsiä Uudenkaupungin autotehtaalle uutta yhteistyökumppania ja mahdollista ostajaa.

Metson varatoimitusjohtaja Olli Vaartimon mukaan autotehtaat tarvitsevat ulkopuolisia sopimusvalmistajia, jotka huolehtivat sellaisten pienten sarjojen erikoisautojen valmistamisesta, joita ei voida tavallisella tuotantolinjalla tehdä. Valmet Automotiven mahdollinen yhteistyökumppani ei välttämättä ole autonvalmistaja.

– Tuntuisi luonnolliselta etsiä uutta yhteistyökumppania ja mahdollista ostajaa varsinaisia autonvalmistajia palvelevasta teollisuudesta. Autonvalmistajat haluavat keskittää omia resurssejaan sellaisiin autoihin, joita valmistetaan suuria määriä. Erikoisautojen valmistus halutaan siirtää ulkopuolisille kumppaneille.

Thyssen myy takaisin Metsolle vuonna 2001 hankkimansa kymmenen prosentin osaomistuksen Valmet Automotivesta ja luopuu samalla optiostaan hankkia yhtiön koko osakekanta. Syynä ovat Uudenkaupungin autotehtaan epävarmat tulevaisuuden näkymät.

Yhteistyöstä hyötyä

Metsolle Thyssenin päätös on pettymys. Vaartimo pitää kuitenkin yli kaksi vuotta kestänyttä yhteistyötä Thyssenin kanssa hyödyllisenä, koska se on avannut tärkeitä kontakteja eurooppalaisen autoteollisuuteen.

Vaartimon mukaan yhteistyön tarkoituksena oli löytää lisää valmistettavaa Uudenkaupungin autotehtaalle, koska siellä on paljon vapaata tuotantokapasiteettia. Thyssenin tarkoituksena oli ottaa tehdas haltuunsa siinä vaiheessa, kun Uudenkaupungin autotuotanto on uusilla kaupoilla pidemmäksi aikaa turvattu.

– Yli kaksi vuotta kestäneet myynti- ja markkinointiponnistelut eivät tuottaneet toivottua tulosta ja nyt sitten Thyssen teki omat johtopäätöksensä.

Thyssenille ei riittänyt Porschen kanssa tehty sopimus, joka kattaa erikoismallien valmistuksen Uudessakaupungissa vuoteen 2008 saakka. Tehtaan tuotantoon olisi pitänyt saada myös muita automalleja.

Uudessakaupungissa valmistetaan 11 000 rättikattoista Porsche Boxsteria vuodessa. Määrä on vaatimaton siihen verrattuna, että tehtaan tuotantokapasiteetti on 100 000 autoa vuodessa. Kuluva vuosi on Vaartimon mukaan tehtaan historian raskain.

Suomi on kilpailukykyinen

Euroopan autoteollisuuden päämarkkina-alueet on Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, missä ovat myös suurimmat autotehtaat. Suomi sijaitsee hankalien kuljetusyhteyksien päässä Euroopan reunalla. Voiko autojen valmistus Suomessa ylipäätään olla kannattavaa?

–  Useissa neuvotteluissa Uusikaupunki on ollut täysin kilpailukykyinen vaihtoehto. Uudenkaupungin voima on siinä, että siellä pystytään tekemään edullisesti ja tehokkaasti pienten sarjojen erikoisautoja. Pitkät kuljetusmatkat Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan eivät ole olleet kilpailuhaitta.

Uudenkaupungin tehtaalla ainoastaan puolet henkilöstöstä on töissä ja lomautettuna on 600 työntekijää. Thyssenin vetäytymisestä huolimatta lisää lomautuksia ei ole tiedossa.

– Thyssenin vetäytyminen ei vaikuta henkilöstöön. Ensi vuonna toimitukset Porschelle tulevat kasvamaan jonkin verran, mikä lisää töissä olevaa henkilöstömäärää noin 10 prosenttia, Vaartimo sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää