Valikko

Hyvän kahvin lähettiläs

Paulig on rakentanut Paulasta brändin, joka muuttuu yhteiskunnan mukana, mutta pitää samalla perinteistä tiukasti kiinni

Nykymaailmassa brändit tulevat ja menevät, mutta henkilöbrändi Paula on ilahduttanut kahvinjuojia jo yli puoli vuosisataa. Paulig julkisti eilen ensimmäisenä Hyvän kahvin päivänä Emmi Salosen valinnan viidenneksitoista Paulaksi.

Oy Gustav Paulig Ab:n kuluttajapalvelun päällikkö Sirkku Boström määrittelee Paulan kahvibrändien henkilöitymäksi, näkyväksi ja helposti lähestyttäväksi hahmoksi. Vaikka Paulan ulkoinen olemus ei juuri ole muuttunut 54 vuoteen, jokainen Paula on oman sukupolvensa edustaja ja muokkaa brändin kaltaisekseen.

– Paulan tehtävä on toimia hyvän kahvin lähettiläänä, joten häneltä pitää löytyä intoa olla ihmisten parissa, kiinnostusta kahviin ja oma-aloitteisuutta, Boström listaa.

Pannukahvista trendijuoma

Paulan työnkuva on pitkälti samanlainen kuin 50-luvulla: kuluttajia perehdytetään hyvän kahvin saloihin yleisötapahtumissa, marketeissa, messuilla ja kahviloissa. Työkenttä on koko maa, ja pian se laajenee päävientimarkkinoille Venäjälle ja Baltiaan.

– Paula esiintyi paljon televisiossa 70-luvulla, mutta nykyään työnkuva on suoraan kuluttajiin vaikuttamista, Boström kertoo.

Emmi Salosen omat kahvisuosikit ovat erityyppiset maitokahvit, mutta seuraavaksi Paula aikoo opettaa retroilijat keittämään mummon pannukahvia.

– Kuumin trendijuoma on pannukahvi, mikä on tullut ilmi tutkimuksissakin. Kahviasiantuntijoiden mielestä pannukahvin maku on ylivertainen, Boström huomauttaa.

Paula puhuu Pauligin markkinoinnin suulla.

– Paula on yksi vahvimmista brändeistämme ja edustaa arvoja, joiden perustalle merkit rakennetaan. Lisäarvoa Paula tuo pehmeillä ja inhimillisillä arvoilla. Paula on niin hyvä tapa lähestyä ihmisiä, ettei brändistä varmasti luovuta, Boström vakuuttaa.

Mainosikonia ei markkinoida seksillä

Helsingin yliopiston yhteiskuntahistorioitsija Jukka Kortin mielestä Paulan merkitys on vuosikymmenten varrella hiukan himmentynyt.

– Vielä 60-luvulla Paulan väitettiin olevan suositumpi kuin Kekkonen. Viime vuosina Paula on tosin onnistuneesti jalkautettu televisiosta ihmisten pariin, ja brändi toimii hyvin kansallisstimulanttimme keulakuvana ja konsulenttina.

Kortin mukaan Paula on hyvä esimerkki yhteiskunnan mukana muuttuvasta mainosikonista, vaikka kaikki keinot eivät perinteiselle tuotehenkilöitymälle ole sallittuja.

– Paulaa ei taatusti markkinoida seksillä. Sitä ilmankin pärjätään, koska Paulasta on onnistuttu rakentamaan ajassa elävä brändi, joka on samalla tiukasti perinteissä kiinni.

Juhlanäyttely 100-vuotiaasta Pauligista, 75 vuotta täyttävistä Juhla Mokka- ja Presidentti-kahveista sekä Kahvin tiestä Sanomatalon Mediatorilla 14.–27.6. Uusi Paula, Emmi Salonen, tarjoilee kahvia tiistaina 15.6. klo 12–17. Töölönlahdenkatu 2, Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää