Containerships investoi rajusti Kronstadinkonttisatamaansa Venäjällä

Sataman kapasiteetti on tarkoitus seitsenkertaistaa neljässä vuodessa

Suomalainen konttiliikenneyhtiö Containerships Oy aikoo nostaa Pietarin vieressä Kronstadissa sijaitsevan konttisatamansa kapasiteetin neljässä vuodessa seitsenkertaiseksi.

– Tänä vuonna nähtävästi kaksinkertaistamme sataman kapasiteetin ja myöhemmin tarkoituksemme on investoida niin, että sataman kapasiteetti nousee nykyisestä 75 000 TEU- konttiyksiköstä vuoteen 2008 mennessä jopa 500 000 TEU- konttiyksikköön, Containership- yhtiön toimitusjohtaja Kimmo Nordstöm kertoo.

Hänen mukaansa investoinnit nousevat vuoteen 2008 mennessä kokonaisuudessaan noin sataan miljoonaan dollariin eli noin 80 miljoonaan euroon

Nordströmin mukaan suomalaisyhtiön konttisatamalla oli viime vuonna noin kymmenen prosentin markkinaosuus Pietarin kautta kulkevasta konttiliikenteestä, joka oli noin 600 000 TEU- konttiyksikköä.

Konttiliikenne vahvassa kasvussa

Venäläiset satamaoperaattorit eivät Nordstörmin mukaan ole yhtiön pääkilpailijoita.

– Konseptimme on ovelta ovelle liikenne, jossa pääsääntöinen kilpailijamme on kumipyöräliikenne, joka kulkee Venäjälle esimerkiksi Suomen satamien kautta tai maitse.

Nordström korostaa, että konttisataman investointisuunnitelman toteuttaminen riippuu markkinatilanteesta, mutta tällä hetkellä Venäjän rajojen yli menevä konttiliikenne on vahvassa kasvussa.

– Se kasvaa noin 25–30 prosentin vuosivauhtia ja meidän kasvumme on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa. Kasvu perustuu siihen, että Venäjän kansantalous kasvaa kovaa vauhtia. Pietarin ja Moskovan vahvat talousalueet luovat myös voimakasta kysyntää kuljetuksille Suomenlahden kautta.

Nordströmin mukaan Venäjän viranomaiset arvioivat konttiliikenteen viisinkertaistuvan Venäjän satamien kautta vuoteen 2012 mennessä.

Containerships aloitti sataman rakentamisen vuonna 2001 ja sen ensimmäinen vaihe tuli käyttöön kesällä 2002.

Pitkään suljettuna sotilasalueena ja sotasatamana toiminut Kronstad on Nordströmin mukaan osoittautunut hyväksi paikaksi konttisatamalle.

Tällä hetkellä Containerships käyttää Kronstadin satamaansa vain omiin kuljetuksiinsa, mutta tulevaisuudessa se aikoo avata sataman myös muille rahdeille.

– Pystyimme luomaan sinne täysin uudenaikaisen konttiterminaalin, koska paikalla ei ollut aikaisempaa satamainfrastruktuuria. Tämän lisäksi meillä on siellä vielä virallinen rajanylityspiste, joka tarkoittaa sitä, että rajamuodollisuuksista vastaavat viranomaiset ovat suoraan terminaalissa.

Nordströmin mukaan konttiterminaalin tieyhteys on myös parantumassa kun Pietarin kehätie valmistuu Kronstadiin. Tuolloin moottoritie alkaa käytännössä jo terminaalin portilta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää