Valikko

Bensakulut karkasivat kilometrirahoja korkeammiksi

Yritysten käyttöetuautoja ei kannata nykyisillä bensan hinnoilla käyttää työajoihin

Bensan raju kallistuminen uhkaa tuottaa ongelmia yrityksille, joiden työntekijät ajavat paljon työajoa käyttöetuautoilla. Käyttöetuauton työajosta maksettava veroton yhdeksän sentin kilometrikorvaus ei enää kata polttoainekuluja, eli työntekijät joutuvat maksamaan osan työajojen kuluista itse. Se voi vähentää työntekijöiden liikkumishaluja.

Polttoainekuluista maksettavat verottajan vahvistamat kilometrikorvaukset perustuvat marraskuun puolivälin hintoihin. Bensa oli tuolloin viidenneksen halvempaa kuin nyt. Öljy- ja kaasualan keskusliiton kuluttajahintaseurannan mukaan 95-oktaaninen bensa maksoi tuolloin 105,5 senttiä litralta.

Kilometrikorvaukset pienenivät

Viime marraskuussa niin käyttöetuauton kuin oman auton käytöstä maksettavat kilometrikorvaukset pienenivät ensimmäisen kerran bensan ja autojen halpenemisen vuoksi.

Oman auton käytöstä maksettava kilometrikorvaus on tänä vuonna 38 senttiä kilometriltä, eli polttoainekulujen osuus on siitä alle neljännes. Oman auton työkäytön kannattavuus ei bensan kallistumisen vuoksi romahdakaan käyttöetuauton tapaan. Kasvaneiden polttoainekulujen vuoksi entistä kehnommin kannattaa myös oman auton käyttö työajoihin.

Vapaan autoedun autoilijaa bensan kallistuminen ei rokota, koska työnantaja maksaa polttoainekulut. Heille viime syksynä määritelty taso on nykyhinnoilla edullinen, koska korkeammat polttoainekulut verotusarvolaskelmassa tarkoittaisivat suurempia verotusarvoja, siis enemmän veroa maksettavaksi.

Laki estää muutokset kesken vuotta

Polttoaineiden hintaheilunnan aiheuttamia vääristymää verotusarvoihin ja kilometrirahoihin ei voi korjata kesken vuotta.

– Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun näin on tapahtunut. Aiemminkin olemme miettineet, voiko asialle tehdä jotain. Tuloverolaki lähtee kuitenkin siitä, että korvaukset ja verotusarvot on vahvistettava etukäteen vuosittain. Muutokset kesken vuotta edellyttäisivät lakimuutosta, sanoo ylitarkastaja Riitta Roos Verohallituksesta.

– Emme ole vielä kauhean huolissamme, mutta seuraamme kesän yli kyllä tilannetta, sanoo Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten toiminnanjohtaja Vesa Jussila. Aihe on järjestölle läheinen, koska jäsenistöstä suuri osa liikkuu työtehtävissä paljon joko omalla tai työsuhdeautolla.

Jussilan mukaan kerran vuodessa vahvistettavat arvot kohtelevat pidemmän ajan kuluessa eri ryhmiä tasapuolisesti, kun välillä todelliset polttoainekulut menevät yli ja välillä ali edellisenä syksynä arvioiduista. Lisäapua tuo se, että jos todelliset polttoainekulut pystyy osoittamaan laskennallisia suuremmiksi, verottajalta voi hakea erikseen lupaa maksaa korvauksia todellisten kulujen mukaisesti.

Kilometrikorvausta laskettaessa kulutusarvona käytetään 8,53 litraa sadalla kilometrillä. Arvo perustuu viime vuosikymmenen alkupuolella tehtyyn tutkimukseen ja vastaa hyvin nykyisten keskikokoisten autojen keskikulutusta. 8,53 litran kulutuksella ja bensan nykyhinnalla laskettuna kilometrin polttoainekulut ovat jo selvästi yli kymmenen senttiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää