Valikko

Kuorma-autoilijat tyrmistyivätEU:n taukomääräyksistä

Suomi aikoo hakea poikkeusta pohjoisen pikalinjoille ja eläinkuljetuksiin

EU-maiden liikenneministerit hyväksyvät tänään Luxemburgissa tieliikenteen työ- ja lepoaikoja koskevan asetuksen, joka vaatii vielä Euroopan parlamentin puumerkin.

Asetusuudistus herättää Suomen kuljetusalalla suurta närkästystä.

Euroopan komission tavoitteena oli alunperin yksinkertaistaa nykyistä vuodelta 1985 peräisin olevaa asetusta, jotta sitä olisi helpompi noudattaa ja valvoa. EU-koneiston kolmen vuoden jauhannan jälkeen asetukselle on käynyt päinvastoin.

– Asetuksesta on tullut erittäin monimutkainen ja sekava. Se ei lisää liikenneturvallisuutta, vaan ainoastaan hankaloittaa meidän toimintaamme, sanoo Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela.

Asetus määrittelee muun muassa kuljettajien pakolliset taukoajat kumulatiivisen laskentamallin mukaan: taukoajat pitenevät sitä mukaa, mitä pidemmän aikaa kuljettaja on istunut auton ratissa. Parvela pitää uutta taukoaikojen säätelyä käsittämättömänä.

– Taulukko on niin vaikea, että eurooppalaisten kuljettajien puhumattakaan poliisista ja työsuojeluviranomaisista on sitä erittäin vaikea oppia, sanoo Parvela.

”Viranomaisilleharmaita hiuksia”

Suomen Kuorma-autoliiton johtaja Pasi Moisio kummastelee Parvelan tavoin uusia taukovaatimuksia, joiden vaikutusta kuljetuselinkeinolle ei hänen mukaansa vielä kukaan pysty määrittelemään. Hän pystyy sanomaan ainoastaan, että uudet vaatimukset lisäävät taukojen kokonaismäärää.

– Koko kuljetustoimiala pitää opettaa uusiin sääntöihin. Valvoville viranomaisille tulee varmasti harmaita hiuksia, kun ne yrittävät kaivaa taukojen pituuksia vanhoista analogisista ajopiirturilevykkeistä esiin, sanoo Pasi Moisio.

Moision mielestä vanhojen määräysten säilyttäminen ja niiden valvonnan tehostaminen olisi johtanut parempaan lopputulokseen kuin taukoaikojen keinotekoinen muuttaminen.

Uudessa säädöksessä jokaista ajettua puolta tuntia kohti tulee viiden minuutin tauko. Jos kuljettaja ajaa yhtäjaksoisesti esimerkiksi 1,5 tuntia, tauon olisi oltava 15 minuuttia. Kahden tunnin ajon jälkeen tauon pituuden tulisi olla 20 minuuttia. 4,5 tuntia on maksimiajoaika, jonka kuljettaja voi ajaa ilman taukoa. Tuolloin tauon pituuden tulisi olla vähintään 45 minuuttia.

Nykyisen asetuksen mukaan kuljettaja on voinut jaksottaa tauot 15 minuutin pätkiin, joita yhdeksän tunnin kokonaistyöaikaan on täytynyt sisällyttää vähintään kaksi. Kokonaistyöaika säilyy uudessakin asetuksessa yhdeksässä tunnissa.

Harvaan asutut alueet voivat anoa poikkeuksia

Elävien eläinten kuljetukset sekä hinausliikenne tulevat myös uuden ajo- ja lepoaikasäätelyn piiriin, mitä Suomi on vastustanut jyrkästi.

Suomi on saanut neuvoteltua harvaan asutuille alueille mahdollisuuden anoa komissiolta poikkeusta liian tiukoista ajo- ja lepoajoista. Poikkeukset ovat mahdollisia kuljetuksissa Vaasa–Lappeenranta -linjan pohjoispuolella.

Suomi aikoo anoa liikenneministeriön vanhemman hallitussihteeri Jorma Hörkön mukaan lupaa poiketa asetuksesta eläinkuljetuksissa ja pitkän matkan pikavuoroliikenteessä.

Tuolloin eläinkuljetusautoja ei tarvitsisi pysäyttää tuntikausiksi tien poskeen kovalla pakkasella. Pitkän matkan pikavuorot voisivat valita seisahduspaikkansa sopivien taukopaikkojen mukaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    5. 5

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    6. 6

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    7. 7

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    10. 10

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää