Valikko

Tähtituotteen kasvojenkohotus

Mercedes-Benzin C-sarjaa on ehostettu niin sisältä kuin ulkoa ja moottorivalikoimaa laajennettu. Malliuudistus on Mercedes-Benzille tärkeä, sillä C-sarja on myynnin selkäranka. Vuonna 2 000 esiteltyä uutta mallistoa on tähän mennessä myyty jo 1 260 000 autoa, mikä on enemmän kuin yhdenkään aikaisemman mersumallin.

Koeajossa oli 230C kompressorimoottorilla ja farmariversiona. Moottori on kokonaan uusi ja se antaa tehoa 192 hevosvoimaa (141kW). Vääntöä löytyy 260 Nm. Näillä eväillä ehditään satasen vauhtiin alle kymmenessä sekunnissa.

Uusi suurempi kompressorimoottori on onnistunut kokonaisuus. Kompressorin etuna on ahtamisen helppo hallittavuus, mutta pulmana turboa huonompi hyötysuhde. Tilanne on kuitenkin tasoittunut.

Käytännön ajossa C-mersu tarjoaa pehmeää vääntöä myös alakierroksilla. Kulutus jää sekalaisessa ajossa 9,3 litraan, joka on näin kookkaalle moottorille hyvä lukema. Automaattivaihteisto toimii hyvin, mutta käsivaihtomahdollisuus on lähinnä muodollisuus. Täydellä kiihdytyksellä vaihteisto ei tottele kuljettajan toiveita vaan vaihtaa tai on vaihtamatta täsmälleen silloin kuin elektroniikka haluaa.

Uudistunut ilme vakuuttaa

Malliuudistuksen tapaan auton ilme on modernisoitu ja uusi keula on tyylikäs. Automaatti-ilmastointi on vakiona kaikissa malleissa. Tärkein uudistus on käsivaihteiston rakenteessa, ja nuljahteleva vaihdekeppi on jäänyt historiaan. Auton maalauksessa on siirrytty uuteen tekniikkaan. Uuden kirkaslakan avulla naarmuuntumisen vakuutetaan vähenevän merkittävästi. Sisustuksessa uudistukset näkyvät uudistettuna mittaristona, uusina päällystekankaina sekä jalopuu- ja alumiinisomisteina.

Uudet parannukset eivät ole ainakaan huonontaneet alustan ominaisuuksia. Ajomelu pysyi kevään karheilla teillä ällistyttävän alhaisena. Maantien urat eivät myöskään heilutelleet menoa, vaan auto pysyi hyvin suunnassa.

Takatilat ovat riittävät taksikäyttöön, mutta moni keskiluokan perheauto tarjoaa jo mukavammat oltavat. Tavaratila on toimiva. Takapenkit kaatuvat kahdessa osassa ja tavaratilan peittoverho kaatuu näppärästi isomman selkänojan puoliskon mukana.

C-sarjan hinnat alkavat 42 550 eurosta. Koeajoauto oli 55 350 euron hintainen. Tässä hintaluokassa kilpailu on todella kovaa ja tarjolla on selvästi suurempiakin autoja. Niiden keulassa ei kuitenkaan ole tähteä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää