Valikko

Yksin ruorissa

Merenkulkulaitoksen uusi pääjohtaja Markku Mylly osaa suunnistaa tähdistä. Taito saattaa olla tarpeen, sillä Merenkulkulaitoksella on takanaan vähintäänkin myrskyisä vuosi.
Tosipaikan tullen Markku Mylly ei eksy merellä helposti. Merikapteenille taito on välttämätön, miksei myös Merenkulkulaitoksen pääjohtajalle.

Laitoksen vuosi on ollut myrskyisä. Vajaa vuosi sitten Helsingin hovioikeus tuomitsi sen kolme johtajaa ehdollisiin vankeustuomioihin lahjusrikoksista. Johtajat olivat tehneet puolisoineen lukuisia ulkomaanmatkoja. Viulut maksoi jäänmurtajia kesäksi vuokrannut norjalainen DSND-varustamo. Pääjohtaja Kyösti Vesteriselle hovioikeus langetti vielä potkut moitteiden kera.

Episodin jälkeen valtiotyönantajan hinku riskien ottoon oli kuivunut olemattomiin. Uutta pääjohtajaa tuumattiin kuukausikaupalla. Merenkulkulaitoksen johtoon haluttiin henkilö, joka muistaisi, että virkamies on erimies. Haluttiin sellainen, kuin varustamoliikelaitoksen vt. toimitusjohtaja Markku Mylly.

– Ihmisten pitää voida olla ylpeitä siitä, että ovat Merenkulkulaitoksessa töissä. Se ei ehkä viime vuosina ole toteutunut, Mylly miettii parin kuukauden pääjohtajuuden jälkeen.

Laitoksen ylin imagonrakentaja tunnustaa, että tehtävää riittää.

– Ainoastaan toiminnan kautta imago paranee, ei se millään markkinointikikoilla eikä slouganeilla parane. Meidän pitää omalla toiminnallamme lunastaa paikkamme, hän pohtii.

Mylly ei kuitenkaan halua heittää kivellä edeltäjäänsä.

– Ehkä lainsäädäntö ja määräykset eivät olleet aivan selkeitä silloin. Tavoitteena oli nimenomaan, että koko yhteiskunta hyötyy siitä, että löydämme jäänmurtajille kestävää kesäkauden käyttöä. Tämä oli se tapa, jolla se löydettiin, mutta siinä tulivat kaupallisen toiminnan reunaehdot mukaan siten, että ne eivät sopineet virastomalliin, hän sanoo.

Merenkulkulaitoksen organisaatiouudistus on huolehtinut osaltaan, että houkutuksia ei pääse syntymään. Valtion 30 aluksen hallinnointi ja markkinointi on siirretty Merenkulkulaitokselta varustamoliikelaitos Finstashipille. Väylänpito, merenmittaus ja merikarttatuotanto siirtyvät kuluvan vuoden sisällä erilliseen tuotantoyksikköön.

– Mikäli markkinat antavat sellaisen signaalin, että myös näille tuotannoille olisi ulkopuolisia tuottajia, niin tuotanto voidaan ulkoistaa kokonaan, sanoo Mylly.

Merenkulkulaitos keskittyy jatkossa viranomaistoimintaan ja palveluiden tilaamiseen.

– Enää ei tule ristiriitaongelmia, joita viraston hallinnoimassa kaupallisessa toiminnassa väkisin tulee.

Mylly ei ole edennyt Merenkulkulaitoksessa juoksupojasta pääjohtajaksi, mutta läheltä liippaa. Hän tuli 17 vuotta sitten viraston palvelukseen luotsiksi. Sitä ennen vierähti 14 vuotta merillä. Mylly ei tunnusta kaipaavansa enää suolaisia tuulia, vaikka ensimmäiset vuodet maakrapuna tuntuivatkin vaikeilta. Pääjohtaja Myllyssä on silti jäljellä merikapteeni Myllyä.

– Laivassa päätöksen joutuu tekemään aikalailla yksin. Ei siellä ole ketään, johon turvautua. Täällä on organisaatio tukena, mutta viime kädessä päätös on kuitenkin tehtävä itse. Merenkulkulaitos on päällikkövirasto, eli kyllä täälläkin päällikkö vastaa.

Meri opettaa omatoimiseksi.

– Kyllä siitä on apua nykyäänkin, että osaa ottaa asiat hanskaan.

Eikä ole pulaa asioista, jotka tarvitsisivat pääjohtajan tarttumista. Merenkulkulaitos on kompastellut muun muassa alusten jääluokkatodistuksista syntyneessä väylämaksusotkussa. Liikenne- ja viestintäministeriö ja Merenkulkulaitos ovat joutuneet perääntymään tiukasta linjastaan aluksilta vaadittavissa jääluokituksissa. Ongelmia on ollut jääluokkasyväysten ja moottoritehojen luokittelussa.

– Se on äärimmäisen hankala asia, kun siihen on nyt syventynyt, sanoo Mylly.

Liikenneministeriön työryhmä selvittää tarvittavia lakimuutoksia syyskuun loppuun asti.

– Toivottavasti työryhmästä löytyy sellainen viisaus, että nämä kumuloituneet asiat saadaan lainsäädännön kautta hoidettua. Me haluamme tietenkin kestävän ratkaisun pidemmälle tulevaisuuteen, että ei tarvittaisi tehdä kovin paljon erillispäätöksiä. Toivotaan, että tämän vuoden aikana saataisiin vyyhti purettua.

Pääjohtaja lupaa, että korkeita väylämaksujakin tarkistetaan.

– Sen eteen me työskentelemme.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Näkökulma: Vaarallisin jytky uhkaa 4. joulukuuta – voittaisi Brexitin ja Trumpin

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää