Valikko

Taksit asiakkaalle satelliitti-paikannuksen avulla Kuskimyllystäkuljettajia

Helsingin välityskeskus vaikka Ouluun
Kuskimyllystäkuljettajia

Takseissa käytettäviä tilaus- ja liikenteenohjausjärjestelmiä uudistetaan ympäri Suomea. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, pitäisi ensi vuoden loppuun mennessä lähes puolet Suomen takseista olla kytkettynä satelliitteja hyödyntävään paikannusjärjestelmään.

Taksitoimialalle toimittavat ratkaisuja muun muassa Elisa ja TeliaSonera. Takseille tarjottavat palvelut toimivat siten, että kuljettajille ajoja välittävä keskus eli niin sanottu contact center voi käytännössä sijaita missä päin maata tahansa, eli esimerkiksi Helsingistä voidaan välittää takseja oululaisille asiakkaille.

Riippumattomuus maantieteellisestä sijainnista perustuu välityskeskuksessa olevaan tietokantaan, jossa on kunkin taksin toimialueen osoitteisto. Taksi ilmoittaa sijaintinsa keskukselle autossa olevan gps-paikantimen ja gprs-liittymää käyttävän matkapuhelimen avulla. Auton sijainnin perusteella keskuksesta osataan välittää tilauspyyntö asiakasta lähimmälle vapaana olevalle autolle.

Ensimmäinen satelliitteja hyödyntävä taksien tilausjärjestelmä otettiin Suomessa käyttöön vuoden 2001 alussa. Helsingin ympäristön ja Tampereen välitysjärjestelmät otettiin käyttöön tämän vuoden alkupuolella.

Teleyhtiöiltä myöstaksipalveluita

TeliaSoneran satelliittipaikannukseen perustuva palvelu on nimeltään Sonera Taksinvälityspalvelu. Palvelua voivat käyttää taksiyhdistykset, yritykset kuin myös yksittäiset taksinkuljettajat. Asiakas saa käyttöönsä taksintilausnumeron tilausten keskitettyä vastaanottoa varten.

Elisa laajensi hiljattain yhteistyötään Voxpoint Technologies -nimisen yrityksen kanssa taksien contact center -palveluissa. Sopimuksen myötä Voxpointin järjestelmiä käyttävien taksikeskusten välityspalvelu hoidetaan koko Suomessa Elisan contact centerin kautta.

Voxpointin palvelu avattiin viime vuoden loppupuolella. Tähän mennessä palvelu on otettu käyttöön kuudessa taksikeskuksessa, muun muassa Joensuussa ja Varkaudessa. Järjestelmää käyttää pari sataa taksia.

Lupajärjestelmänpurkaminen kauhistuttaa

Suomen Taksiliiton kolmannella puheenjohtajalla Seppo Ripatilla on selkeä kanta taksilupien vapauttamiseen. "Kyllä me liittona olemme täysin eri mieltä tässä asiassa", Ripatti painottaa.

Ripatin mukaan nykyisessä järjestelmässä on monia etuja, jotka vapauttamisen myötä voisivat vaarantua. Yhtenä etuna Ripatti näkee, että nykyjärjestelmä takaa taksiyrittäjille kohtuullisen toimeentulon. Ilman kunnon tuloja voisi esimerkiksi tehokkaiden taksijärjestelmien hyödyntäminen vaarantua.Osoitteessa www.kuskimylly.fi toimii palvelu, jonka avulla kuljettajien ja ajovuoroja tarjoavien isäntien uskotaan paremmin kohtaavan toisensa. Palvelulle pitäisi olla tarvetta ainakin pääkaupunkiseudulla.

"Arvioiden mukaan Helsingissä jää vuosittain ajamatta 50 000 kahdeksan tunnin vuoroa, koska kuljettajia ei ole saatavissa", palvelun kehittäneen Fiare Oy:n toimitusjohtaja Hannu Kytölä muistuttaa.

Palvelun ideana on se, että sen avulla taksiajoja tarjoava voi kertoa, koska ajoja on tarjolla. "Isäntä" voi myös kertoa, miten paljon hän on valmis maksamaan palkkaa.

Myös taksikuljettajat voivat rekisteröityä palvelun käyttäjiksi. Kuljettaja voi esimerkiksi ilmoittaa, missä postinumeroalueilla olevista ajoista hän on kiinnostunut ja sen, miten paljon hän haluaa palkkaa työstään.

Tällä hetkellä palvelu on pilottikäytössä Oulun seudulla. Kytölän mukaan palaute järjestelmästä on ollut positiivista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää