Tiehankkeet ovat välttämättömiä

Suomen liikenneverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, koska valtiolla ei ole varoja teiden korjaamiseen eikä uusien väylien rakentamiseen. Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus esitteli maaliskuussa budjettikehyksensä.

Kehyspäätöksessä varattiin liikenneväyläinvestointeihin kuluvalle vaalikaudelle 30 miljoonaa euroa.

Jos budjettikehyksessä halutaan pysyä, se merkitsee tie- ja ratahankkeiden määrän putoamista vuosina 2006–2007 kolmannekseen normaalista.

Eduskunnassa liikenneväylien huono kunto nousi korostuneesti esiin Konginkankaan onnettomuuden jälkeen.

Kansanedustajat ovat vaatineet lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen. Tilanteeseen ei ole odotettavissa nopeaa korjausta, koska kesän lisäbudjettiin ei ole tulossa lisää rahaa ratojen tai teiden kunnossapitoon.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen (sd.) johtama liikenneväylien ylläpitoa tutkinut ministerityöryhmä esitti talvella, että mittavampia rakennushankkeita rahoitettaisiin niin sanotulla elinkaarimallilla.

Malli tarkoittaa sitä, että valtio ostaa kokonaispaketin, johon kuuluvat rakentamisen lisäksi kunnossapito ja rahoitus. Valtio maksaa hankeen valmistuttua sen toteuttajalle vuotuisia palvelumaksuja.

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre (sd.) patistaa työeläkeyhtiöitä osallistumaan tierakentamisen rahoittamiseen. Taloussanomissa eilen olleessa haastattelussa Mönkäre sanoo, että yksityisrahoitteisesti rakennettavat moottoritiet ja rautatiet tarjoaisivat tel-yhtiöille hyvän kohteen sijoitusten hajauttamiseen.

Mönkäreen mielestä tällaiset sijoituskohteet tukisivat samalla Suomen talouskasvua.

Hänen mielestään tierahoitus sopii työeläkeyhtiöille senkin takia, että eläkerahastoille ei haeta nopeita voittoja vaan pitkäaikaista tuottoa ja turvallisuutta.

Työeläkeyhtiöissä suhtaudutaan tierakentamisen rahoitukseen myönteisesti, koska erilaiset infrastruktuurihankkeet sopisivat hyvin pitkäaikaisen sijoittajan salkkuun.

Ongelmana ei olekaan rahan vaan hankkeiden puute. Työeläkeyhtiöt toivoisivat, että esimerkiksi tiehankkeita olisi tarjolla nykyistä enemmän.

Valtiontalouden kannalta yksityisesti rahoitettavat tiehankkeet ovat mielenkiintoinen vaihtoehto. Valtion ei tarvitse rahoittaa hankkeita suoraan budjetista, vaan investoinnit tulevat maksuun pikku hiljaa valtion maksamina palvelumaksuina.

Eri asia on, tulevatko yksityisen rahoituksen turvin toteutetut hankkeet pidemmän päälle edullisiksi.

Yksityisen rahoituksen vaihtoehtona on, että valtio ottaa itse lainaa liikenneväylien rakentamiseen.

Valtio joutuu joka tapauksessa maksamaan rahoituskulut huolimatta siitä, ottaako valtio itse lainaa budjetin kautta tapahtuvaa rakentamista varten vai maksaako se yksityisrahoitteisen tien kustannuksia palvelumaksuina.

Liikenneväylien kunnossapito ja rakentaminen pitää hoitaa tavalla tai toisella.

Jos työeläkeyhtiöt ovat valmiita osallistumaan yksityisrahoitteisten tiehankkeiden rahoittamiseen, hallituksen pitää huolehtia siitä, että tällaisia hankkeita laitetaan pikaisesti liikkeelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    5. 5

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    6. 6

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    7. 7

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    8. 8

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    9. 9

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    10. 10

      Näkökulma: Voi Suomen asuntovelkaisia – korot uhkaavat nousta liian pian

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää