Valikko

Tiehankkeet ovat välttämättömiä

Suomen liikenneverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, koska valtiolla ei ole varoja teiden korjaamiseen eikä uusien väylien rakentamiseen. Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus esitteli maaliskuussa budjettikehyksensä.

Kehyspäätöksessä varattiin liikenneväyläinvestointeihin kuluvalle vaalikaudelle 30 miljoonaa euroa.

Jos budjettikehyksessä halutaan pysyä, se merkitsee tie- ja ratahankkeiden määrän putoamista vuosina 2006–2007 kolmannekseen normaalista.

Eduskunnassa liikenneväylien huono kunto nousi korostuneesti esiin Konginkankaan onnettomuuden jälkeen.

Kansanedustajat ovat vaatineet lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen. Tilanteeseen ei ole odotettavissa nopeaa korjausta, koska kesän lisäbudjettiin ei ole tulossa lisää rahaa ratojen tai teiden kunnossapitoon.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen (sd.) johtama liikenneväylien ylläpitoa tutkinut ministerityöryhmä esitti talvella, että mittavampia rakennushankkeita rahoitettaisiin niin sanotulla elinkaarimallilla.

Malli tarkoittaa sitä, että valtio ostaa kokonaispaketin, johon kuuluvat rakentamisen lisäksi kunnossapito ja rahoitus. Valtio maksaa hankeen valmistuttua sen toteuttajalle vuotuisia palvelumaksuja.

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre (sd.) patistaa työeläkeyhtiöitä osallistumaan tierakentamisen rahoittamiseen. Taloussanomissa eilen olleessa haastattelussa Mönkäre sanoo, että yksityisrahoitteisesti rakennettavat moottoritiet ja rautatiet tarjoaisivat tel-yhtiöille hyvän kohteen sijoitusten hajauttamiseen.

Mönkäreen mielestä tällaiset sijoituskohteet tukisivat samalla Suomen talouskasvua.

Hänen mielestään tierahoitus sopii työeläkeyhtiöille senkin takia, että eläkerahastoille ei haeta nopeita voittoja vaan pitkäaikaista tuottoa ja turvallisuutta.

Työeläkeyhtiöissä suhtaudutaan tierakentamisen rahoitukseen myönteisesti, koska erilaiset infrastruktuurihankkeet sopisivat hyvin pitkäaikaisen sijoittajan salkkuun.

Ongelmana ei olekaan rahan vaan hankkeiden puute. Työeläkeyhtiöt toivoisivat, että esimerkiksi tiehankkeita olisi tarjolla nykyistä enemmän.

Valtiontalouden kannalta yksityisesti rahoitettavat tiehankkeet ovat mielenkiintoinen vaihtoehto. Valtion ei tarvitse rahoittaa hankkeita suoraan budjetista, vaan investoinnit tulevat maksuun pikku hiljaa valtion maksamina palvelumaksuina.

Eri asia on, tulevatko yksityisen rahoituksen turvin toteutetut hankkeet pidemmän päälle edullisiksi.

Yksityisen rahoituksen vaihtoehtona on, että valtio ottaa itse lainaa liikenneväylien rakentamiseen.

Valtio joutuu joka tapauksessa maksamaan rahoituskulut huolimatta siitä, ottaako valtio itse lainaa budjetin kautta tapahtuvaa rakentamista varten vai maksaako se yksityisrahoitteisen tien kustannuksia palvelumaksuina.

Liikenneväylien kunnossapito ja rakentaminen pitää hoitaa tavalla tai toisella.

Jos työeläkeyhtiöt ovat valmiita osallistumaan yksityisrahoitteisten tiehankkeiden rahoittamiseen, hallituksen pitää huolehtia siitä, että tällaisia hankkeita laitetaan pikaisesti liikkeelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää