Valikko

Kuluttajavirasto haluaa alaikäisille markkinointisuojaa

Entiset kuluttaja-asiamiehen ohjeet mainonnasta eivät viraston mielestä riitä markkinointitulvan hallintaan

Markkinoinnin lisääntyminen ja uuden tekniikan tulo lasten ulottuville saivat Kuluttajaviraston uusimaan mainostajille tarkoitetut ohjeet lapsille suunnatusta markkinoinnista. Kymmenen kohdan ohjeisto korostaa muun muassa mainostajien yhteiskunnallista vastuuta ja ottaa kantaa ostosten tekoon internetin kautta ja matkapuhelimella.

– Nämä välineet ovat muuttaneet lapsen mahdollisuutta toimia kuluttajana. Uusia ohjeita tarvitaan selventämään tilannetta, ja niiden tarkoituksena on ongelmien ennaltaehkäisy, totesi kuluttajaviraston ylijohtaja Marita Wilska.

– Lapsille suunnattu mainonta on Suomessa edelleen sallittua eikä täyskieltoa koskaan ole edes ehdotettu. Uskon kuitenkin, että EU:ssa asiasta käydään lähivuosina vielä aika tanakka keskustelu, arvioi kuluttajaoikeusryhmän johtaja Anja Peltonen.

Mainonnan tunnistaminen mainonnaksi on kuluttajaviraston mielestä hankaloitunut ja sponsorointi on yleistynyt. Lisäksi internetin kautta tarjottava ajanvietteen ja markkinoinnin yhdistäminen ulottuu jo suomalaislapsille kohdistettuun markkinointiinkin.

Tarkempi otetarpeen

Uudet ohjeet eilen esitellyt Peltonen suosittelee mainostajille erityistä huolellisuutta markkinoinnissa aina, kun kohteena ovat alaikäiset.

– Lapsen ikä on otettava huomioon niin, että markkinointi on luonnollista ja tyypillistä ikätasolle.

Alaikäiset saattavat kohdata mainontaa silloinkin, kun se ei ole heille suunnattua. Uudet ohjeet ulottuvat myös tällaiseen mainontaan.

– Ulkomainonta, joka tavoittaa alaikäisen ei saa olla sopimatonta. Hälytyskellojen pitää soida, kun tehdään mainontaa, jota lapsi voi nähdä näyteikkunoissa, elokuvateattereissa tai lasten videoilla, Peltonen huomauttaa.

Televisiomainonnassa uudet ohjeet edellyttävät lapsille sopimattomien mainosten esittämistä lasten tv-katseluajan päätyttyä.

Uusi tekniikka on nostanut esille ongelman mainonnan ja muun materiaalin sekoittumisesta toisiinsa. Esimerkkinä Peltonen käytti verkossa pelattavia pelejä, joissa on muromainoksista tuttuja animaatiohahmoja tai itse tuotteita.

Aikuisille tarkoitettujen tuotteiden markkinoiminen lapsille suunnatun tuotteen avulla on Peltosen mukaan pitkäaikainen, mutta paraikaa tiivistyvä ilmiö. Esimerkkinä hän käytti pesujauhemerkkiä, joka mainosti tuotettaan lapsille tutun pehmolelun avulla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    10. 10

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää