Valikko

Kolme suomalaistoimistoainternetmainonnan finaaliin

Elokuvia jamainontaayhdistäväolutmainospalkittiinCannesinfestivaaleilla parhaanamediankäyttönä

Peräti kolme suomalaista mainostoimistoa sai työnsä internetmainonnan loppukilpailuun Cannes Lions -mainosfestivaaleilla. Sarjaan osallistui 1 560 työtä, joista vajaa viidesosa ylitti raadin riman ja pääsi finaaliin.

Suomalaisista aatelistoon ylsivät Hasan & partnersin TeliaSoneran Zeroforty-liittymälle, Nitro FX:n Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle ja Grey Directin Alkolle tekemät nettisivut. Sarjan leijonat jaetaan tänään.

Eilen ojennettiin ensimmäiset leijonat median ja suoramainonnan sarjoissa. Maailman parasta mediankäyttöä oli tuomariston mielestä olutmainos televisiossa.

Chileläinen OMD Santiago vei mediasarjan pääpalkinnon mainoksilla, joissa Cristal Beer -pullot on ujutettu Tähtien sota -elokuvan kohtauksiin.

– Televisio on yhä vahva media, jos sitä käyttää näin nautittavasti, fiksusti ja huomiota herättävästi. Idean voi toistaa, mikä on tärkeää strategian kannalta, perusteli raadin puheenjohtaja, mediatoimisto MediaComin pääjohtaja Alexander Schmidt-Vogel.

Cristal Beer -mainoksen suosio oli niin suuri, että yhtiö monisti idean muihinkin televisiossa esitettyihin elokuviin.

Olutmerkki hivuttautui muun muassa Gladiaattorin ja American Beautyn kohtauksiin. Median ja mainonnan sisällön yhdentyminen oli tuomariston mielestä näkyvissä monessa muussakin työssä.

P&G otti kullanja kolme medialeijonaa

Tänä vuonna mediatuomaristo arvosti Schmidt-Vogelin mukaan juuri strategiaa yksittäisten näyttävien temppujen sijaan. Osaltaan siihen vaikutti hänen mukaansa se, että raadissa istui ensimmäistä kertaa kolme asiakaspuolen edustajaa.

Päivittäistavarajätti Procter & Gamble lähestyi Cannesia isolla edustuksella ja kovilla tavoitteilla.

Tähän asti lähinnä tylsästä mainonnasta tunnetun yhtiön pääjohtaja A.G. Lafley on julistanut haluavansa voittaa, ja heti eilen yhtiölle paukahti kolme medialeijonaa sekä kultaleijona suoramarkkinoinnista.

Medialeijonista suurin osa matkasi Aasiaan ja Etelä-Afrikkaan, mutta suoramarkkinoinnin leijonapesueesta joka kolmas sai brittikodin.

Suoramarkkinoinnin pääpalkinto meni Australiaan Host Sydneyn Virgin Mobilelle tekemästä tekstiviestikampanjasta.

Suomalaiset eivät mediasarjassa menestyneet. Suoramainonnan sarjassa suomalaisia ei ollut mukana.

Menestystä ei suomalaisille herunut myöskään nuorten suunnittelijoiden kilvassa, jonka aiheena tänä vuonna oli aidsin vastainen työ.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää