Lämmin kuppi

Tony Alfströmin ja Brian Keaneyn päätä ei paleltanut, kun he perustivat Tonfiskin neljä vuotta sitten. Ensin hankittiin kuuluisuutta maailmalla ja sitten vasta tehtiin nimeä tunnetuksi kotomaassa.
No, alussa se oli helppoa. Ostettiin Elle Decor ja Wallpaper -lehdet ja selattiin ne läpi. Soitimme lehdessä mainittuihin liikkeisiin, että saammeko lähettää esitteet. Niin saimme Warmin kahteen tärkeään paikkaa Lontoossa, Vesseliin ja Skandiumiin. Siitä se lähti, kertoo teollinen muotoilija Brian Keaney.

– Brian ei ole niin rajoittunut kuin suomalaiset. Minulle on aina kerrottu, ettei niin voi tehdä. Kyllä minua ihmetytti, että niin vain voi toimia, täydentää yhtiökumppani, keraamikko Tony Alfström.

– Se on ihan normaalia. Miten muuten sinne pääsisi?

Oikeastaan kaikki alkoi jo Frankfurtin Ambiente-messuilta 1998. Suunnittelijat lähtivät messuille esittelemään portfolioitaan ja etsimään mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita.

– Ei siellä mitään ollut. Teimme jo kaikille kivoille firmoille. Paluumatkalla lentokoneessa oli aika kireä olo, jotakin pitäisi tehdä, ettei myöhemmin kaduttaisi, muistelee Alfström.

Sitten myös tehtiin. Kaksi vuotta myöhemmin Tonfiskillä oli oma standi Frankfurtissa.

– Kaikki rahat olivat kiinni messuilla. Tuotantoa oli sen verran, että saatiin tilaukset hoidettua. Pääasia oli, että pääsimme sinne. Se oli menestys, koppi oli koko ajan ihan täynnä!

– Olimme siellä oikeaan aikaan. Muotoilun popularisoituminen on käynnistymässä. Se oli tsägää ja vähän tyhmänrohkeuttakin. Ei todellakaan mitään oppikirjatoimintaa. En kyllä suosittele sitä kenellekään, jatkaa Alfström.

Warm on tee- tai kahvimuki ja kannu. Vähän oudon näköinen, eikä mukissa ole korvaa. Pitää ottaa kiinni puisesta vaipasta. Kannukaan ei näytä ihan tavalliselta.

– Täytyy olla ihan erilainen idea, sen täytyy kilpailla, käsintekeminen ei enää riitä. Katso nyt Warmia, se erottuu ihan missä hyllyssä tahansa, hehkuttaa Keaney.

– Warmit ovat arkista luksusta ja hyviä esineitä. Ne eivät ole designia designin vuoksi. Jos mutkaa ei tarvita, sitä ei sitten tehdä. Tämä on iso ja vaativa filosofia, mutta sitä yritämme seurata, sanoo Alfström.

Tonfiskin kupit ja kannut tehdään Helsingin Pihlajamäessä. Somissa riveissä notkuvilla hyllyillä kuivuvat työt odottavat polttoihin pääsyä. Jokainen tuote on käsin tehty, reunat leikattu ja pyöristetty. Keaney tekee vielä itse töitä kädet savessa, lisäksi töissä on yksi vakituinen keramiikkatyöntekijä, välillä useampikin.

Warmin puinen vaippa on pähkinäpuuta tai tammea. Luulisi, että puumaa-Suomesta löytyisi pientekijä, joka tekisi vaipan. Ei löydy, eikä kyse ole edes rahasta. Tekeminen Saksassakin on kallista.

– Meille tämä on aika harmillista. Suomalaisuus on meille tärkeä juttu merkin rakentamisessa. Me olemme Suomesta, ja Warm on tehty Suomessa, Keaney selvittää.

Kahden suunnittelijan panoksella tuotanto pyörii täydellä teholla, mutta silti sitä pitäisi tehostaa. Kello kädessä Keaney mittaa käytettävää aikaa.

– Meidän tuotantokapasiteettimme on rajallinen. Kolmas suunnittelija vaatisi tuotannon lisäämistä, eikä meillä ole siihen nyt mahdollisuuksia. Laatu on pidettävä vakaana koko ajan, sanoo Alfström.

Kotimarkkinat eivät nielaise parinkymmenen euron hintaisia mukeja rajattomasti. Tonfisk on levittäytynyt yli kolmeenkymmeneen maahan, ihan riittävän moneen omasta mielestään. Määrätietoinen syventyminen Keski-Eurooppaan ja Japaniin olisi nyt tärkeämpää.

– Suomen sijainnille emme voi mitään, kuljetuskustannukset täältä ovat korkeita. Järkevintä olisi siirtää tuotanto Kiinaan, mutta se on ideologiamme vastaista. Enkä usko, että asiakkaammekaan pitäisivät siitä.

Tonfisk on tehnyt yhteistyötä vanhan opinahjonsa kanssa. Yhteisprojekti professori Anna-Leena Hakatien oppilaiden kanssa tuotti ideoita ja uuden tuotteen Tonfiskille kuten oli tarkoituskin. Projektissa opiskelijat näkivät, kuinka liike-elämä ja muotoilu kohtaavat todellisessa elämässä.

Hyvin kävi ja kaikki oppivat valtavasti. Opiskelijat saivat töitään esille Lontoossa. Alfström ihastelee vieläkin ideoita.

Tonfiskin tuotantoon pääsi Tanja Silpilän Newton, metka sokerikko-kermakko yhdistelmä.

Vauhdikas kasvu parin viime vuoden aikana on tuntunut. Warm ei ole Tonfiskin ainoa tuote, sen rinnalla on tuotettu muita ideaan sopivia tuotteita.

– Nyt pitää rauhoittua ja keskittyä konseptin vahvistamiseen. Warm on meidän pääjuttumme, se tärkein tuote, sanoo Alfström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    4. 4

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    5. 5

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    6. 6

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    9. 9

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    10. 10

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää