Valikko

Lämmin kuppi

Tony Alfströmin ja Brian Keaneyn päätä ei paleltanut, kun he perustivat Tonfiskin neljä vuotta sitten. Ensin hankittiin kuuluisuutta maailmalla ja sitten vasta tehtiin nimeä tunnetuksi kotomaassa.
No, alussa se oli helppoa. Ostettiin Elle Decor ja Wallpaper -lehdet ja selattiin ne läpi. Soitimme lehdessä mainittuihin liikkeisiin, että saammeko lähettää esitteet. Niin saimme Warmin kahteen tärkeään paikkaa Lontoossa, Vesseliin ja Skandiumiin. Siitä se lähti, kertoo teollinen muotoilija Brian Keaney.

– Brian ei ole niin rajoittunut kuin suomalaiset. Minulle on aina kerrottu, ettei niin voi tehdä. Kyllä minua ihmetytti, että niin vain voi toimia, täydentää yhtiökumppani, keraamikko Tony Alfström.

– Se on ihan normaalia. Miten muuten sinne pääsisi?

Oikeastaan kaikki alkoi jo Frankfurtin Ambiente-messuilta 1998. Suunnittelijat lähtivät messuille esittelemään portfolioitaan ja etsimään mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita.

– Ei siellä mitään ollut. Teimme jo kaikille kivoille firmoille. Paluumatkalla lentokoneessa oli aika kireä olo, jotakin pitäisi tehdä, ettei myöhemmin kaduttaisi, muistelee Alfström.

Sitten myös tehtiin. Kaksi vuotta myöhemmin Tonfiskillä oli oma standi Frankfurtissa.

– Kaikki rahat olivat kiinni messuilla. Tuotantoa oli sen verran, että saatiin tilaukset hoidettua. Pääasia oli, että pääsimme sinne. Se oli menestys, koppi oli koko ajan ihan täynnä!

– Olimme siellä oikeaan aikaan. Muotoilun popularisoituminen on käynnistymässä. Se oli tsägää ja vähän tyhmänrohkeuttakin. Ei todellakaan mitään oppikirjatoimintaa. En kyllä suosittele sitä kenellekään, jatkaa Alfström.

Warm on tee- tai kahvimuki ja kannu. Vähän oudon näköinen, eikä mukissa ole korvaa. Pitää ottaa kiinni puisesta vaipasta. Kannukaan ei näytä ihan tavalliselta.

– Täytyy olla ihan erilainen idea, sen täytyy kilpailla, käsintekeminen ei enää riitä. Katso nyt Warmia, se erottuu ihan missä hyllyssä tahansa, hehkuttaa Keaney.

– Warmit ovat arkista luksusta ja hyviä esineitä. Ne eivät ole designia designin vuoksi. Jos mutkaa ei tarvita, sitä ei sitten tehdä. Tämä on iso ja vaativa filosofia, mutta sitä yritämme seurata, sanoo Alfström.

Tonfiskin kupit ja kannut tehdään Helsingin Pihlajamäessä. Somissa riveissä notkuvilla hyllyillä kuivuvat työt odottavat polttoihin pääsyä. Jokainen tuote on käsin tehty, reunat leikattu ja pyöristetty. Keaney tekee vielä itse töitä kädet savessa, lisäksi töissä on yksi vakituinen keramiikkatyöntekijä, välillä useampikin.

Warmin puinen vaippa on pähkinäpuuta tai tammea. Luulisi, että puumaa-Suomesta löytyisi pientekijä, joka tekisi vaipan. Ei löydy, eikä kyse ole edes rahasta. Tekeminen Saksassakin on kallista.

– Meille tämä on aika harmillista. Suomalaisuus on meille tärkeä juttu merkin rakentamisessa. Me olemme Suomesta, ja Warm on tehty Suomessa, Keaney selvittää.

Kahden suunnittelijan panoksella tuotanto pyörii täydellä teholla, mutta silti sitä pitäisi tehostaa. Kello kädessä Keaney mittaa käytettävää aikaa.

– Meidän tuotantokapasiteettimme on rajallinen. Kolmas suunnittelija vaatisi tuotannon lisäämistä, eikä meillä ole siihen nyt mahdollisuuksia. Laatu on pidettävä vakaana koko ajan, sanoo Alfström.

Kotimarkkinat eivät nielaise parinkymmenen euron hintaisia mukeja rajattomasti. Tonfisk on levittäytynyt yli kolmeenkymmeneen maahan, ihan riittävän moneen omasta mielestään. Määrätietoinen syventyminen Keski-Eurooppaan ja Japaniin olisi nyt tärkeämpää.

– Suomen sijainnille emme voi mitään, kuljetuskustannukset täältä ovat korkeita. Järkevintä olisi siirtää tuotanto Kiinaan, mutta se on ideologiamme vastaista. Enkä usko, että asiakkaammekaan pitäisivät siitä.

Tonfisk on tehnyt yhteistyötä vanhan opinahjonsa kanssa. Yhteisprojekti professori Anna-Leena Hakatien oppilaiden kanssa tuotti ideoita ja uuden tuotteen Tonfiskille kuten oli tarkoituskin. Projektissa opiskelijat näkivät, kuinka liike-elämä ja muotoilu kohtaavat todellisessa elämässä.

Hyvin kävi ja kaikki oppivat valtavasti. Opiskelijat saivat töitään esille Lontoossa. Alfström ihastelee vieläkin ideoita.

Tonfiskin tuotantoon pääsi Tanja Silpilän Newton, metka sokerikko-kermakko yhdistelmä.

Vauhdikas kasvu parin viime vuoden aikana on tuntunut. Warm ei ole Tonfiskin ainoa tuote, sen rinnalla on tuotettu muita ideaan sopivia tuotteita.

– Nyt pitää rauhoittua ja keskittyä konseptin vahvistamiseen. Warm on meidän pääjuttumme, se tärkein tuote, sanoo Alfström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    5. 5

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      USA:n pörssit jälleen uuteen ennätykseen

    10. 10

      Italian luokitusnäkymät pakkaselle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää