Oppivan organisaation jäljillä

Kell´ tieto on, hän tiedon kätkeköön. . . Ajatus on oppivassa post-modernisessa organisaatiossa kaukana menestyvän yrityksen ihanteista, haasteista ja käytännöistä.

Tiedon salaaminen, jakamisen haluttomuus ja vallankäyttö yksilötiedon kautta on mennyttä aikaa. Näin ainakin menestyvissä nykyisissä ja tulevaisuuden organisaatioissa, joissa yhteistyö ja oppiminen ovat avainsanoja.

Oppivan organisaation käsite liittyy jatkuvan kehityksen ja muutoksen diskurssiin. Muuttuvassa maailmassa organisaatioiden tulee sopeutua jatkuvasti uuteen.

Uudesta, muutoksesta ja jatkuvasta kehityksestä on tullut normatiivinen käytäntö. Uusi ei näin ollen ole enää uutta. Se on normi.

Se on muuttuvaa arkipäiväistä todellisuutta, jota luodaan yhdessä globaalisessa taloudessa. Oppiva organisaatio on vastaus jatkuvan muutoksen vaatimuksiin.

Oppivan organisaation henkilökunta vastaa haasteisiin sopeutumalla ja oppimalla. Oppimisen on oltava jatkuvaa ja dynaamista sekä mieluiten interaktiivista.

Oppiminen on sekä elinehto että mahdollisuus. Haaste ja ratkaisu on nähdä oppiminen osana jokapäiväistä työtä. Oppimiseen ei enää välttämättä tarvita koulun penkkejä tai luokkahuoneen seiniä.

Organisatorinen oppiminen on huomattavasti paljon moninaisempaa ja dynaamisempaa kuin yksilöllinen oppiminen. Oppimisen tarkoitus pysyy samana, mutta oppimisprosessi on täysin erilainen organisaatiotasolla.

Marsick ja Watkins (1999) ymmärtävät oppivan organisaation seuraavasti: kun organisaatio oppii, yksilöt vaikuttavat jollakin tasolla ja jotenkin siihen, miten muut jäsenet organisaatiossa ajattelevat, toimivat ja oppivat.

Heidän mukaansa organisatorinen oppiminen voidaan täsmentää organisaation kapasiteettina tuottaa, jakaa ja käyttää tietoa.

Oppiminen on rajoitettua, ellei ihmisillä ole välineitä ja tapoja toimia keskenään. Oppivassa organisaatiossa on pitkälti kysymys yhteispelistä ja ihmisten välisestä dynamiikasta.

Miksi oppiminen on tärkeää? Siksi, että ilman oppimista ihmiset turhautuvat, väsyvät, tulevat väärinymmärretyiksi, toistavat itseään tai toimivat tehottomasti.

Käsitteet ja puhe ovat oppimisvälineitä ja organisatorisia tapoja toimia ja oppia. Käsitteet – kuten TQM (total quality management), social corporate responsibility, corporate governance, ISO –, strategiat, mallit, konseptit, reseptit ja standardit ovat tuttuja organisatorisessa arjessa.

Niiden implementaatio on yleensä haaste, sillä käsitteet ja puhe saavat syvemmän merkityksen vasta konkreettisessa paikallisissa kontekstissa, kun ihmiset keskustelevat ja toimivat jokapäiväisissä työtilanteissa.

Syvempi organisatorinen oppiminen tapahtuu siis kokemuksen ja käytännön kautta. Yrityspeli voi toimia käsitteiden ja uusien mallien edistäjänä edellyttäen, että peli on ajanmukainen, käytännönläheinen ja dynaaminen ja sopii erilaisiin konteksteihin, todellisuuksiin ja organisaatioihin.

Kurssit voivat olla hyödyllisiä oppimisareenoja uusille käsitteille ja strategioille.

Tämä edellyttää, että kurssin aikana varataan riittävästi aikaa kysymyksiin, pohdiskeluun, interaktiivisiin dynaamisiin keskusteluihin, analyyseihin ja tutustutaan toisten ajatusmalleihin.

Organisatorisen oppimisen tulee aina olla sallivaa ja sidottua käytännön työtoimintoihin ja kontekstiin.

Tiimityössä, joka niinikään on organisatorista arkea monessa yrityksessä, on elintärkeää ymmärtää, miten itse ja miten toinen ajattelee ja oppii. Vain oppiva tiimi on tehokas ja hyödyllinen.

Ajatellaan työtilannetta, jossa tiimin ensimmäinen jäsen olettaa, että toinen ei ymmärrä. Toinen ajattelee, että ensimmäinen jankuttaa. Kolmas yrittää olla sekaantumatta ensimmäisen ja toisen riitaan.

Sama toistuu viikosta toiseen, vuodesta toiseen. . .

Miten he voisivat oppia ymmärtämään toisiaan paremmin ja sitä kautta työskennellä tehokkaammin ja harmonisemmin?

Keskustelujen nauhoitus voi olla yksi tapa. Silloin kuulee mitä ja miten itse puhuu, kuuntelee, kysyy ja perustelee. Silloin kuulee myös, mitä toiset sanovat ja miten vastaavat. Nauhan purun ja analysoinnin tulisi mieluiten tapahtua ulkopuolisen ohjauksella.

Oppivassa organisaatiossa työntekijät ymmärtävät ja vaikuttavat siihen, miten he itse ja miten muut ajattelevat, oppivat ja toimivat. Työntekijät oppivat tuottamaan, jakamaan ja käyttämään tietoa tehokkaasti.

Oppimista tukevat kysymykset ja yhteiset keskustelut sekä arjen käytäntö, kokemus ja toiminta. Tulevaisuuden haaste on nivouttaa muodollinen koulutus työssä oppimiseen.

Kirjoittaja on Åbo Akademin taloustieteiden tutkija.Tekstissä viitataan teokseen Marsick, Victoria J. and Watkins, Karen E.: Informal and Incidental Learning in the workplace. Routledge, London, 1990.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    3. 3

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää