Valikko

Oppivan organisaation jäljillä

Kell´ tieto on, hän tiedon kätkeköön. . . Ajatus on oppivassa post-modernisessa organisaatiossa kaukana menestyvän yrityksen ihanteista, haasteista ja käytännöistä.

Tiedon salaaminen, jakamisen haluttomuus ja vallankäyttö yksilötiedon kautta on mennyttä aikaa. Näin ainakin menestyvissä nykyisissä ja tulevaisuuden organisaatioissa, joissa yhteistyö ja oppiminen ovat avainsanoja.

Oppivan organisaation käsite liittyy jatkuvan kehityksen ja muutoksen diskurssiin. Muuttuvassa maailmassa organisaatioiden tulee sopeutua jatkuvasti uuteen.

Uudesta, muutoksesta ja jatkuvasta kehityksestä on tullut normatiivinen käytäntö. Uusi ei näin ollen ole enää uutta. Se on normi.

Se on muuttuvaa arkipäiväistä todellisuutta, jota luodaan yhdessä globaalisessa taloudessa. Oppiva organisaatio on vastaus jatkuvan muutoksen vaatimuksiin.

Oppivan organisaation henkilökunta vastaa haasteisiin sopeutumalla ja oppimalla. Oppimisen on oltava jatkuvaa ja dynaamista sekä mieluiten interaktiivista.

Oppiminen on sekä elinehto että mahdollisuus. Haaste ja ratkaisu on nähdä oppiminen osana jokapäiväistä työtä. Oppimiseen ei enää välttämättä tarvita koulun penkkejä tai luokkahuoneen seiniä.

Organisatorinen oppiminen on huomattavasti paljon moninaisempaa ja dynaamisempaa kuin yksilöllinen oppiminen. Oppimisen tarkoitus pysyy samana, mutta oppimisprosessi on täysin erilainen organisaatiotasolla.

Marsick ja Watkins (1999) ymmärtävät oppivan organisaation seuraavasti: kun organisaatio oppii, yksilöt vaikuttavat jollakin tasolla ja jotenkin siihen, miten muut jäsenet organisaatiossa ajattelevat, toimivat ja oppivat.

Heidän mukaansa organisatorinen oppiminen voidaan täsmentää organisaation kapasiteettina tuottaa, jakaa ja käyttää tietoa.

Oppiminen on rajoitettua, ellei ihmisillä ole välineitä ja tapoja toimia keskenään. Oppivassa organisaatiossa on pitkälti kysymys yhteispelistä ja ihmisten välisestä dynamiikasta.

Miksi oppiminen on tärkeää? Siksi, että ilman oppimista ihmiset turhautuvat, väsyvät, tulevat väärinymmärretyiksi, toistavat itseään tai toimivat tehottomasti.

Käsitteet ja puhe ovat oppimisvälineitä ja organisatorisia tapoja toimia ja oppia. Käsitteet – kuten TQM (total quality management), social corporate responsibility, corporate governance, ISO –, strategiat, mallit, konseptit, reseptit ja standardit ovat tuttuja organisatorisessa arjessa.

Niiden implementaatio on yleensä haaste, sillä käsitteet ja puhe saavat syvemmän merkityksen vasta konkreettisessa paikallisissa kontekstissa, kun ihmiset keskustelevat ja toimivat jokapäiväisissä työtilanteissa.

Syvempi organisatorinen oppiminen tapahtuu siis kokemuksen ja käytännön kautta. Yrityspeli voi toimia käsitteiden ja uusien mallien edistäjänä edellyttäen, että peli on ajanmukainen, käytännönläheinen ja dynaaminen ja sopii erilaisiin konteksteihin, todellisuuksiin ja organisaatioihin.

Kurssit voivat olla hyödyllisiä oppimisareenoja uusille käsitteille ja strategioille.

Tämä edellyttää, että kurssin aikana varataan riittävästi aikaa kysymyksiin, pohdiskeluun, interaktiivisiin dynaamisiin keskusteluihin, analyyseihin ja tutustutaan toisten ajatusmalleihin.

Organisatorisen oppimisen tulee aina olla sallivaa ja sidottua käytännön työtoimintoihin ja kontekstiin.

Tiimityössä, joka niinikään on organisatorista arkea monessa yrityksessä, on elintärkeää ymmärtää, miten itse ja miten toinen ajattelee ja oppii. Vain oppiva tiimi on tehokas ja hyödyllinen.

Ajatellaan työtilannetta, jossa tiimin ensimmäinen jäsen olettaa, että toinen ei ymmärrä. Toinen ajattelee, että ensimmäinen jankuttaa. Kolmas yrittää olla sekaantumatta ensimmäisen ja toisen riitaan.

Sama toistuu viikosta toiseen, vuodesta toiseen. . .

Miten he voisivat oppia ymmärtämään toisiaan paremmin ja sitä kautta työskennellä tehokkaammin ja harmonisemmin?

Keskustelujen nauhoitus voi olla yksi tapa. Silloin kuulee mitä ja miten itse puhuu, kuuntelee, kysyy ja perustelee. Silloin kuulee myös, mitä toiset sanovat ja miten vastaavat. Nauhan purun ja analysoinnin tulisi mieluiten tapahtua ulkopuolisen ohjauksella.

Oppivassa organisaatiossa työntekijät ymmärtävät ja vaikuttavat siihen, miten he itse ja miten muut ajattelevat, oppivat ja toimivat. Työntekijät oppivat tuottamaan, jakamaan ja käyttämään tietoa tehokkaasti.

Oppimista tukevat kysymykset ja yhteiset keskustelut sekä arjen käytäntö, kokemus ja toiminta. Tulevaisuuden haaste on nivouttaa muodollinen koulutus työssä oppimiseen.

Kirjoittaja on Åbo Akademin taloustieteiden tutkija.Tekstissä viitataan teokseen Marsick, Victoria J. and Watkins, Karen E.: Informal and Incidental Learning in the workplace. Routledge, London, 1990.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    9. 9

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    10. 10

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    11. Näytä lisää