Valikko

Invataksit jääneet syrjään matkojen yhdistelyssä

Kokeilu aiotaan laajentaa koko maahan

Invataksiyrittäjät syyttävät Matkojenyhdistelykeskuksia (MYK) syrjinnästä. Invataksiyrittäjien mielestä he jäävät ulkopuolelle jo MYK:ien suunnitteluvaiheessa ja lopulta myös kyydit jäävät yleensä saamatta, kun matkojenyhdistelykeskukset valitsevat liikennöitsijät yhteiskunnan korvaamiin kuljetuksiin. Näitä ovat muun muassa vanhusten ja vammaisten kuljetukset.

– Invataksit eivät pääse mukaan matkojenyhdistelyjärjestelmään, jolloin tilauskeskukset eivät välitä kyytejä invatakseille. Kyydit menevät tavallisille takseille ja linja-autoille, sanoo invataksiyrittäjä, Suomen palvelutaksiyhdistyksen hallituksen jäsen Jari Mäkinen.

– On ajateltu, että bussit ja tavalliset taksit pystyvät hoitamaan kaiken.

Mäkisen ja Palvelutaksiyhdistyksen hallituksessa istuvan joensuulainen Reijo Lähteenmäen mielestä vuosia pyörineessä matkojenyhdistelykokeilussa on järjestelmällisesti unohdettu vaikeavammaisten, esimerkiksi pyörätuolilla liikkuvien erityistarpeet. Heille invataksi on välttämättömyys.

– Eivät he pääse itse kyytiin, vaan tarvitsevat yleensä auttajan. Ja busseihin he eivät pääse ollenkaan, Lähteenmäki sanoo.

Vaikeavammainen voi tilata käyttöönsä invataksin, mutta silloin hän maksaa kyydin kokonaan itse. MYK:n kautta tilatusta kyydistä hän maksaa vain omavastuun, lopun kustantaa yhteiskunta.

Inva- eli palvelutaksiyrittäjiä on Suomessa noin sata ja heillä autoja noin 300.

Ongelma samakoko maassa

Matkojenyhdistely aiotaan laajentaa ensi vuoden alusta koko maahan.

Ajatuksena on, että lääninhallitus valitsee tarjouskilpailun perusteella ns. MYK-operaattorit kullekin alueelle ja tarjouskilpailu käydään myös kuljetuksista. Operaattorin tehtävänä on yhdistellä saadut kyytitilaukset ja jakaa ne valituille liikennöitsijöille.

Invataksiyrittäjien mielestä yksi ongelmista on, että operaattorin ja liikennöitsijöiden taustalta löytyy monesti samoja omistajatahoja, esimerkiksi kaupunkeja, jolloin kyydit menevät helposti ”omille” autoille.

Lähteenmäki ja Mäkinen katsovatkin, että liikennöitsijävalinnan tarjouskilpailuja ei ole toteutettu reilusti.

– Lopputulokset näyttävät päätetyn monesti jo etukäteen jollekin tietylle, Mäkinen sanoo.

Suositus ei riitä,tarvitaan laki

Matkojenyhdistelyä pohtinut työryhmä katsoo, että järjestelmän laajennus koko maahan ei edellytä lakia, vaan valtakunnallinen suositus riittää. Mäkisen ja Lähteenmäen mielestä pelkkä ohjeistus johtaa läänikohtaisiin käytäntöihin, mikä asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Heidän mielestään laki tarvitaan ehdottomasti, jotta saadaan yhtenäinen käytäntö koko maahan ja jotta tyytymättömillä on mahdollisuus vedota lakiin ja hakea korjausta oikeuden kautta.

– Lakia ei voida olla säätämättä vain sillä perusteella, että se olisi niin hankala toteuttaa, toteaa Mäkinen.

Säästö neljä prosenttiapuolen miljardin menoistaYhteiskunnan korvaamien kuljetusten kustannukset ovat jo pitkään olleet nousussa.

Vuodessa niihin kuluu yhteisiä varoja valtava summa, kaikkiaan noin 560 miljoonaa euroa.

Yhdeksi säästökeinoksi on löydetty ns. matkojen yhdistely. Siinä perustetut matkojenyhdistelykeskukset (MYK) yhdistelevät koulukyytejä sekä vammaisten ja vanhusten matkoja siten, että yhdellä kuljetuksella saadaan enemmän matkoja hoidettua.

Matkojenyhdistelykeskuksia on tähän asti toiminut kuusi eri puolilla maata. Nyt liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä ehdottaa määrän lisäämistä 20:een.

Näistä jokainen kattaisi vähintään 250 000 asukkaan alueen eli käytännössä koko maa tulisi matkojenyhdistelyn piiriin.

Tuoreen raportin mukaan keskukset säästävät yhteiskunnan menoja 22 miljoonaa euroa vuodessa.

Säästö olisi neljä prosenttia.

Jari Mäkisen ja Reijo Lähteenmäen mielestä säästö jää tätäkin pienemmäksi, sillä laskelmissa ei ole otettu kaikkia kustannuksia huomioon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    8. 8

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    9. 9

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    10. 10

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää