Kilpailuetua ideoiden kaupallistamisella

Lukijat
Panin ilolla merkille pääministeri Vanhasen globalisaatiota pohtineen seminaarin yhteydessä lausumat sanat markkinoinnista ja muista, uusista arvon ja kilpailuedun lähteistä Suomen kansantaloudelle.

Vaikka markkinointiosaamisen merkitykseen on liike-elämässä jo osittain herätty, on tuotantoon keskittyminen, kuten lehdessänne 22.4. osuvasti viitattiin (Teknoviehe nappaa laiskasti), edelleen suomalainen kansantauti.

Siksi tuotettujen ideoiden kaupaksi saannin nostaminen osaksi suomalaista globalisaatiostrategiaa on viisasta.

Eikä sitä tehdä päivääkään liian aikaisin.

Suomalaisten ideoiden kaupallisen menestyksen tueksi tarvitaan tietoa kohderyhmän suhtautumisesta ideaan, joka kohteelle on tarkoitus myydä, olipa kohderyhmä sitten Suomessa tai ulkomailla.

Ja vaikka uusien asioiden tutkiminen on vaikeaa, se ei tarkoita, että ongelma poistuu jos kiellämme sen olemassaolon.

Näin taidettiin tehdä surullisen kuuluisassa WAP-puhelinten palvelujen kehittämisessä.

Mielenkiintoinen lisä keskusteluun on saatu Tekniikan akateemisten liiton ja VTT:n helmikuussa julkistetusta teknologiabarometrista.

Siinä todettiin, että suomalaiset yritykset eivät hyödynnä teknologiaa samaan tahtiin kuin USA tai vaikkapa tanskalaiset.

Suomalaisen rationaalisuuden tietäen asiassa on varmasti perää. Mutta onko vain ostajan – eli suomalaisten yritysten – asia keksiä soveltamiskohteet ideoille, joita niiden oman ydinliiketoimintan tueksi on kehitetty? Vai olisiko sittenkin idean kehittäneen ja myyvän tahon rooli kertoa se?

Meilläpäin tätä sanotaan markkinoinniksi.

Suomessa tehdään jo nyt hyvätasoista aivo- ja havainnointitutkimusta akateemisessa maailmassa. Ja valmiudet ovat olemassa käytännönläheisten, kaupallisten ideatutkimusten tekemiseen myös kansainvälisesti.

Mutta niitä hyödyntävät aivan liian harvat – ja sattumalta ne samat johtavat innovaatioyritykset, jotka ovat jo menestyneet kansainvälisesti.

Tuote- ja palvelukonseptien tutkimusten korkea laatu on tietenkin edellytys toiminnalle. Ja loistavista onnistumisista löytyykin paljon enemmän esimerkkejä, kuin kansantaruiksi kehittyneet mantrat "tekstiviestit eivät koskaan olisi menestyneet, jos asia olisi tutkittu".

Onnistumisista ei vain puhuta, koska niillä on luotu kilpailuetua, jota ei haluta levitellä kilpailijoiden tietoon.

Näitä tuotekehitystutkimuksen onnistumisia kannattaa lähteä etsimään perinteisillä ja kilpailluilla toimialoilla menestyvistä yrityksistä. Käytännön kokemus kun on osoittanut, että jatkuvasti tutkivat yritykset onnistuvat muuttamaan innovaationsa tulovirroiksi huomattavasti useammin kuin niiden keskivertokilpailijat.

Valtiovallallakin on tässä kilpailuedun hankkimisessa roolinsa – ettei panostus markkinointiosaamiseen jäisi vain juhlapuheisiin.

Tuotekehityksen tukeminen pitäisi laajentaa "kaupallistamiskehityksen" tukemiseksi. Tekesin ei ainoastaan tulisi laajentaa tukeaan niin, että se koskee fyysisen tuotteen tai palvelun kehityksen jatkoksi tehtävää, idean vastaanottoon keskittyvää kaupallistamistutkimusta.

Tuotekehitystuen saajilta sen tulisi edellyttää kohderyhmätietoon perustuvia kaupallistamissuunnitelmia.

Ja saatella tuen taso sellaiseksi, että kohderyhmätutkimus on mahdollista.

Toimitusjohtaja

Helsinki

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    5. 5

      Valtorin yt-neuvottelut päättyivät – irtisanoo enintään 90

    6. 6

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Japanilaisjätti haukkasi banaanikauppias Fyffesin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää