Valikko

Kohtaamisia Cannesissa

Mainonta: Maailman suurin mainosalan tapahtuma kokoaa kerran vuodessa Cannesiin maailman parhaat mainokset ja niiden tekijät. Jenkki-purkasta vastaava markkinointipäällikkö Eki Leskinen tietää, miksi myös mainonnan ostajan kannattaa osallistua.
Makeisyhtiö Leafin markkinointipäälliköllä Eki Leskisellä on hoppu. Jenkki-purkan mainoksia ohjaava Hector Abaunza odottaa lounasseuraa rantaravintolassa, iltapäivällä pitäisi tavata brasilialaisen tuotantoyhtiön ihmisiä ja illalla syödä päivällistä saksalaisten kanssa. Aamulla Leskinen ehti jo katsoa kolme tuntia alkoholimainoksia.

Menossa on maailman suurin mainosalan tapahtuma Cannes Lions. Ranskalaiskaupunki täyttyy aina kesäkuun kolmannella viikolla tuhansista mainosalan ammattilaisista, jotka pörräävät päivän festivaalipalatsissa ja illan rantabileissä.

Leskinen tuntee kuviot, sillä hän on käynyt täällä melkein joka kesä vuodesta 1982.

– Cannesista saa irti hemmetin paljon. Täällä on helppo tavata ihmisiä ympäri maailmaa ja nähdä, mitä eri tuoteryhmissä ja markkinoinnissa tapahtuu, Leskinen kehuu.

Samoin ajattelee yhä useampi mainostaja.

Valtaosa festivaalin osallistujista on yhä mainostoimistojen väkeä, mutta tänä vuonna jo yli sata asiakasta lähetti työntekijöitään Cannesiin haistelemaan luovaa mainontaa.

Päivittäistavarajätti Procter & Gamblen pääjohtaja A.G. Lafley huomautti ihmettelijöille, että käy heidän väkeään myös tietotekniikkamessuilla.

Seuraavana päivänä lounaalla Caffé Romassa Leskistä väsyttää. Saksalaisten kanssa meni yökahteen, mutta jo aamuyhdeksältä hän istui katsomassa makeat ruuat -sarjan parhaimmistoa.

– Pääsin tänä vuonna Cannesiin niin myöhään, etten ehtinyt nähdä makeissarjaa kokonaan. Aluksi se harmitti, muttei enää. Sarja oli mielettömän huono, suomalaistyö voi hyvin pärjätä, Leskinen arvioi.

Alkuviikolla festivaalin osallistujat voivat katsoa kaikki 5 000 mainosfilmiä. Loppuviikolla kustakin sarjasta pyörii enää tuomariston rankkaama short list eli loppukilpailuun päässeet työt. Finaalissa mainoksia on enää noin 500.

– Katson yleensä kokonaan makeisten lisäksi ainakin molemmat juomasarjat. Pyrin katsomaan myös vaatemainokset, koska siellä on paljon nuorisobrändejä. Jos ehdin, käyn kuuntelemassa luentoja.

Leskisen Cannesiin kuuluu aina myös nuorten ohjaajien näytös. Tänä vuonna hän löysi sieltä suosikkispottinsa: Argentiinan lentoyhtiön mainoksessa kaksi lasta pyydystää lentokoneen varjon pahvilaatikkoon ja kuljettaa sitä mukanaan, kunnes koneen henkilökunta tulee noutamaan omaansa. Lopussa miesääni toteaa, että koko Argentiina on pitkällä matkalla tulevaisuuteen.

– Se on kauniisti kuvattu ja siinä on hieno lämmin tunnelma, Leskinen perustelee valintaansa.

Cannesissa on pakko valita koko ajan. Luennot täyttävät yhden salin, filmit neljä ja muiden sarjojen parhaat työt festivaalipalatsin alakerran. Tietokoneilla voi tutustua kaikkiin 10 000 lehti- ja ulkomainokseen, 5 000 filmiin, 1 600 nettisivustoon, 1 200 suoramainokseen ja melkein 900 mediaratkaisuun.

– Cannes on paisunut, koska tämä on bisnestä. Täällä on jo liikaa filmejä ja liikaa ihmisiä, Leskinen kritisoi.

Festivaali on myös kallis. Viikon festivaalipassi maksaa reilut 2 000 euroa eikä hotellihuonetta saa alle 110 eurolla. Eilisiltana saksalaisyhtiö tarjosi Leskiselle kala-äyriäiskeittoa, joka maksoi 95 euroa. Caffé Romakin vaihtaa festivaalin ajaksi hinnaston kalliimpaan.

– Hintataso on älytön, mutta toisaalta jos täällä saa yhdenkin kaupallisesti toimivan idean, panostuksen saa moninkertaisesti takaisin, Leskinen sanoo ja tilaa äyriäissalaatin.

Harva maksaa Cannesissa itse. Mainostoimistoketjut järjestävät rannalla suuria juhlia, ja niiden jälkeen suomalaiset vinguttavat firman korttia hotelli Martinezin terassilla, jossa olutpullo maksaa kahdeksan ja drinkki viisitoista euroa. Kontakteilla on hintansa.

Käyntikorttien lisäksi Cannesissa jaetaan leijonia. Niiden makuun Leskinen pääsi 1982, kun McCannin Salmiakkiaakkos-mainos sai pronssia. Jenkki-spotteja ei Cannesiin kannata lähettää.

– Ne ovat liian positiivisia ja kaupallisia. Täällä pärjäävät vain vitsit ja antimainonta-tyyppiset työt. Siinä mielessä tämä on sisäänlämpiävä tapahtuma, Leskinen sanoo.

Leskinen kirjoittaa Jenkki-filmit itse ja valitsee ohjaaja Abaunzan kanssa niille sopivan tekijän. Tänä vuonna briiffin saavat ainakin yksi brasilialainen ja yksi argentiinalainen tuotantoyhtiö: Jenkki-mainoksessa pitää paistaa oikea aurinko, vaikka se kuvataan marraskuussa.

– Cannes on opettanut minulle kansainvälisyyttä, Leskinen arvioi.

Mainostoimistoväen mielestä Jenkki-spotit tosin ovat osoitus siitä, ettei Leskinen ole Cannesissa paljon oppinut.

– Mainontaa tehdään kuluttajia varten, ei mainostoimistoja, Leskinen loukkaantuu.

– Mainonnan tehtävä on synnyttää positiivista suhtautumista brändiin. Otan mielelläni nuoria copywritereita Jenkki-tiimiin.

Leskinen pahoittaa mielensä ihan turhaan. Suomalaiset muistavat Jenkki-mainokset erinomaisesti, ja purkka on Suomen ylivoimaisesti ostetuin. Sen jälkeen kun Leskinen kymmenkunta vuotta sitten vaihtoi mainonnan linjan happohyökkäysvalistuksesta hymyyn, Jenkin markkinaosuus on kasvanut 51 prosentista 60:een. Sellaiset näytöt saisivat mainostoimistopomot paukuttelemaan henkseleitään pitkään ja kuuluvasti.

Leskinen lopettaa espressonsa ja sukeltaa takaisin festivaalipalatsin viileyteen.

Sunnuntaiaamuna Nizzan lentokentällä on pitkä jono väsyneitä ja kärttyisiä suomalaisia: useimpien yö jäi lyhyeksi, kentällä väki ohjattiin väärään terminaaliin ja nyt lähtöselvitys kestää tolkuttoman kauan.

Leskistäkin haukotuttaa. Festivaali oli antoisa: taskuun jäi ideanpoikasia ja uusia yhteyksiä. Ja vaikka suomalaiset jäivät leijonitta, lauantai-illan päätösgaalassa kultaleijonan sai muun muassa Aerolineas Argentinasin mainos.

– Ja se sai parhaat aplodit!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Trump repi merkittävän kauppasopimuksen

    10. 10

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää