Koleat kelit karkottivat kävijät huvipuistoista

Huvipuistojen tirehtöörit tasapainoilevat talouden vuoristoradalla. Sateinen kesäkuu ei masenna huvipuistoja.

Kolea kesäkuu on vienyt Suomen huvipuistoista asiakkaita niin, että esimerkiksi Tampereen Särkänniemessä on kymmenesosa vähemmän kävijöitä kuin vuosi sitten. Kato tietää kymmenyksen lovea myyntiin.

Johtaja Timo Rahunen lohduttautuu, että kassan pohja ei pilkota yhden notkahduksen perusteella. Sään armoilla toimivat huvipuistot joutuvat rakentamaan taloutensa vahvan taseen varaan. Talouden pitää kestää vuoristoradan kaltainen pomputtelu.

– Lämmin pilvipouta olisi meidän kannaltamme paras ratkaisu. Jos on liian helteinen sää, ihmiset menevät rannoille.

Kouvolan Tykkimäen kävijämäärä laahaa 9 000 henkeä viime vuodesta.

– Kun määrän muuttaa euroiksi, onhan se suuri luku. Nyt ollaan sentään jo kauden puolivälissä. Meidän pitäisi kuroa menetys heinäkuussa takaisin, toimitusjohtaja Sakari Pasanen lataa haastetta.

Kulut ovat huvipuistossa yhtä suuret satoi tai paistoi.

– Emme voi laittaa härveleitä kiinni säästösyistä. Jonkun jäätelökioskin voi ehkä sateella sulkea, mutta hampurilaispaikkoja ei.

Yritykset tuovat lisämyyntiä

Linnanmäki onnistui vilkkaan toukokuun ansiosta rakentamaan kassaansa puskuria, jonka turvin se on porskuttanut läpi kolean alkukesän. Juhannukseen mennessä kävijöitä oli satatuhatta enemmän kuin viime vuonna.

– Lisäsimme markkinointia luokkaretkeläisille ja se näkyi toukokuussa. Samoin olemme ryhtyneet markkinoimaan paikkaa yrityksille, toimitusjohtaja Risto Räikkönen luettelee.

Keväällä yritykset löysivät Linnanmäen yksityistilaisuuksiensa pitopaikaksi. Yritykset varasivat huvipuiston kolmeksi tunniksi ennen Linnanmäen varsinaista aukeamista.

– Yksityistilaisuuksia oli keväällä 14. Tämä vastaa viiden päivän lisämyyntiä, Räikkönen ynnää.

Kävijäheilahtelujen lisäksi huvipuistot joutuvat tasapainoilemaan laiteinvestointien kanssa. Esimerkiksi Linnanmäki on tehnyt tänä vuonna investointeja 7,5 miljoonan euron edestä. Tämän vuoden suurin kustannus on ravintolan uudistus.

Räikkönen puhuu strategisesta investoinnista, sillä myös huvipuiston asiakaskunnan keski-ikä nousee koko ajan. Linnanmäki tavoittelee asiakkaikseen eläkeläisiä, jotka tuovat huvipuistoon lastenlapsiaan.

– Aikuiset eivät tule tänne laitteita ajelemaan, vaan he tulevat tunnelman takia. Särkänniemet ja muissa kaupungeissa toimivat huvipuistot eivät ole meidän kilpailijoitamme, vaan Ison Omenan tapaiset kauppakeskukset ja muut vapaa-ajan viettelykset.

Tykkimäki tavoittelee pienten lasten perheitä

Kouvolan Tykkimäen ja Vaasan Wasalandian kohderyhmänä ovat alle 12-vuotiaat lapset ja näiden perheet.

Niinpä huvipuiston ulkopuolelle on rakennettu runsaasti parkkitilaa, käytävillä mahtuu työntämään lastenvaunuja ja tarjolla on koko perheelle tarkoitettuja laitteita. Wasalandia on selvinnyt koleista säistä kuivin jaloin tuotepalettinsa ansiosta. Huvipuiston kyljessä toimii kylpylä. Kahdeksan prosentin huvittelijoiden lasku ei ole pois kokonaiskakusta.

– Koleina päivinä perheet siirtyvät kylpylän puolelle, toimitusjohtaja Hannu Hellman näkee liikehdinnän.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    3. 3

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    4. 4

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    7. 7

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    8. 8

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    9. 9

      Pörssiviikko päättyi miinuksella – Stockmannilla vahva nousupäivä

    10. 10

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    7. 7

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    8. 8

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää