Sisustuksen erikoislehdet myyvät elämäntyyliä

Uusin lehtitulokas Deko houkuttelee lukijoikseen nuoria kaupunkilaisia

Kaupungistuva elämäntapa on saanut asumisen ja sisustusalan lehdet kukoistamaan. Uutena tulijana kotimaan markkinoille pyrkii tänään ensimmäistä kertaa ilmestyvä Deko, joka mainostaa itseään modernille sisustajalle suunnitelluksi lifestyle-lehdeksi.

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehtiä lukee noin kolmannes suomalaisista. Levikkitarkastuksen tilastojen mukaan asumisen ja puutarhan aikakauslehtien myynti nousi viime vuonna yhteensä 800 000 kappaleeseen.

– Kymmenen vuoden aikana asumisen ja rakentamisen lehtien yhteislevikit ovat kasvaneet nelinkertaisiksi. Suomessa nimikkeitä on tullut lisää ja kuluneena vuonna ovat lisääntyneet myös päälehtien tekemät teemalehdet, jotka keskittyvät mökkeihin tai puutarhanhoitoon, kertoo Aikakauslehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo.

Itävuon mielestä yleinen sisustustrendi heijastaa kuluttajien taloustilannetta – sisustukseen sijoitetaan heti kun varat sallivat. Hänen mukaansa muuttoliike on vaikuttanut sisustuksen markkinoiden kasvuun.

– Suomessa muuttoliike on ollut voimakasta pääkaupunkiseudulle. Tämä on merkinnyt, että on ostettu uusia asuntoja ja sisustettu niitä. Nyt uutena ilmiönä on sisustaa kesämökki yhtä hyvin kuin varsinainen koti.

Kotimaiset lehdet pärjäävät

Sisustuslehtien tarjonnan kasvu on kansainvälinen ilmiö, esimerkiksi Yhdysvalloissa aikakauslehtimarkkinoille ilmestyy jatkuvasti uusia alan lehtiä. Maailman myydyin naisten aikakauslehti on 7,6 miljoonan kappaleen levikillä amerikkalainen Better Homes and Gardens -lehti.

Suomessa kotimaiset sisustuksen ja asumisen lehdet pärjäävät hyvin kilpailussa ulkomaisten lehtien kanssa, sillä suomalaiset lukevat erikoislehdet mieluiten omalla kielellään.

Rautakirjan tilastojen mukaan irtonumeromyynnissä oli vuonna 2003 peräti 95 erityyppistä ulkomaista asumisen lehteä, kun kotimaisia titteleitä oli vain 24. Kotimaisia lehtiä myydään kuitenkin irtonumeroina selkeästi enemmän kuin ulkomaisia.

– Näyttäisikin siltä, että ideat syttyvät ulkomaisten lehtien kautta ja niitä ryhdytään toteuttamaan kotimaisten lehtien ohjeiden avulla, Itävuo arvelee.

Tarjolla kaupunkilaista elämäntyyliä

Uusi Deko-lehti on valinnut kohderyhmäkseen nuoret kaupunkilaiset aikuiset, joiden sinkkutalouksiin ja pieniin asuntoihin lehti tarjoaa sisustusvinkkejä.

– Pääkaupunkiseudulla ja kaupungeissa ihmiset asuvat alle 80 neliön kämpissä. Haluamme tälle kohderyhmälle mahdollisuuden asua persoonallisesti, kertoo Dekon päätoimittaja Heidi Laaksonen.

Deko myy sisustusvinkkien lisäksi lifestyleä eli elämäntyyliä.

– Olemme lähteneet rakentamaan sisustuslehteä, jossa on nuoria kaupunkilaisia kiinnostavia aiheita. Vaikka lehden paino on sisustuksessa, lisukkeena on myös muotia, matkoja, ruokaa ja juomaa.

Uusi sisustuslehti hyödyntää televisiosta suosittujen sisustusmuutosten ideaa, lehdessä esitellään esimerkiksi ennen ja jälkeen kuvia kotien muutoksista.

– Haluamme olla käytännönläheisempi kuin suomalaiset sisustuslehdet nyt ovat, Laaksonen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    3. 3

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    4. 4

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    5. 5

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    6. 6

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    7. 7

      Ohjelmistotalo palkkaa sata Turkuun: ”Turus on tarjol selvästen kaikkest enempi ossamist”

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Wall Street porskuttanut jo 12 päivää putkeen – Trumpin puhetta odotetaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    9. 9

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää