Valikko

Sisustuksen erikoislehdet myyvät elämäntyyliä

Uusin lehtitulokas Deko houkuttelee lukijoikseen nuoria kaupunkilaisia

Kaupungistuva elämäntapa on saanut asumisen ja sisustusalan lehdet kukoistamaan. Uutena tulijana kotimaan markkinoille pyrkii tänään ensimmäistä kertaa ilmestyvä Deko, joka mainostaa itseään modernille sisustajalle suunnitelluksi lifestyle-lehdeksi.

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehtiä lukee noin kolmannes suomalaisista. Levikkitarkastuksen tilastojen mukaan asumisen ja puutarhan aikakauslehtien myynti nousi viime vuonna yhteensä 800 000 kappaleeseen.

– Kymmenen vuoden aikana asumisen ja rakentamisen lehtien yhteislevikit ovat kasvaneet nelinkertaisiksi. Suomessa nimikkeitä on tullut lisää ja kuluneena vuonna ovat lisääntyneet myös päälehtien tekemät teemalehdet, jotka keskittyvät mökkeihin tai puutarhanhoitoon, kertoo Aikakauslehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo.

Itävuon mielestä yleinen sisustustrendi heijastaa kuluttajien taloustilannetta – sisustukseen sijoitetaan heti kun varat sallivat. Hänen mukaansa muuttoliike on vaikuttanut sisustuksen markkinoiden kasvuun.

– Suomessa muuttoliike on ollut voimakasta pääkaupunkiseudulle. Tämä on merkinnyt, että on ostettu uusia asuntoja ja sisustettu niitä. Nyt uutena ilmiönä on sisustaa kesämökki yhtä hyvin kuin varsinainen koti.

Kotimaiset lehdet pärjäävät

Sisustuslehtien tarjonnan kasvu on kansainvälinen ilmiö, esimerkiksi Yhdysvalloissa aikakauslehtimarkkinoille ilmestyy jatkuvasti uusia alan lehtiä. Maailman myydyin naisten aikakauslehti on 7,6 miljoonan kappaleen levikillä amerikkalainen Better Homes and Gardens -lehti.

Suomessa kotimaiset sisustuksen ja asumisen lehdet pärjäävät hyvin kilpailussa ulkomaisten lehtien kanssa, sillä suomalaiset lukevat erikoislehdet mieluiten omalla kielellään.

Rautakirjan tilastojen mukaan irtonumeromyynnissä oli vuonna 2003 peräti 95 erityyppistä ulkomaista asumisen lehteä, kun kotimaisia titteleitä oli vain 24. Kotimaisia lehtiä myydään kuitenkin irtonumeroina selkeästi enemmän kuin ulkomaisia.

– Näyttäisikin siltä, että ideat syttyvät ulkomaisten lehtien kautta ja niitä ryhdytään toteuttamaan kotimaisten lehtien ohjeiden avulla, Itävuo arvelee.

Tarjolla kaupunkilaista elämäntyyliä

Uusi Deko-lehti on valinnut kohderyhmäkseen nuoret kaupunkilaiset aikuiset, joiden sinkkutalouksiin ja pieniin asuntoihin lehti tarjoaa sisustusvinkkejä.

– Pääkaupunkiseudulla ja kaupungeissa ihmiset asuvat alle 80 neliön kämpissä. Haluamme tälle kohderyhmälle mahdollisuuden asua persoonallisesti, kertoo Dekon päätoimittaja Heidi Laaksonen.

Deko myy sisustusvinkkien lisäksi lifestyleä eli elämäntyyliä.

– Olemme lähteneet rakentamaan sisustuslehteä, jossa on nuoria kaupunkilaisia kiinnostavia aiheita. Vaikka lehden paino on sisustuksessa, lisukkeena on myös muotia, matkoja, ruokaa ja juomaa.

Uusi sisustuslehti hyödyntää televisiosta suosittujen sisustusmuutosten ideaa, lehdessä esitellään esimerkiksi ennen ja jälkeen kuvia kotien muutoksista.

– Haluamme olla käytännönläheisempi kuin suomalaiset sisustuslehdet nyt ovat, Laaksonen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    9. 9

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    10. 10

      Anvia aloittaa yt:t – vähentää enintään 25 työpaikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää