Kesä tuo markkinointiin liikettä

Mainosautot ja ilmaisnäytteet ovat juomavalmistajien kesäniksejä

Virvoitusjuomien väreihin maalattuja autoja näkee kaduilla nykyään entistä enemmän. Tuttu näky ovat esimerkiksi parimetrisiä Red Bull -tölkkejä kantavat avolava-autot ilmaisnäytteineen. Kun kesä tulee, lähtevät autotkin liikkeelle. Mieluisin markkinointipaikka ovat erilaiset kesätapahtumat.

– Talvisin suomalaiset käpertyvät sohvalle, mutta kesäisin liikutaan paljon ulkona ja tapahtumissa. Sen takia myös me liikumme, mutta eri tavalla, energiajuomavalmistaja Red Bull Oy:n toimitusjohtaja Kaj Takolander sanoo.

Saman toimintatavan ovat omaksuneet muutkin. Uusia tulokkaita virvoitusjuoma-autojen kirjoon ovat kahden istuttavat, Coca-Cola light lemon -tarroin koristellut Mercedes Smart -autot. Kaksi Smartia on koko ajan liikkeessä.

Mainosautoja myösvuokrataan kuluttajille

Coca-Colan autot ovat osa mainostoimisto Media Cleverin Suomeen tuomaa konseptia. Konseptiin kuuluu myös autojen vuokraaminen yrityksille ja tavallisille kuluttajille näkyvyyden saamiseksi. Smartin saa käyttöönsä 150 euron kuukausihinnalla.

– Auton pitää olla jollakin tavalla huomiota herättävä, jotta ihmiset katsoisivat sitä. Konseptin kannalta tavallinen pikkuauto ei välttämättä olisi toiminut yhtä hyvin kuin Smart, Media Cleverin osakas Sami Vehkaluoto sanoo.

Coca-Colalle autot ovat yksi tukimedia, jolla saadaan lisäväriä meneillään olevaan kampanjaan.

– Uskomme, että autot tullaan huomaamaan positiivisesti katukuvassa, tuotepäällikkö Anu Syrmä Coca-Cola Finlandilta sanoo.

Niin Coca-Cola kuin Red Bullkin haluavat autoillaan persoonallista näkyvyyttä kaduilla ja tapahtumissa. Mikä tahansa tapahtuma ei silti kelpaa.

– Pyrimme välttämään tapahtumia, joissa on hirveän monta sponsoria, joiden tehtävänä on vain rahoittaa tapahtuma. Niissä vierailijat eivät koe mitään yhteyttä tapahtuman ja sponsoreiden välillä, Red Bullin Takolander sanoo.

Takolanderin mukaan Red Bull -autot kiertävätkin tapahtumissa, joissa kävijöillä on jokin kontakti tuotteeseen ja sen arvoihin. Aina oikeanlaista tapahtumaa ei löydy.

– Jos ei ole ketään, joka järjestäisi sellaisia tapahtumia kuin me haluamme, me järjestämme niitä itse.

Maanantaina järjestettävä Red Bull Swoop on juuri tällainen tapahtuma. Siinä kilpailijat hyppivät laskuvarjolla helikopterista ja kilpailevat siitä, kuka piirtää pisimmän viivan veden pintaan laskeutuessaan rannalle. Swoopin kaltaiset uudet lajit saavatkin yhä useammin kiittää tunnettuudestaan erottautumishaluisia yrityksiä.

Red Bull Swoop Helsingin Hietaniemen uimarannalla maanantaina 12.7. kello 13–14. Kilpailu järjestetään säävarauksella, varapäiviä ovat 13.–14.7. ja 19.–20.7.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    3. 3

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    4. 4

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    5. 5

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    6. 6

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    7. 7

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    8. 8

      Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön tai tuen tarpeessa

    9. 9

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    10. 10

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää