Valikko

Uudisrakentaja pitää huolta pihastaan

Varallisuusja rakennusinto pitävät pihakivien myynnintasaisessakasvussa

Kuluttajien parantunut taloustilanne on virkistänyt rautakauppojen ja pihatöitä tekevien yritysten kysyntää.

Asunnonomistajat hölläävät kukkaronnyörejä ja hankkivat pihoihin kiveyksiä ja uusia istutuksia. Myös pientalorakentaminen on Suomessa vilkasta, mikä osaltaan lisää pihakivetysten kysyntää.

Pihan rakennustarvikkeiden kysyntä on lisääntynyt tasaisesti jo kymmenen vuoden ajan. Rautia Malmin kauppias Jari Peltonen arvelee pihakivien myynnin kasvaneen jopa 10–15 prosentin vuosivauhtia.

– Talon ulkopuolisiin alueisiin satsataan enemmän vuosi vuodelta. Se näkyy pihakivien, pihakalusteiden ja aitarakenteiden myynnissä. Elämänrytmi on sellainen, että kotona olemista arvostetaan.

Perinteinen betonipihakivi on Jari Peltosen mukaan eniten myyty tuote, mutta myös kaakelityyppisten ulkolaattojen kysyntä on lisääntynyt.

Peltosen mukaan uudisrakentajat sijoittavat jo talon rakennusvaiheessa pihaan ja maksavat hankinnat aiempaa suuremmilla lainoilla. Uuden pihan rakennuskustannukset voivat kohota 20 000 euroon.

– Piha ja terassi ovat nykyään luonnollinen osa uuden talon piirustuksia.

Suomalaisetkiinnostuvat väreistä

Pääkaupunkiseudulla koristekivi- ja liuskekiviuutuuksien myynti on syöksynyt pilviin.

Espoossa toimiva Kivikopla Oy aloitti erikoiskivien maahantuonnin tänä vuonna. Kivikoplalla on pääkaupunkiseudulla pihakivien yksityismarkkinoihin vahva ote.

– Koristekivet ovat tänä kesänä vasta ensimmäistä kertaa myynnissä Suomessa. Tilanne on sama Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, siellä on hirveät markkinaraot, kertoo kivikauppias Kari Heimonen.

Kivikoplassa betonikivien myynti yksityisasiakkaille kasvaa 30–40 prosenttia vuodessa, mutta kaikkein voimakkaimmin kasvaa koriste- ja liuskekivien myynti, jossa vuosikasvu on yli sata prosenttia.

Heimosen mukaan varallisuuden kasvu ja matkustelu ovat saaneet asiakkaat kiinnostumaan uusista tuotteista.

Suomalaisetkin pitävät väreistä vastoin kivialan perinteisiä uskomuksia.

Maantiedevaikuttaa kysyntään

– Ei meidän makumme poikkea saksalaisesta millään tavalla, vaikka on väitetty, että suomalainen kansa pitää tummasta, harmaasävyisestä ja vähän murheellisen näköisestä kivestä.

Suurilla betonivalmistajilla pihakivien valikoima on perinteinen ja suhteellisen suppea.

Abetonilla, HP:llä, Lakan Betonilla ja Lemminkäisellä yksityisasiakkaat tuovat vain pienen osan kokonaismyynnistä, joten nopeaan tuotekehitykseen ei ole tarvetta.

– Suomen markkinat ovat niin pienet, että vaihtoehtoja on valtavasti kokonaismenekkiin nähden, kertoo Abetonin markkinointipäällikkö Juha Saikkonen.

Betonilaattojen ja betonikivien kokonaismarkkinat ovat Suomessa noin kaksi miljoonaa neliötä vuodessa.

Pihakivien kysyntä riippuu maantieteestä. Kalliit erikoiskivet eivät käy kaupaksi harvaanasutuilla alueilla.

– Mitä kauemmaksi Helsingistä mennään, sitä vähemmän on rahaa käytettäväksi pihojen laittoon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää