Valikko

Organisatorista muotia

Organisaatiot matkivat ja muistuttavat toisiaan yhä enemmän. Minkään yrityksen tavoite ei ole pysähtyminen tai taantuminen.

Tärkeätä on seurata ympäristön tavoitteita, normeja, arvoja, ihanteita ja trendejä sekä kilpailijoiden toimintaa ja malleja, markkinoita ja kilpailutilannetta.

Kaikki organisaatiot tavoittelevat legitimiteettiä, sillä ilman yhteiskunnallista uskottavuutta ei pärjää.

Pelkkä tehokas osaaminen ja taito ei useinkaan yksinomaan riitä, jos yrityksen tavoitteet ja toiminta eivät sovi ympäristön normeihin, tavoitteisiin, arvoihin ja ideaaleihin. Legitimiteetin voi hankkia eri tavoin. Yksi tapa voi olla uusien, muodissa olevien hyväksyttyjen menestysmallien käyttöönoton kautta.

Yritykset tavoittelevat paitsi hyväksyntää ja uskottavuutta myös tehokkuutta ja menestystä. Ratkaisu yrityksen tehokkuuspulmaan voi löytyä menestyvistä moderneista tehokkuusmalleista. On selvä, että organisatoriset ideat, jotka linkittyvät rationaalisiin arvoihin ”matkustavat” paremmin kuin ideat,jotka ovat löyhemmin kytkettyjä tällaisiin arvoihin.

Tämä liittyy rationaaliseen arvopohjan diskurssiin, jonka mukaan modernien organisaatioiden on tuotettava ja oltava tehokkaita, toimittava järkevästi sekä uskottavasti saadakseen hyväksyntää.

Mallit, jotka tukevat näitä länsimaisia teknokraattisia ihanteita lentävät yleensä nopeammin kuin mallit joihin ei liity tehokkuusnäkökulmaa.

Useasti mallit saavat kuitenkin erilaisen muodon jo matkalla tai viimeistään perillä paikallisessa kontekstissa.

Muuttuminen tapahtuu tarinoiden ja paikallisen yrityskulttuurin sekä toimintatapojen myötä. Ihmiset kantavat ja vievät näitä ideoita eteenpäin sekä vastaanottavat niitä. Ihmisissä löytyy tähän tarvittava energia.

Asiat muuttuvat monen kertojan, mutkan, ketjun, verkoston ja tarinan kautta sekä useasti mallista otetaan käyttöön vain yritykselle sopiva mallin osa. Se osa joka sopii yrityskontekstiin parhaiten.

Mallin käyttöönoton taustalla piilee strategia jolla haetaan uskottavuutta, menestystä, moderniutta ja dynamiikkaa.

Menestystarinat vievät malleja eteenpäin. Uudet mallit on aina helpompi integroida ja pedata vanhaan toimintaympäristöön jos ja kun niihin liittyy legenda, kertomus, anekdootti tai uskottava tarina sekä globaalisesti tarttuva nimi, imago ja toivo jostakin paremmasta. Kiinnostus lisääntyy, jos jokin idea on muodissa tai jos siihen liittyy glamouria ja statusta sekä jos se näyttää katsojan silmissä hyvältä.

Norjalainen Kjell-Arne Rövik on tutkinut johdon käyttämiä tehokkuusmallien syntyä, liikkumista ja integroitumista organisaatioihin ja tullut seuraavanlaisiin tuloksiin.

Jotta uusilla malleilla olisi mahdollisuus liittyä supersuosittujen yrityksille suunnattuihin muodikkaitten tehokkuusmallien joukkoon, tulee niihin liittyä seuraavanlaisia ominaisuuksia:

1) Sosiaalinen auktorisointi. Jonkin uuden idean tai mallin on paljon helpompi liikkua ja levitä, jos siihen liittyy tunnettu organisaatio, henkilö tai ryhmittymä. Tällainen taustavaikuttaja ja mallin auktorisoija voi olla menestyvä yritys, arvostettu tutkimuskeskus tai esim. kuuluisa henkilö

2) Universaalisuus. Mallin on helpompi liikkua, jos se on helposti sovellettavissa erilaisiin organisaatioihin riippumatta toimialasta tai yritysideasta,

3) Tuotteistaminen. Idean liikkuminen, myynti ja soveltaminen on sujuvampaa, jos idea ja mallin käyttö on paketoitu formaattiin jota on helppo ymmärtää, nähdä ja hallita.

4) Ajoitus. Mallin on oltava hyvin ajoitettu eli oltava päivänpolttava ja ajankohtainen. Sen on liityttävä tähän päivään ja modernin yrityksen tavoitteisiin ja muutoksen toiveisiin, tulevaan visioon sekä sen tulee huomioida ympäristön vaatimukset, tavoitteet, ongelmat ja muutokset.

5) Harmonisointi. Mallin ei tule olla räikeässä ristiriidassa yrityksen ja ympäristön kulttuurin, ideaalien tai arvojen kanssa.

6) Dramatisointi. Jos johonkin malliin liittyy fantastinen tarina tai legenda sen keksijästä, mallin kehityksestä tai mallin vaikeasta polusta, on sen vaikutus liikkuvuuteen merkittävä liikkuvuuteen.

7) Individualisointi. Jos siihen vielä liittyy henkilökohtainen taso ja linkki mielenkiintoiseen muutokseen, kiinnostavaan uuteen työnkuvaan, uran kehitykseen, statukseen ja henkilökohtaiseen menestykseen se lisää huomattavasti sen kiinnostavuutta .

Viime kädessä jonkun toimintamallin toimivuus ja liikkuvuus sekä menestys on kuitenkin aina kiinni yhteistyöstä ja ihmisten vuorovaikutuksesta, dialogista ja halukkuudesta muuttua ja muuttaa. Yksi ihminen ei siihen yksin kykene.

Kirjoittaja on taloustieteen tutkija Åbo Akademissa

Lähde: Kjell-Arne Rövik: The Secrets of the Winners: Management Ideas That Flow (kirjassa The Expansion of Management Knowledge, Stanford University Press 2002)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Euroopan pörssit lähtivät nousuun Italian vaalituloksen jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää