Valikko

Markkinaosuustaistosta tuli Nokialle kallis lasku

Nokian eilinen osavuosiraportti veti hiljaiseksi. Vaikka konsernin liikevaihto oli ennustetun suuruinen ja tulos jopa ylitti analyytikkojen arviot, matkapuhelinyksikön Mobile Phonesin kannattavuuden selvä lasku oli suuri pettymys. Kukaan ei uskonut, että markkinaosuuden puolustaminen kävisi yhtiölle näin kalliiksi ja että syksyllä hintasota vain kiihtyy.

Nokia totesi, että yhtiö aikoo jatkaa kohdennettuja hintatarkistuksia ja tuotevalikoimansa vahvistamista heinä–syyskuussa. Toisin sanoen matkapuhelinten hintoja alennetaan edelleen niin, että Mobile Phonesin kannattavuus niiaa vielä enemmän. Konsernin raportoidun osakekohtaisen tuloksen Nokia uskoo yltävän enää 0,08–0,10 euroon. Alle kymmenen sentin osakekohtaisia tuloksia Nokia esitteli viimeksi vuoden 2001 toisen vuosipuoliskon kvartaaleilla.

Markkinaosuuden puolustamisen vaikeus lienee tullut yllätyksenä myös Nokialle. Vielä tammi–maaliskuun osavuositulosta esitellessään pääjohtaja Jorma Ollila tähdensi, ettei yhtiö aio tinkiä matkapuhelimien katteista ”dramaattisesti”.

– Matkapuhelinliiketoiminnassa kate on aina riippuvainen myyntivolyymista. Markkinaosuuden nousu on edellytys katteiden suotuisalle kehitykselle, Ollila totesi tuolloin.

Myyntivolyymi toki lisääntyi Nokiallakin alkukesästä, kun yhtiön matkapuhelimia myytiin yli 45 miljoonaa kappaletta. Se on alle miljoona puhelinta enemmän kuin alkuvuonna. Kehitys ei ole kuitenkaan riittävä, sillä kilpailijoiden myynnin kasvu on ollut rajumpaa.

Japanilais–ruotsalaisen yhteisyrityksen Sony Ericssonin taistelu matkapuhelinmarkkinoilla on sen sijaan onnistunut paremmin. Huhti–kesäkuussa yhtiön matkapuhelimia myytiin enemmän kuin koskaan, yli kymmenen miljoonaa kappaletta. Tulosta ennen veroja syntyi 113 miljoonaa euroa. Markkinaosuuskin kasvoi hieman.

Yhtiön varatoimitusjohtaja Jan Wäreby oli syystäkin tyytyväinen, sillä yhteisyrityksen taival on ollut kivinen. Yhtiö on tehnyt suuria tappioita, ja matkapuhelimet ovat käyneet kaupaksi välillä nihkeästi. Nyt tuotevalikoima näyttää olevan kunnossa ja tulosta tulee. Toki kokoluokka Nokiaan verrattuna on vielä pieni.

Nokian ja Sony Ericssonin erilainen menestyminen kertoo hyvin matkapuhelinmarkkinoiden kilpailuasetelmasta. Nyt jättiläinen Nokia on joutunut myöntämään, että pienemmät ovat osanneet lukea kuluttajien toivomuksia paremmin. Kuluttajat haluavat simpukkapuhelimia ja enemmän malleja keskihintaluokkaan. Nokia on alkukesän aikana tuonut haluttuja malleja markkinoille, ja lisää on tulossa.

Nokia joutui kääntämään takkinsa myös operaattorien edessä. Kesällä yhtiö ilmoitti, että se alkaa valmistaa operaattoreille niiden logoilla varustettuja puhelimia. Nokia on halunnut suojella brändiään, ja siksi se on itsepintaisesti torjunut operaattorien toiveet saada omat logonsa näkyviin puhelimiin.

Nokian oli pakko nöyrtyä, sillä se menetti suuria matkapuhelintilauksia kilpailijoilleen. Esimerkiksi Motorola ja Siemens saivat usean miljoonan matkapuhelimen yhteistilauksen muutamalta suurelta operaattorilta.

Nokian laiva siis kääntyy, mutta hitaasti. Menetetyn markkinaosuuden takaisinvaltaus on Nokiallekin vaikeata ja kallista. Toivottavasti Ollila on kuitenkin oikeassa siinä, että tehtyjen toimenpiteiden tulokset näkyvät jo vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Omakotitaloissa hintahyppäys pk-seudulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää