Valikko

Julkisia menoja leikattava yhä– leikkauslistoja ei silti tarvita

Julkisen talouden suurimmat haasteet Suomessa ja koko Euroopassakin ovat menopolitiikassa, verotuksen keventämispaineiden ja monessa EU-maassa liiallisten alijäämien takia.

Menopaineita lisäävät palveluiden määrään ja laatuun kohdistuvat odotukset, mutta väestön ikääntymiseen liittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut ja eläkemenot ovat Suomessa ehkä keskeisiä.

Ensi vuonna voimaan tulevat eläkelait vähentävät eläkemenojen nousupainetta pitkällä aikavälillä. Eläkemenojen kasvu on jo hieman nopeutunut eläkeväestön määrän kohoamisen takia.

Menokehityksen hallitsemiseksi ja välttämättömien palveluiden rahoituksen turvaamiseksi Suomen hallitus on käynnistänyt tuottavuushankkeen, jota täydentää vähemmälle huomiolle jäänyt tulosohjaus- ja tilivelvollisuushanke.

Tuottavuustavoitteita asettamalla hallitus pakottaa virkakoneiston etsimään kustannustehokkaita toimintatapoja. Tulosohjausta ja tilivelvollisuutta kehittämällä hallitus asettaa myös itsensä alttiiksi eduskunnan kritiikille, mutta samalla se ohjaa alaistaan hallintoa keskittymään oleelliseen ja katkomaan tarpeettomia rönsyjä.

EU:n piirissä julkisen talouden kohdalla on huomio tähän saakka kiinnitetty ennen kaikkea vakauteen ja velkaantuneisuuden pienentämiseen. Näissä suhteissa Suomi on eräänlainen EU:n mallimaa. Kasvavassa määrin on huomiota alettu kiinnittää myös verokilpailuun, julkisten menojen laatuun ja julkisen sektorin rooliin EU-alueen kilpailukyvyn luojana.

EU:n "talouspolitiikan laajat suuntaviivat" ohjaavat talouspolitiikkaa ja välillisesti julkisen talouden hoitoa jäsenmaissa. Suuntaviivojen päivityksessä keväällä pääpaino oli uusien jäsenvaltioiden liittämisessä nykyiseen talouspolitiikan koordinointijärjestelmään.

Talouspolitiikan suuntaviivoissa painotetaan samoja asioita kuin aikaisemminkin.

Talouspolitiikan tulee tähdätä kasvuun ja vakauteen. Rakenteellisilla uudistuksilla tulee parantaa talouksien kasvupotentiaalia. Kestävyyttä on edistettävä a) taloudessa varautumalla väestön ikääntymisen vaikutuksiin, b) sosiaalisella ulottuvuudella erityisesti työmarkkinoilla, c) ympäristöulottuvuudella, jolloin katse kohdistuu muun muassa liikenteeseen ja energiasektoriin.

Uusilla jäsenmailla on näissä asioissa erityisen paljon parannettavaa, mutta helpolla eivät pääse vanhat jäsenetkään. Tällä hetkellä esimerkiksi Saksa ja Ranska kokevat erityisen vaikeaksi päästä eroon julkisen talouden liiallisista alijäämistä.

EU-komission vuotuisessa julkisen talouden raportissa käydään läpi osittain samoja teemoja kuin talouspolitiikan suuntaviivoissa, mutta perusteellisemmin ja myös maakohtaisesti.

Taustaa tälle antaa myös EU:n rakenneindikaattoreita koskeva kehitystyö, jossa reilun 100 tilastollisen indikaattorin avulla pidetään yllä jäsenmaiden välistä epävirallista kilpailukykyvertailua – tässä ei tosin lasketa kokonaispisteitä kuten kaupallisilla markkinoilla olevissa kilpailukykyvertailuissa.

EU-keskustelussa julkisten menojen laatu on kytketty investointeihin – ajatuksena on, että julkisilla investoinneilla rakennetaan ja pidetään yllä kokonaisuuden ja talouskasvun kannalta välttämätöntä infrastruktuuria. Viime vuoden raportissa tarkasteltiin nimenomaan julkisia investointeja.

Kuluvan vuoden raportissa tarkastellaan julkisen menotalouden rakennetta kokonaisuudessaan.

Julkisen talouden kestävyyden parantamisen ohella korostetaan myös laatua. Laadulla tarkoitetaan nyt laajemmin julkisten voimavarojen jakoa ja voimavarojen tehokasta ja vaikuttavaa käyttöä suhteessa todettuihin strategisiin prioriteetteihin – kestävä kasvu, täystyöllisyys, sosiaalinen yhdenvertaisuus ja kilpailukyky.

Kansantalouden kasvutavoitteisiin suhteutettuna julkisten menojen jakaminen "tuottaviin" ja "tuottamattomiin" menoeriin on hankalaa.Suuri yksimielisyys vallitsee siitä, että tutkimus- ja tuotekehitysmenot, koulutusmenot ja infrastruktuuri-investoinnit voidaan lukea tässä mielessä tuottaviksi menoiksi. Tuottaviksi menoiksi on eräissä tapauksissa tulkittu kuitenkin myös puolustusmenot, terveydenhuoltomenot, asumismenot sekä ympäristön ja luonnonsuojelumenot.

Kyse on siitä, että tuotannolliseen pääomakantaan voidaan ajatella liitettäväksi perinteisen "kovan kaman" lisäksi inhimillistä ja sosiaalista pääomaa, joilla on myös tuotantoa, työllisyyttä ja hyvinvointia lisäävä vaikutus.

Meillä Suomessa on erityisen tärkeä muistaa inhimillisen ja sosiaalisen pääoman merkitys julkisten menojen suunnittelussa. Ne noteerataan positiivisessa hengessä kansainvälisissä kilpailukykytutkimuksissa ja tätä kautta edelleen eri hallinnonaloilla, kun perustellaan lisämäärärahojen tarvetta.

Laatutekijää on kuitenkin syytä eritellä enemmän, koska kaikki opetus ja tieteen tekokaan ei merkitse tuotantomahdollisuuksien lisäystä.

Talouskasvu ei ole ainoa varteenotettava arvo yhteiskunnallisessa suunnittelussa ja päätöksenteossa, vaan sivistyksellä, sosiaalisella vastuulla, oikeusvaltion toteutumisella ja yleensä turvallisuudella on itsenäinen olemassaolon oikeutuksensa.

Laatuajattelu ja kokonaisuuden hallinta ovat nyt valttikortteja. Tämän pitäisi näkyä julkisten tehtävien järjestämisenä uudelleen ja menojen priorisointina, jolloin myös julkiset kokonaismenot supistuvat ilman varsinaisia leikkauslistoja.

Molemmat kirjoittajat ovat finanssineuvoksia valtiovarainministeriössä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      KL: Starbucks laajenee maailmalla - uuden luksuskahvin hinta voi nousta lähes 10 euroon

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    6. 6

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    10. 10

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää