Valikko

Sijoituskauppiaan asiakaslehti jättää vastuun lukijalle

Sijoitus: Sijoitusyrityksiltä saatavat asiakaslehdet antavat selvästi maltillisempia lupauksia kuin vaikkapa autoliikkeiden asiakaslehdet. Pelkkä lehti ei kerro kaikkea esimerkiksi rahaston asiakasviestinnän tasosta.
Sijoituspalveluita tarjoavien pankkien ja rahastoyhtiöiden asiakkaat joutuvat usein pettymään sijoituksiinsa, koska markkinat voivat aina yllättää.

Rahastomarkkinat poikkeavat monista muista markkinoista siinäkin, että tuotteen hyvyys on lopulta hyvin tarkkaan laskettavissa ja vertailtavissa toteutuneina tuottoina.

Koska epäonnistumisen mahdollisuus on aina olemassa, sijoitusyrityksiltä saatavat asiakaslehdet antavat selvästi maltillisempia lupauksia kuin vaikkapa autoliikkeiden asiakaslehdet.

Sijoituspalveluiden tarjoajat, pankit ja rahastoyhtiöt, pyrkivät houkuttelemaan ja vakuuttamaan asiakkaitaan tarjoamalla mahdollisimman pätevää ja luotettavaa tietoa sijoituksista ja sijoitusmarkkinoista. Pääosin asiakaslehdet ovatkin hyödyllistä luettavaa.

Lehdet täydentävät sijoituspalveluiden tarjoajien muuta asiakasviestintää.

Joillekin lehti on tärkeämpi viestintäväline kuin toisille, eikä pelkkä lehti kerro kaikkea esimerkiksi rahaston asiakasviestinnän tasosta.

Sijoittaja on huolissaan mahdollisista sijoitustappioista, mutta asiakaslehdissä tappioriski on yleensä häivytetty taustalle. Lehdissä kerrotaan mieluummin siitä, miten uusi sijoitustuote ehkäisee riskien toteutumista kuin siitä, että edellinen uutuus oli muuten täysi pommi. Vaikka lehtien anti on hyödyllistä, vastuu jää vahvasti sijoittajalukijalle.

Sijoittaja on vaativa lehden lukija, mutta sijoittajat ovat keskenään hyvin erilaisia, joten yksi lehti ei ehkä riitä. Tästä syystä Sampo lakkautti rahastoasiakkailleen suunnatun Pääoma-lehden.

Viestintäjohtaja Hannu Vuolan mukaan sijoittajan asiakaslehti on aina osalle lukijoista liian simppeli ja osalle liian monimutkainen. Sampo panostaa nyt räätälöityihin asiakaskirjeisiin. Myös Handelsbanken on pannut oman asiakaslehtensä jäähylle.

Nordea on ratkaissut monitasoisuuden vaatimuksen siten, että se julkaisee useita erilaisia asiakaslehtien versioita. Osa niistä on ehkä pikemminkin myyntikirjeitä, mutta vaatimustaso vaihtelee kohderyhmän mukaan.

Yhteistä asiakaslehdille ovat sijoituspalveluyrityksen henkilöstön esittelyt, talouskatsaukset ja oman toiminnan menestyksen korostaminen tarpeeseen sopivalla mittarilla. Pientä uskottavuusongelmaa voi olla, jos punaisella Porschella ajava osakemeklari väittää oikeastaan olevansa sielunhoitaja.

”Sijoittaminen sopii myös naisille”-tyyppiset otsikot ja jutut synnyttävät herkästi mielikuvaa sijoitusammattilaisten vanhahtavasta asennemaailmasta.

Sijoituspalvelujen tarjoajat haluavat luoda itsestään mielikuvaa asiantuntijoina. Muutama henkilö löytyy kuitenkin useammasta kuin yhden yrityksen tuoreesta lehdestä: euroasiantuntija Alexander Stubb, kulttuuriministeri Tanja Karpela, Hypoteekkiyhdistyksen toimitusjohtaja Matti Inha, arvopaperilehden toimittaja Karo Hämäläinen ja professori Vesa Puttonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Lähteet: Shell allekirjoittamassa sopimuksen Iranin suurimmista öljykentistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää