Sijoituskauppiaan asiakaslehti jättää vastuun lukijalle

Sijoitus: Sijoitusyrityksiltä saatavat asiakaslehdet antavat selvästi maltillisempia lupauksia kuin vaikkapa autoliikkeiden asiakaslehdet. Pelkkä lehti ei kerro kaikkea esimerkiksi rahaston asiakasviestinnän tasosta.
Sijoituspalveluita tarjoavien pankkien ja rahastoyhtiöiden asiakkaat joutuvat usein pettymään sijoituksiinsa, koska markkinat voivat aina yllättää.

Rahastomarkkinat poikkeavat monista muista markkinoista siinäkin, että tuotteen hyvyys on lopulta hyvin tarkkaan laskettavissa ja vertailtavissa toteutuneina tuottoina.

Koska epäonnistumisen mahdollisuus on aina olemassa, sijoitusyrityksiltä saatavat asiakaslehdet antavat selvästi maltillisempia lupauksia kuin vaikkapa autoliikkeiden asiakaslehdet.

Sijoituspalveluiden tarjoajat, pankit ja rahastoyhtiöt, pyrkivät houkuttelemaan ja vakuuttamaan asiakkaitaan tarjoamalla mahdollisimman pätevää ja luotettavaa tietoa sijoituksista ja sijoitusmarkkinoista. Pääosin asiakaslehdet ovatkin hyödyllistä luettavaa.

Lehdet täydentävät sijoituspalveluiden tarjoajien muuta asiakasviestintää.

Joillekin lehti on tärkeämpi viestintäväline kuin toisille, eikä pelkkä lehti kerro kaikkea esimerkiksi rahaston asiakasviestinnän tasosta.

Sijoittaja on huolissaan mahdollisista sijoitustappioista, mutta asiakaslehdissä tappioriski on yleensä häivytetty taustalle. Lehdissä kerrotaan mieluummin siitä, miten uusi sijoitustuote ehkäisee riskien toteutumista kuin siitä, että edellinen uutuus oli muuten täysi pommi. Vaikka lehtien anti on hyödyllistä, vastuu jää vahvasti sijoittajalukijalle.

Sijoittaja on vaativa lehden lukija, mutta sijoittajat ovat keskenään hyvin erilaisia, joten yksi lehti ei ehkä riitä. Tästä syystä Sampo lakkautti rahastoasiakkailleen suunnatun Pääoma-lehden.

Viestintäjohtaja Hannu Vuolan mukaan sijoittajan asiakaslehti on aina osalle lukijoista liian simppeli ja osalle liian monimutkainen. Sampo panostaa nyt räätälöityihin asiakaskirjeisiin. Myös Handelsbanken on pannut oman asiakaslehtensä jäähylle.

Nordea on ratkaissut monitasoisuuden vaatimuksen siten, että se julkaisee useita erilaisia asiakaslehtien versioita. Osa niistä on ehkä pikemminkin myyntikirjeitä, mutta vaatimustaso vaihtelee kohderyhmän mukaan.

Yhteistä asiakaslehdille ovat sijoituspalveluyrityksen henkilöstön esittelyt, talouskatsaukset ja oman toiminnan menestyksen korostaminen tarpeeseen sopivalla mittarilla. Pientä uskottavuusongelmaa voi olla, jos punaisella Porschella ajava osakemeklari väittää oikeastaan olevansa sielunhoitaja.

”Sijoittaminen sopii myös naisille”-tyyppiset otsikot ja jutut synnyttävät herkästi mielikuvaa sijoitusammattilaisten vanhahtavasta asennemaailmasta.

Sijoituspalvelujen tarjoajat haluavat luoda itsestään mielikuvaa asiantuntijoina. Muutama henkilö löytyy kuitenkin useammasta kuin yhden yrityksen tuoreesta lehdestä: euroasiantuntija Alexander Stubb, kulttuuriministeri Tanja Karpela, Hypoteekkiyhdistyksen toimitusjohtaja Matti Inha, arvopaperilehden toimittaja Karo Hämäläinen ja professori Vesa Puttonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    10. 10

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää