Valikko

TV taisteleeasemastaannuorisonmediana

Amerikassa ja Keski-Euroopassa TV:n ote nuorista lipsuu, muttaSuomessa televisio on yhä haluttu mainospaikka

Televisio tavoittaa Suomessa edelleen tehokkaasti nuorison.

Mainostoimistoväki kuitenkin korostaa, että pelkkä TV-mainonta ei enää riitä, vaan kampanjaan pitää kuulua myös internetiä ja tapahtumia.

Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa TV-mainonta ei tehoa nuoriin entiseen tapaan. Suurissa maissa kymmenet TV-kanavat kilpailevat katsojan mielenkiinnosta. Samaan aikaan tietoverkot ja pelikonsolit houkuttelevat yhä enemmän nuorisoa pois TV:n äärestä. Huoli nousi esille viimeksi Cannesin mainosfestivaaleilla.

– Mainostaminen tulee suhteettoman kalliiksi, eikä silti tavoiteta sitä porukkaa, joka haluttaisiin, Sec&Greyn toimitusjohtaja Pekka Kivimaa kuvailee television ongelmia maailmalla.

Suomessakin 15–24-vuotiaiden TV:n katselu kääntyi viime vuonna hienoiseen laskuun, joka on jatkunut tänä vuonnakin.

Meillä TV:n asema nuorison mainosmediana on silti vahva, koska kanavia on niin vähän, etteivät katsojavirrat hajoa yhtä pieniksi puroiksi kuin muualla.

– Suomalaisen nuoriso-brändin pitää tavoittaa 300 000 ihmistä, jotka ovat hajallaan ympäri maata. Kyllä telkkari on silloin tehokas väline, Kivimaa vakuuttaa.

– Puhe TV:n hiipumisesta lakkasi, kun Idols keräsi pari miljoonaa katsojaa, ja mainostajat alkoivat laskeskella halpoja kontaktihintojaan, asiakkuusjohtaja Joachim Schonert Taivas Egosta täräyttää.

Valikoiva nuori onhaastava kuluttaja

Vaativaksi mediankuluttajaksi kasvanut uusi sukupolvi on hajonnut pieniin alaryhmiin. Koska tarjolla on paljon ajanvietettä, televisiota katsotaan hyvin valikoivasti.

– Eniten on vähentynyt turha TV:n tuijottaminen, Pekka Kivimaa uskoo.

Mainostajalle on tärkeää löytää ne ohjelmat, joita kohderyhmä katsoo. Hasan&Partnersin Timo Everin mukaan ohjelmien ja mainosten pitäisi olla parempia ja ajanmukaisempia, jotta medialukutaitoinen kuluttaja valitsisi television. Huoli television kuihtuvasta vetovoimasta pitäisi ottaa vakavasti myös Suomessa.

– Niille, jotka ovat oppineet kerroksellisen viestinnän, TV tarjoaa todella vähän. Ohjelmien lisäksi myös mainonnan kerronta on vanhanaikaista, Everi arvostelee.

Televisio ei oleenää yksinvaltias

TV-mainos toimii monissa tapauksissa vain mielenkiinnon herättäjänä, ja johdattaa teinin nettisivuille tai tuotekuvaa edistäviin tapahtumiin. Esimerkiksi panimot mainostavat televisiossa konserttejaan ja kilpailujaan. Internet on yksinään heppoinen mainosväline, koska siellä mainos on helppo sivuuttaa.

– Todellinen hyöty netistä on sen jälkeen, kun tulija on jo valmiiksi kiinnostunut tuotteesta. Nuoret miehet ovat hyvin aktiivisia. He eivät pidemmän päälle syty perinteisestä tavasta, vaan etsivät uusia kanavia, Schonert sanoo.

Konsertit ja kilpailut eivät pärjää yleisömäärissä TV:lle, mutta tapahtumissa hyvin valikoituneeseen joukkoon pystytään vaikuttamaan tehokkaasti.

– Nuoret näkevät läpi kaupallisista tarkoitusperistä. Kyse on siitä, miten kaupallisuus pystytään tarjoilemaan siten, että he hyväksyvät sen, Jukka Kurttila Bobista neuvoo.

– Pieni joukko, joka vaikuttuu on parempi kuin iso massa, joka ei välitä, Tequila Oy:n strategiajohtaja Ville Tolvanen tiivistää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää