TV taisteleeasemastaannuorisonmediana

Amerikassa ja Keski-Euroopassa TV:n ote nuorista lipsuu, muttaSuomessa televisio on yhä haluttu mainospaikka

Televisio tavoittaa Suomessa edelleen tehokkaasti nuorison.

Mainostoimistoväki kuitenkin korostaa, että pelkkä TV-mainonta ei enää riitä, vaan kampanjaan pitää kuulua myös internetiä ja tapahtumia.

Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa TV-mainonta ei tehoa nuoriin entiseen tapaan. Suurissa maissa kymmenet TV-kanavat kilpailevat katsojan mielenkiinnosta. Samaan aikaan tietoverkot ja pelikonsolit houkuttelevat yhä enemmän nuorisoa pois TV:n äärestä. Huoli nousi esille viimeksi Cannesin mainosfestivaaleilla.

– Mainostaminen tulee suhteettoman kalliiksi, eikä silti tavoiteta sitä porukkaa, joka haluttaisiin, Sec&Greyn toimitusjohtaja Pekka Kivimaa kuvailee television ongelmia maailmalla.

Suomessakin 15–24-vuotiaiden TV:n katselu kääntyi viime vuonna hienoiseen laskuun, joka on jatkunut tänä vuonnakin.

Meillä TV:n asema nuorison mainosmediana on silti vahva, koska kanavia on niin vähän, etteivät katsojavirrat hajoa yhtä pieniksi puroiksi kuin muualla.

– Suomalaisen nuoriso-brändin pitää tavoittaa 300 000 ihmistä, jotka ovat hajallaan ympäri maata. Kyllä telkkari on silloin tehokas väline, Kivimaa vakuuttaa.

– Puhe TV:n hiipumisesta lakkasi, kun Idols keräsi pari miljoonaa katsojaa, ja mainostajat alkoivat laskeskella halpoja kontaktihintojaan, asiakkuusjohtaja Joachim Schonert Taivas Egosta täräyttää.

Valikoiva nuori onhaastava kuluttaja

Vaativaksi mediankuluttajaksi kasvanut uusi sukupolvi on hajonnut pieniin alaryhmiin. Koska tarjolla on paljon ajanvietettä, televisiota katsotaan hyvin valikoivasti.

– Eniten on vähentynyt turha TV:n tuijottaminen, Pekka Kivimaa uskoo.

Mainostajalle on tärkeää löytää ne ohjelmat, joita kohderyhmä katsoo. Hasan&Partnersin Timo Everin mukaan ohjelmien ja mainosten pitäisi olla parempia ja ajanmukaisempia, jotta medialukutaitoinen kuluttaja valitsisi television. Huoli television kuihtuvasta vetovoimasta pitäisi ottaa vakavasti myös Suomessa.

– Niille, jotka ovat oppineet kerroksellisen viestinnän, TV tarjoaa todella vähän. Ohjelmien lisäksi myös mainonnan kerronta on vanhanaikaista, Everi arvostelee.

Televisio ei oleenää yksinvaltias

TV-mainos toimii monissa tapauksissa vain mielenkiinnon herättäjänä, ja johdattaa teinin nettisivuille tai tuotekuvaa edistäviin tapahtumiin. Esimerkiksi panimot mainostavat televisiossa konserttejaan ja kilpailujaan. Internet on yksinään heppoinen mainosväline, koska siellä mainos on helppo sivuuttaa.

– Todellinen hyöty netistä on sen jälkeen, kun tulija on jo valmiiksi kiinnostunut tuotteesta. Nuoret miehet ovat hyvin aktiivisia. He eivät pidemmän päälle syty perinteisestä tavasta, vaan etsivät uusia kanavia, Schonert sanoo.

Konsertit ja kilpailut eivät pärjää yleisömäärissä TV:lle, mutta tapahtumissa hyvin valikoituneeseen joukkoon pystytään vaikuttamaan tehokkaasti.

– Nuoret näkevät läpi kaupallisista tarkoitusperistä. Kyse on siitä, miten kaupallisuus pystytään tarjoilemaan siten, että he hyväksyvät sen, Jukka Kurttila Bobista neuvoo.

– Pieni joukko, joka vaikuttuu on parempi kuin iso massa, joka ei välitä, Tequila Oy:n strategiajohtaja Ville Tolvanen tiivistää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    7. 7

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    8. 8

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    9. 9

      Ekonomisti: Suomen talouskasvu tarvitsee maahanmuuttajia

    10. 10

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    11. Näytä lisää