Valikko

Parempia kuin Beckham

Naisten jalkapallo on vihdoin kiinnittänyt myös sponsorien huomion

Suomalaisten naisjalkapalloilijoiden menestys ja harrastajamäärän kasvu ovat vihdoin herättäneet myös yritysten kiinnostuksen. Tyttöjen ja naisten jalkapallon saamat sponsorirahat ovat kaksinkertaistuneet viime vuosien aikana.

– Uutuutena on tullut se, että osa yhteistyökumppaneista haluaa erottautua muusta urheilusponssimassasta tukemalla vain naisurheilua, on se sitten tennistä tai jalkapalloa, Palloliiton myyntipäällikkö Ville Peltoniemi kertoo.

Tyttö- ja naisjalkapalloilijoiden määrä Suomessa on kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden aikana 17 000:een. Kasvuun on vieläkin varaa, sillä esimerkiksi Ruotsissa naisjalkapalloilijoita on 130 000.

Ei mitäänrekkakuskeja

Heinä–elokuun vaihteessa Suomessa käydään alle 19-vuotiaiden tyttöjen EM-kisat, joiden pääsponsoreina toimivat Ariel, Ford, Mastercard ja Whirlpool. Naisten maajoukkueen sponsoreita ovat muun muassa Finnair ja Pohjola.

– Halusimme lähteä mukaan, koska tämä ei ole tyypillinen tyttölaji. Futis sopii erittäin hyvin Arieliin, koska vaatteet ovat lajissa kovalla koetuksella, kertoo teknologia-asiantuntija Ursula Rytömaa Procter & Gamblelta, joka omistaa Ariel-tuotemerkin.

Palloliiton Ville Peltoniemen mukaan mielikuvien muuttuminen on tehnyt sponsorihankinnan helpommaksi:

– Ennen vanhaan naisfutaajia pidettiin rekkakuskin näköisinä, karkeasti sanoen. Yritykset ovat huomanneet, että tytöt ovat tyylikkäitä ja sporttisia ja heitä voi käyttää mainoksissa ja promootioissa.

Menestysparas myyntivaltti

Pelkillä kauniilla kasvoilla ei sponsoreita kuitenkaan hankita, muistuttaa Palloliiton tyttö- ja naisjalkapalloasiantuntija Minttu Paavola. Paras myyntivaltti on urheilumenestys, jota onkin riittänyt kiitettävästi.

HJK:n naiset pääsivät pari vuotta sitten neljän parhaan joukkoon UEFA-cupissa, ja maajoukkue on FIFA:n ranking-listalla sijalla 18. Lisäksi suomalaiset menestyvät ulkomailla seurajoukkueissa: peräti kolme suomalaista pelaa ruotsalaisessa Umeå IFK:ssa, joka on voittanut UEFA-cupin kahtena vuonna peräkkäin.

Miesten maajoukkuepelaajat jarilitmasineen ja mikaelforsselleineen ovat kuitenkin vielä ylivoimaisesti tunnetumpia, mikä takaa suuremmat sponsorirahat miesjalkapallolle. Syytä on myös tv:n ja lehtien urheilutoimituksissa, jotka keskittyvät pääasiassa miesten joukkuelajien seuraamiseen.

– Mitä enemmän naisfutiksesta kerrottaisiin tiedotusvälineissä ja ihmisiä tulisi paikan päälle katsomaan, sitä helpompaa sitä olisi myös myydä ja markkinoida, Ville Peltoniemi toteaa.

Alle 19-vuotiaiden tyttöjen EM-kisat Suomessa 28.7.–8.8.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    9. 9

      Barnier: Brexit-neuvotteluille aikaa vain 18 kuukautta

    10. 10

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    10. 10

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää