Tievauriot maksavat miljoonia

Kustannukset voivat vielä kymmenkertaistua teiden routiessaensi keväänä

Rankkasateet aiheuttavat miljoonien eurojen laskun tiepiireille ja yksityisille tiekunnille. Eniten tievaurioita on syntynyt Savossa ja Keski-Suomessa. Sekä Savo-Karjalan että Keski-Suomen tiepiirit ennakoivat kustannusten nousevan satoihin tuhansiin euroihin. Tarkempaa arviota ei vielä tiedetä, koska läheskään kaikkea ei ole vielä saatu korjattua.

Suomen teistä on Tiehallinnon alaisuuteen kuuluvia yleisiä teitä kuitenkin vain alle kolmannes, joten pahiten kärsivät yksityiset tiekunnat.

– Parista–kolmesta miljoonasta eurosta puhutaan, arvioi yksityisteiden vaurioiden aiheuttamia suoria kustannuksia toimitusjohtaja Jaakko Rahja Tieyhdistyksestä.

Teiden huono kuntopahentaa vaurioita

Rahjan mukaan sekä yksityisillä että yleisillä teillä ainakin osa vaurioista olisi voitu välttää, jos teitä olisi alun perin hoidettu paremmin. Yksityistiet ovat vielä keskimäärin hieman huonommassa kunnossa kuin yleiset tiet.

– Ojia ei perata eikä rumpuja uusita tai aukaista siihen tahtiin kuin pitäisi. Tämän haavoittuvuuden sateet paljastivat, mutta kaikkia vaurioita ei olisi voitu silti välttää. Niin pahoja sateet ovat olleet.

Pelkästään yhden vaurion korjaaminen maksaa Rahjan mukaan helposti pari tuhatta euroa, ja vaurioita on yleensä yhdellä tiellä useita. Yleisillä teillä on Rahjan mukaan budjettien pienenemisen takia sama ongelma kuin yksityisillä, eli ne työt, mitkä on voitu jättää tekemättä, on jätetty tekemättä.

– Emme ole tiepiirin budjetissa varautuneet tällaiseen, joten en tiedä mistä nämä maksetaan, toteaa tiemestari Juhani Kohonen Savo-Karjalan tiepiiristä.

Paha kelirikkouhkaa keväällä

Koska sateet ovat jatkuneet niin pitkään, on pelättävissä, että tiet eivät ehdi kuivua ennen talvea. Se tarkoittaisi Rahjan mukaan pahaa kelirikkoa ensi kevääksi. Näin käy etenkin siinä tapauksessa, että sateet jatkuvat syksyyn.

– Silloin kustannusten pilkun paikkaa voi siirtää, Rahja laskee.

Tavallisenakin kesänä tiet kuivuvat talven jäljiltä vasta heinäkuussa. Teoriassa teitä ehdittäisiin vielä kuivattaa esimerkiksi kaivamalla ojia auki, mutta Rahjan mukaan kysymys on rahasta.

Yksityisten tiekuntien osakkaat eivät useinkaan ole valmiita parannustöihin, koska ne joutuisivat maksamaan kunnostukset itse. Tiekunnat saavat kunnilta pientä avustusta ja valtiolta ne voivat anoa rahaa peruskorjauksiin.

Tieyhdistys on sitä mieltä, että liikenne- ja viestintäministeriön pitäisi koota riittävät varat yhdessä Tiehallinnon kanssa, jotta vauriot saataisiin korjattua sekä yleisillä että yksityisillä teillä. Tieyhdistys ehdottaa, että varat kerättäisiin nyt muiden tiepiirien määrärahoista ongelma-alueille ja korvattaisiin nämä lisätalousarviossa.

Liikenne- ja viestintäministeriössä seurataan tilannetta ennen kuin päätetään pitääkö siihen puuttua. Yli-insinööri Mikko Ojajärven mukaan Tieyhdistyksen ehdotus olisi ihan mahdollinen.

– On se ihan kohtuullista, jos näistä sateista kauhean suuria lisäkustannuksia tulee. En usko, että vielä ollaan katastrofitilanteessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    3. 3

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    4. 4

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    5. 5

      Työpaikoilla heräsi huoli: Saako pöydällä pitää Trump-nukkea?

    6. 6

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      8 kk Brexit-äänestyksestä: talous huolettaa brittejä enemmän kuin maahanmuutto

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    9. 9

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää