Valikko

Nokia on Kiinassa cool

Kiinan nuoriso laittoi suosikkibrändinsä järjestykseen. Kiinalaisettuotteet eivät päässeet listalle.

Kiinalaisten opiskelijoiden mielestä Nokia on maailman kahdeksanneksi coolein brändi. Pääkaupungissa asuvat opiskelijat rankkaavat Nokian sijalle seitsemän. Voiton vei urheiluvaatevalmistaja Nike.

Ainoat aasialaiset top kymmenessä olivat Sony ja Samsung. Kun taas kysyttiin muotibrändiä, Nokia kipusi sijalle kuusi. Nike seisoi muotibrändeissäkin korkeimmalla pallilla.

Kyselyyn osallistui 1 200 kiinalaista 18–22-vuotiasta korkeakouluopiskelijaa Shanghaista ja Pekingistä. Kyselyssä pyydettiin nimeämään maailman coolein brändi.

Kysymykset olivat avoimia, eli vastausvaihtoehtoja ei annettu. Yli puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että kiinalaiset brändit eivät ole cool. Pakon edessä vastaajat valitsivat kodinkonevalmistaja Haierin parhaaksi kiinalaiseksi merkiksi.

Muotibrändien kärjestä löytyi vain kaksi vaatemerkkiä, Only sijalla neljä ja Christian Dior sijalla yhdeksän. Muotibrändien top yhdeksään pääsi yksi kiinalainen, urheiluvälinevalmistaja Li Ning sijalle seitsemän.

Kun nuorilta kysyttiin, minkä auton he ostaisivat, jos tienaisivat satatuhatta euroa vuodessa, saksalaiset veivät kolmoisvoiton. Ensimmäisenä tuli BMW, sitten Mercedes-Benz ja kolmantena Volkswagen. BMW oli myös maailman neljänneksi coolein brändi. Ferrari ylsi sijalle kymmenen.

Kun vastaajia pyydettiin määrittelemään millainen yritys on cool, noin puolet vastanneista käytti sanoja yksilöllinen ja innovatiivinen.

Kiinassa on noin 200 miljoonaa 15–24-vuotiasta asukasta, heistä 36 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä rahaa epäolennaisiin tavaroihin ”usein”.

Vastanneista yli 60 prosenttia ilmoitti käyttävänsä yli 50 euroa kuukaudessa. Kymmenen prosenttia ilmoitti käyttävänsä yli 100 euroa kuukaudessa.

Summat ovat huikeita, kun ottaa huomioon, että vuotuiset tulot asukasta kohti olivat Pekingissä 1 330 euroa ja Shanghaissa 1 440 euroa vuonna 2002.

Tutkimuksen China Cool Hunt survey, April 2004 teki Hill & Knowlton (China) yhdessä Seventeen magazinen (China) ja Sinomonitor Internationalin kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää