Valikko

Budjettiesitys oli kylmä suihku pääkaupunkiseudun yhteistyölle

Viime viikolla julkistettu valtionvarainministeriön budjettiesitys oli kylmä suihku pääkaupunkiseudun yhteistyölle. Vaikka hallitusohjelmassa luvattiin erityisesti kehittää Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä yhteistyömenettelyä, esitys merkitsee toteutuessaan muun muassa hyvin toimivan liikenne- ja viestintäministeriön, seudun kaupunkien ja YTV:n välisen pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (PLJ 2002) romuttamista.

PLJ 2002:n pohjalta tehdyn aiesopimuksen muste on tuskin ehtinyt kuivua, kun ministeriön punakynä on viemässä rahat kaikilta pääkaupunkiseudun liikenteen kärkihankkeilta.

Aiesopimuksessa on sovittu neljästä hankekokonaisuudesta. Ne olivat kiireysjärjestyksessä seuraavat: Hakamäentien parantaminen, Kehä I Turunväylän ja Vallikallion välillä, säteittäiset pääväylien pikaparannukset ja Kehä III Vantaankosken ja Lentoasemantien välillä. Kaikki sovittiin aloitettavaksi vuoteen 2007 mennessä.

Valtionvarainministeriön tekemän esityksen mukaan sopimusjakson kahden ensimmäisen vuoden valtion panos on pyöreät nolla euroa. Pääkaupunkiseudun liikenteen kärkihankkeet uhkaavat jäädä toteuttamatta, vaikka aiesopimuksen allekirjoittamisesta on ehtinyt kulua alle vuosi.

Myös vuoden 2007 jälkeiseen aikaan sovittujen hankkeiden kohtalo on yhtä synkkä. Marja-rataa ei esityksessä huomioida lainkaan. Ei myöskään Espoon metron kovasti toivottua liikkeellelähtöä.

Vuosaaren sataman liikenneväylille tehty varhaisempi sopimus sen sijaan pitää. On kuitenkin hyvä muistaa, että helsinkiläiset asukkaat ja yritykset maksavat Vuosaaren valtionosuudet kokonaan takaisin Keski-Pasilan tonttien rakennusoikeuksien hintoina.

Muuhunkaan pääkaupunkiseudun yhteistyön edistämiseen ei valtionvarainministeriön mielestä ole tarvetta panostaa, vaikka vertailun vuoksi 80 000 asukasta koskevaan Kainuun hallintokokeiluun on löytymässä 40,1 miljoonaa euroa.

Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäprosessi (PLJ) on monessa yhteydessä mainittu myönteisenä esimerkkinä toimivasta seutuyhteistyöstä. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen yhdessä YTV:n ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa työstävät määräajoin yhteisen näkemyksen seudun liikenteen strategiasta, visiosta ja tavoitteista.

Tästä syntyy konkreettinen lista investointihankkeista ja niiden toteutusjärjestyksestä. Vaikka osapuolilla on alun perin ollut hyvinkin erilaisia näkemyksiä, on niistä löydetty yhteisesti hyväksyttävä kokonaisuus, mikä sitten on aiesopimuksella vahvistettu.

Valtionvarainministeriön budjettiesityksen tultua julki voikin täydellä syyllä kysyä, menettääkö kaupunkien kesken toimivaksi osoittautunut PLJ nyt merkityksensä ja onko mitään mieltä lähteä kehittämään uusia valtion ja kuntien välisiä yhteistyöjärjestelmiä, jos valtiovalta ei omalta puoleltaan sopimuksiin halua sitoutua.

Selvitysmies Jussi-Pekka Alanen on esittänyt maankäytön ja asumisen järjestelmää (MAJ). Sisällöltään sitä lienee kaavailtu PLJ:n vastinpariksi. Ilman valtion aitoa osallistumista sekin jää väistämättä tyhjäksi kirjaimeksi.

Pääkaupunkiseudun kaupungeilla on jo näyttöä yhteistyön kehittämisestä. Kesäkuussa perustettu yhteistyöneuvottelukunta on siitä selkeä osoitus. Hallitusohjelma lupaa tukea ja kumppanuutta Helsingin seudulle. Elokuun budjettineuvottelut on näytön paikka. Nyt ratkeaa se, kantaako hallitus aidosti huolta Helsingin seudun kehittämisestä, vai onko kaikki vain sanahelinää.

Kirjoittaja on Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    5. 5

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    6. 6

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    9. 9

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    10. 10

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää