Valikko

McPuuro metsästää menetettyä mainetta

Britannian elintarvikeyritykset kehittelevät terveellisempiä tuotteita mainosrajoitusten pelossa.

Britannian elintarvikeyritykset ovat tänä vuonna havahtuneet uuden uhan edessä: etenkin lapsiin kohdistuvaan elintarvikemainontaan on tulossa rajoituksia. Yritykset toivovat voivansa lieventää tulevia sääntöjä julkistamalla nyt pikatahtiin uusia, entistä terveellisempiä tuotteita.

Hampurilaisketju McDonald’s ilmoitti viime viikolla ottavansa aamiaislistalleen vankiloista ja vanhan ajan ruokapöydistä tutun kaurapuuron. Oatso Simplen nimellä myytävää, lehdistön McPorridgeksi kastamaa puuroa testataan parhaillaan 22 ravintolassa eri puolilla maata. Uuteen aamiaislistaan kuuluvat myös murot, jogurtit, paahtoleivät ja muffinsit.

Suurimmasta annoskoostaan yhtiö luopui jo aikaisemmin tänä vuonna, kun lasten lihavuus nousi otsikoihin.

McDonald’s tekee seuraa kilpailevalle Burger Kingille, jonka ravintolat tarjoavat nykyisin muun muassa viinirypäleitä ja pikkuporkkanoita. Myös hampurilaispihvien suola- ja rasvapitoisuutta on vähennetty. Yhtiön tuhdeimmassa ateriassa on silti vielä yli tuhat kaloria.

Muita yrityksiä lääkäreiden, vanhempien, kuluttajajärjestöjen ja poliitikkojen ampumalinjalla ovat virvoitusjuomien, makeisten, sipsien, keksien ja valmisaterioiden valmistajat.

Ainakin Unilever ja Coca-Cola ovat jo ryhtyneet toimiin. Kummallakin on toimiin myös taloudelliset syyt, sillä yhtiöiden perustuotteiden myynti on viime aikoina kangerrellut.

Unilever kehittelee uusia, terveellisempiä valmisruokia ja Coca-Cola tuo pian markkinoille puoliksi sokerilla ja puoliksi kalorittomilla aineilla makeutetun kolajuoman.

Mainonnan rajoittaminen on yksi niistä keinoista, joilla brittihallitus yrittää saada lasten lihomista kuriin. Muitakin keinoja on, mutta tämä on valtion kannalta ehkä helpoimmin ja halvimmin toteutettava.

Televisiomainontaa valvova viranomainen Ofcom haluaisi rajoittaa lapsille suunnatun elintarvikemainonnan keinoja esimerkiksi kieltämällä sarjakuvahahmojen käytön mainoksissa. Se pohtii myös mainosspoteille ajallisia rajoituksia niin, että kaikkien pienimpien lasten katseluaikana roskaruuan mainontaa ei olisi lainkaan. Täyttä mainoskieltoa viranomainen ei kuitenkaan vaadi.

Täyttä mainoskieltoa alle 12-vuotiaille suunnatulle elintarvikemainonnalle esittää sen sijaan lääkärijärjestö British Medical Association.

Myöskään kuluttajajärjestö Consumers’ Association ei tyytyisi tv-mainonnan rajoituksiin. Järjestön mukaan viidesosa maan elintarvikemainonnasta koskee makeisia, joiden kohderyhmänä ovat lähes aina lapset. Muutkin lapsille mainostetut elintarvikkeet ovat pääasiassa roskaruokaa.

Järjestö toteaa selvityksessään, että 70 prosenttia lasten vanhemmista haluaa poistaa roskaruuan mainonnan televisiosta lasten tavallisimpina katsomisaikoina.

Mainonnan rajoitusten lisäksi järjestö vaatii aikaisempia selvempiä merkintöjä elintarvikepakkauksiin ja tiukempaa valvontaa harhaanjohtavan mainonnan varalta. Kaupan tulisi opastaa kuluttajia parempiin valintoihin.

Maan suurin supermarketketju Tesco on ottanut neuvosta vaarin. Se suunnittelee elintarvikepakkauksiinsa liikennevalojen kaltaisia terveellisyysmerkintöjä. Vihreitä tuotteita voisi popsia huolettomasti, keltaisia kohtuullisesti, mutta punaisten kanssa tulee olla varovainen.

Elintarvikealalla on kiire näyttää vastuuntuntonsa, jotta rajoitukset jäisivät mahdollisimman lieviksi. Esimerkiksi Coca-Cola on jo reagoinut tuleviin mainosrajoituksiin poistamalla joistakin Skotlannin koulujen limuautomaateista oman logonsa.

Heinz puolestaan on ilmoittanut, ettei se enää suuntaa lainkaan mainontaa alle kouluikäisille lapsille. Kovin suurta siivua se ei markkinoistaan leikkaa, sillä Britanniassa koulu alkaa nelivuotiaana.

Yksittäisten yritysten toimet eivät ehkä riitä. Elintarvikeala saattaa joutua luomaan vastuuntunnosta viestivä ohjeiston, jota yritysten on myös sitouduttava noudattamaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    10. 10

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää