Valikko

Satamiin sopiikaksikin suomalaista

Uutinen Koneen kahtiajaosta käynnisti uudestaan arvailut KCI Konecranesin ja vielä toistaiseksi Koneeseen kuuluvan Cargotecin yhdistämisestä. Moni ulkopuolinen on sitkeästi suositellut omistajille tämmöistä kauppaa, mutta toistaiseksi Koneen Antti Herlin ja Konecranesin Stig Gustavson eivät ole päässeet yksimielisyyteen yhdistymisen ehdoista – tai sitten eivät ole niistä edes neuvotelleet.

Oikeiden kapitalistien hallitsemista yhtiöistä ei ole tapana vuotaa keskeneräisiä asioita julkisuuteen. Sivulliset voivat tapahtumia vain arvailla – ja antaa hyviä neuvoja.

Kymmenen vuotta sitten Gustavson kyllä onnistui neuvottelemaan hyvät ehdot Antin isän Pekka Herlinin kanssa, kun KCI Konecranes irtosi mbo-kaupalla ja pääomasijoittaja Industri Kapitalin rahoituksella Koneesta. Itsenäinen Konecranes sai suhdanteen siivittämänä lentävän lähdön, ja osakekurssi nousi listauksen jälkeen pari vuotta kuin raketti.

Palkkajohtaja Gustavsonista tuli varakas yrittäjäjohtaja, mutta ei sentään yhtä rikas kuin Herlinit. Noihin aikoihin Antti Herliniä vielä kiinnosti Koneen johtamista enemmän lihakarjan kasvatus sukutilalla. Liikemiehen vaistonsa hän on päästänyt valloilleen vasta viime vuosina, ja vakuuttava jälki näkyy Koneen kurssissa.

Gustavsonkin tavoitteli Partekia, kun valtio pisti yhtiön myyntiin, mutta rikkaampi ja ronskimpi Herlin nappasi sen Koneen osaksi Gustavsonin nenän edestä.

Niin sanottua teollista logiikkaa ja synergioita KCI:n ja Cargotecin isomman puolikkaan Kalmarin liiketoimintojen yhdistämisestä löytyisi konttikaupalla enemmän kuin useimmista fuusioista.

Kummankin yrityksen tärkeimmät asiakkaat löytyvät satamista. KCI:n liikevaihdosta satamiin myytävät nosturit tuovat lähes viidenneksen, ja Kalmarin kontinkäsittelylaitteista valtaosa päätyy satamiin.

Keskenään kilpailevia tuotteita KCI:llä ja Kalmarilla on kuitenkin vain kaksi: laivoista kontteja maan pinnalle siirtävät satamanosturit ja toisaalta kontteja terminaalissa pinoavat kumipyöräiset RTG-nosturit.

Laivoista kontteja purkavien nostureiden markkinoita hallitsee ZPMC-niminen kiinalaisyritys, joten tällä alueella kumpikaan suomalaisista ei ole vahvimmillaan. Esimerkiksi Kalmar on monien valmistamiensa laitteiden selkeästi suurin tekijä maailmassa.

Pienten päällekkäisyyksien vuoksi kilpailuviranomaiset tuskin aiheuttaisivat suuria hankaluuksia kaupalle. Yhteinen asiakaskunta antaisi kuitenkin aidon mahdollisuuden hyötyä yhdistämisestä. Yhtiöt esimerkiksi kasvattavat huollon osuutta liiketoiminnasta ja paikalliset huoltoyhtiöt voisivat hyvinkin löytää keskinäisiä synergioita.

KCI:n asiakaskunta on kuitenkin paljon laveampi kuin Kalmarin tai Cargotecin pienemmän puolikkaan Hiabin. Konecranes myy paljon nostureita tehtaisiin – etenkin silloin, kun teollisuus investoi viime vuosia vilkkaammin. Kiina-ilmiön räjäyttämät meriliikenteen markkinat ovat olleet viime aikoina mehukkaat myös Konecranesille.

Gustavson on painottanut sitä, että Konecranes ei ole pahasti riippuvainen minkään asiakasryhmänsä suhdanteista. Riippuvuus konttiliikenteestä kasvaisi merkittäväksi, jos KCI ja Kalmar yhdistyisivät.

Vaikka teollista logiikkaa yhdistymisestä löytyisikin, ei sen toteutumisesta ole mitään takeita. Kemiran ja Raision paperikemikaalien yhdistämistäkin toivoivat puolijulkisesti jopa asiakkaat, mutta ei syntynyt sitäkään kauppaa ja Raision kemikaalit päätyivät sveitsiläisyritykseen.

Maailmassa on yhä muitakin kuin suomalaisia jopa kontinkäsittelyn ja nostureiden markkinoilla, vaikka Suomesta tihrustaen sitä ei helposti huomaa. Konecranes ja Kalmar toimivat globaalisti, mutta molempien ongelma on valmistuksen keskittyminen Eurooppaan. Tähän auttaisi yhdistyminen jonkun muun kuin toisen suomalaisen kanssa.

Sijoittaja voi pitää melko varmana vain sitä, että railakkaaseen myllerrykseen heittäytynyt Kone ei hyydy paikoilleen. Se tarkoittaa lisää kiehtovia tilaisuuksia ansaita tai menettää rahaa myös osakesijoituksilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Japanilaisjätti haukkasi banaanikauppias Fyffesin

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää