Satamiin sopiikaksikin suomalaista

Uutinen Koneen kahtiajaosta käynnisti uudestaan arvailut KCI Konecranesin ja vielä toistaiseksi Koneeseen kuuluvan Cargotecin yhdistämisestä. Moni ulkopuolinen on sitkeästi suositellut omistajille tämmöistä kauppaa, mutta toistaiseksi Koneen Antti Herlin ja Konecranesin Stig Gustavson eivät ole päässeet yksimielisyyteen yhdistymisen ehdoista – tai sitten eivät ole niistä edes neuvotelleet.

Oikeiden kapitalistien hallitsemista yhtiöistä ei ole tapana vuotaa keskeneräisiä asioita julkisuuteen. Sivulliset voivat tapahtumia vain arvailla – ja antaa hyviä neuvoja.

Kymmenen vuotta sitten Gustavson kyllä onnistui neuvottelemaan hyvät ehdot Antin isän Pekka Herlinin kanssa, kun KCI Konecranes irtosi mbo-kaupalla ja pääomasijoittaja Industri Kapitalin rahoituksella Koneesta. Itsenäinen Konecranes sai suhdanteen siivittämänä lentävän lähdön, ja osakekurssi nousi listauksen jälkeen pari vuotta kuin raketti.

Palkkajohtaja Gustavsonista tuli varakas yrittäjäjohtaja, mutta ei sentään yhtä rikas kuin Herlinit. Noihin aikoihin Antti Herliniä vielä kiinnosti Koneen johtamista enemmän lihakarjan kasvatus sukutilalla. Liikemiehen vaistonsa hän on päästänyt valloilleen vasta viime vuosina, ja vakuuttava jälki näkyy Koneen kurssissa.

Gustavsonkin tavoitteli Partekia, kun valtio pisti yhtiön myyntiin, mutta rikkaampi ja ronskimpi Herlin nappasi sen Koneen osaksi Gustavsonin nenän edestä.

Niin sanottua teollista logiikkaa ja synergioita KCI:n ja Cargotecin isomman puolikkaan Kalmarin liiketoimintojen yhdistämisestä löytyisi konttikaupalla enemmän kuin useimmista fuusioista.

Kummankin yrityksen tärkeimmät asiakkaat löytyvät satamista. KCI:n liikevaihdosta satamiin myytävät nosturit tuovat lähes viidenneksen, ja Kalmarin kontinkäsittelylaitteista valtaosa päätyy satamiin.

Keskenään kilpailevia tuotteita KCI:llä ja Kalmarilla on kuitenkin vain kaksi: laivoista kontteja maan pinnalle siirtävät satamanosturit ja toisaalta kontteja terminaalissa pinoavat kumipyöräiset RTG-nosturit.

Laivoista kontteja purkavien nostureiden markkinoita hallitsee ZPMC-niminen kiinalaisyritys, joten tällä alueella kumpikaan suomalaisista ei ole vahvimmillaan. Esimerkiksi Kalmar on monien valmistamiensa laitteiden selkeästi suurin tekijä maailmassa.

Pienten päällekkäisyyksien vuoksi kilpailuviranomaiset tuskin aiheuttaisivat suuria hankaluuksia kaupalle. Yhteinen asiakaskunta antaisi kuitenkin aidon mahdollisuuden hyötyä yhdistämisestä. Yhtiöt esimerkiksi kasvattavat huollon osuutta liiketoiminnasta ja paikalliset huoltoyhtiöt voisivat hyvinkin löytää keskinäisiä synergioita.

KCI:n asiakaskunta on kuitenkin paljon laveampi kuin Kalmarin tai Cargotecin pienemmän puolikkaan Hiabin. Konecranes myy paljon nostureita tehtaisiin – etenkin silloin, kun teollisuus investoi viime vuosia vilkkaammin. Kiina-ilmiön räjäyttämät meriliikenteen markkinat ovat olleet viime aikoina mehukkaat myös Konecranesille.

Gustavson on painottanut sitä, että Konecranes ei ole pahasti riippuvainen minkään asiakasryhmänsä suhdanteista. Riippuvuus konttiliikenteestä kasvaisi merkittäväksi, jos KCI ja Kalmar yhdistyisivät.

Vaikka teollista logiikkaa yhdistymisestä löytyisikin, ei sen toteutumisesta ole mitään takeita. Kemiran ja Raision paperikemikaalien yhdistämistäkin toivoivat puolijulkisesti jopa asiakkaat, mutta ei syntynyt sitäkään kauppaa ja Raision kemikaalit päätyivät sveitsiläisyritykseen.

Maailmassa on yhä muitakin kuin suomalaisia jopa kontinkäsittelyn ja nostureiden markkinoilla, vaikka Suomesta tihrustaen sitä ei helposti huomaa. Konecranes ja Kalmar toimivat globaalisti, mutta molempien ongelma on valmistuksen keskittyminen Eurooppaan. Tähän auttaisi yhdistyminen jonkun muun kuin toisen suomalaisen kanssa.

Sijoittaja voi pitää melko varmana vain sitä, että railakkaaseen myllerrykseen heittäytynyt Kone ei hyydy paikoilleen. Se tarkoittaa lisää kiehtovia tilaisuuksia ansaita tai menettää rahaa myös osakesijoituksilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    7. 7

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Venäjä kiilasi saudien ohi öljyn pumppauksessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää