Valikko

Nokian valinta

Nokiasta ei viime aikoina ole tullut liiemmin hyviä uutisia. Vaikka yritys tekee loistavaa tulosta ja on ylivoimainen markkinajohtaja matkapuhelinalalla, on sijoittajien ja analyytikkojen vaikea nähdä, miten Nokia tästä eteenpäin saisi uudelleen kiinni vahvasta kasvusta.

Suuret odotukset ovat kohdistumassa kolmannen sukupolven kännyköihin ja niiden tilauksista käydään nyt kovaa kilpailua. Toistaiseksi kauppaa tehdään kuitenkin enimmäkseen gsm-teknologiaan pohjautuvilla puhelimilla.

Nokia on periaatteesta vastustanut operaattorien omien private label -kännykkämerkkien käyttöönottoa. Suuret operaattorit ovat tilanneet matkapuhelinvalmistajilta puhelimia, joissa on niiden oma logo, ja käyttäneet niitä markkinointivälineinä. Uuden liittymän hankkinut asiakas on voinut saada puhelimen joko ilmaiseksi tai edullisesti.

Nokian mielestä tällainen menettely on puhelinvalmistajille ja erityisesti alan markkinajohtajalle myrkkyä. Operaattorien omat puhelinmerkit mahdollistavat valmistajien tiukan kilpailuttamisen. Edessä on auttamatta tuotteiden hintojen rapautuminen ja kännykän muuttuminen nopeasti heikkokatteiseksi bulkkituotteeksi.

Nokia on vastustanut kehitystä. Se ei ole suostunut valmistamaan operaattoreille kännyköitä alihankkijana, vaan Nokiat on aina myyty Nokian nimellä. Markkinajohtajan kohdalla menettely on ollut perusteltu ja tuottanut hyvää tulosta. Valitettavasti suuret kansainväliset operaattorit haluavat kehityksen kulkevan nimenomaan tähän suuntaan ja ne ovatkin nyt solmineet runsaasti toimitussopimuksia puhelinvalmistajien kanssa.

Nokia ei periaatteidensa mukaisesti ole näillä tilauskierroksilla mukana. Pienemmät valmistajat sen sijaan ovat. Ne toivovat saavansa private label -tuotannon kautta itselleen suuria tuotantomääriä. Nokialle tämä on ongelma, koska nyt näyttää siltä, että markkinan kasvu tapahtuu erityisesti operaattorien tarjouskännyköiden kautta. Nokia jää tästä ulos.

Analyytikot ovatkin viime aikoina tihentyvään tahtiin tivailleet Nokialta uutta tilannearviota. Nokian nykyiseen strategiaan liittyy riski siitä, että markkinaosuus ei kasva tai jopa supistuu edelleen. Toisaalta Nokian osallistuminen private label -tuotantoon voi rapauttaa Nokian katteita tai jopa brandia. Ratkaisu on vaikea, mutta toki koettu monella muulla alalla jo aiemmin.

Yksi Nokialle mahdollinen ratkaisu voisi löytyä polkupyörän osavalmistuksesta. Japanilainen Shimano on alalla ylivoimainen markkinajohtaja. Se on ratkaisut hintojen rapautumispulman valmistamalla tuotteilla kaikissa hintaluokissa, mutta toki omalla brandillään.

Samoin lähes kaikki elektroniikkavalmistajat tekevät tavaraa eri tuotenimillä ja eri asiakkaiden spesifikaatioilla. Molemmissa tapauksissa keskimääräiset katteet ovat kuitenkin vuosien mittaan laskeneet. Toisaalta esimerkiksi autoalalla private label -konsepti ei ole levinnyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää