Valikko

Tiedon tulva ei takaa sijoittajan ymmärrystä

Sijoitustuotteiden markkinoinnista väitellyt Kari Hoppu:
Aikaisemmin sijoittajia vaivasi tiedon puute, nyt ennemmin tiedon tulva. Olennaisen tiedon seulominen ja ymmärtäminen ovat parhaillaan sijoittamisen suurimpia haasteita niin sijoittajille kuin sijoitustuotteiden kauppiaillekin.

Näin arvioi sijoitustuotteiden markkinoinnin sääntelystä eilen Helsingin kauppakorkeakoulussa väitellyt Kari Hoppu. Hän on HKKK:n yritysjuridiikan lehtori ja sijoittajien ja sijoituspalveluyritysten välisiä kiistoja ratkovan Arvopaperilautakunnan jäsen.

– Tietoa uusista ja vanhoista sijoituskohteista on nykyisin tarjolla yllin kyllin, mutta ei tiedon valtava määrä sinänsä ole lisännyt sijoittajien ymmärrystä tai tehnyt sijoittamisesta helppoa. On vaarallista luulla ymmärtävänsä jonkin sijoituksen ominaisuuksia pelkästään paksun esitteen vastaanottamisella, varoittaa Hoppu.

– Sijoitustuotteiden markkinoinnissa olisi nykyistä selvemmin ja ymmärrettävämmin tuotava esiin olennaiset asiat, mutta kyllä sijoittajan on itsekin yhä tehtävä kotiläksynsä ennen sijoituspäätöstä.

Hoppu muistuttaa, että sijoittaja vastaa omilla rahoillaan sijoitustensa tuotoista ja riskeistä. Sijoitustappioiden paikkaaminen oikeusriidoilla edes harhaanjohtavan markkinoinnin perusteella on hänen mielestään epävarmaa ja mahdollisesti myös kallista. Yksityissijoittajan onkin paljon varmempaa välttää ongelmia ennalta kuin setviä niitä jälkeenpäin riidoilla.

– Sijoittajan kannattaa edelleen noudattaa vanhaa perussääntöä, jonka mukaan ei kannata panna rahojaan mihinkään sellaiseen sijoitukseen, jota ei ymmärrä, sanoo Hoppu.

Sijoituksen taloudellinen tarkoitus on Hopun mielestä yleensä sijoittajalle tärkeämpi kuin sijoituskohteen juridinen muotoilu. Eron oivaltaminen vaatii taas sijoituksen ymmärtämistä.

– Erilaiset sijoitus- ja säästövakuutukset ovat useimmiten asiakkaan näkökulmasta ennemmin sijoitus- kuin vakuutustoimintaa. Kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä, että eläkepäivien varalle voi säästää muutenkin kuin eläkevakuutuksella.

Hoppu pelkää, että eläkevakuutusmaksujen verovähennysoikeus painaa säästäjien valinnoissa niin paljon, että kunnolliset kustannusvertailut kaikkien säästövaihtoehtojen välillä jäävät tekemättä. Tosin hän pahoittelee myös vakuutusvertailujen vaikeutta.

– On uskomatonta, että ruokakaupassa asiakkaille on tarjottava jauhopussista tarkat vertailuhinnat ja parin vuoden kulutusluotosta on annettava viranomaisen kaavalla laskettu todellinen vuosikorko, mutta jopa vuosikymmeniksi säästöt sitovia eläkevakuutuksia saa myydä ilman vertailukelpoisia kustannustietoja, paheksuu Hoppu.

Sijoitusmarkkinoiden tuotekehittely tuo markkinoille yhä monimutkaisempia arvopapereita ja muita sijoituskohteita. Hoppu pitää ilmiötä periaatteessa hyvänä, sillä kasvaahan samalla sijoittajan valinnanvara. Uusien sijoituskohteiden tulva kasvattaa väistämättä myös tiedon tulvaa ja markkinoinnin vaatimuksia.

– Sijoitustuotteiden markkinoinnin pitäisi pystyä kuvaamaan sijoituskohteen keskeiset ominaisuudet ymmärrettävästi, olipa sijoituskohde pohjimmiltaan kuinka monimutkainen tahansa.

Hoppu muistuttaa, että sijoitustuotteiden markkinointiin pätevät samat perussäännöt kuin mihin tahansa markkinointiin:

– Sijoitustuotteiden markkinoinnin on selvästi erotuttava markkinoinniksi. Markkinointi on markkinointia eikä esimerkiksi neuvontaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää