Valikko

Tonninstiflat

Henkilö: Tehtaassa on tehtaan meteli; ilmassa konehurinaa ja vanhaa soulia. Radio Helsinki tietysti, ja Njassan nasaali kaikaa kaiken yllä. Täällä tehdään jämeriä bootseja. Pekka Lahden Bootfactory toimii Helsingin Vallilassa.
Pekka Lahti on suutari neljännessä polvessa. Nuori rakennusmies aikoi jättää suvun perinteet, mutta mieli muuttui kun syysviimat puhalsivat yli Katajanokan. Piti sittenkin päästä sisähommiin.

– Se vei mukanaan. Mä tiesin heti, että tämä on mun hommaa, tämä on nastaa, Lahti kertoo ensimmäisestä suutarinpestistään. Lahtea naurattaa, että oikeastaan hän ei osannut suutarin töitäkään, mutta Stockmannin suutari ei hennonut pistää poiskaan niin innostunutta poikaa.

Ensimmäisen oman liikkeen Lahti laittoi Pitäjänmäelle. Sattumalta suutari otti myyntiin edullisia bootseja ja ilmoitti tapauksesta lehdessä.

– Jo alkoi puhelin soida! Bootsit menivät heti kaupaksi. Yritin saada Tony Moraakin myytäväksi, mutta en onnistunut. Ajattelin, että sitten teen itse.

Lahden nopeassa, vahvasti stadilaisessa, puheessa vilahtaa aina tuuri ja sattuma. Niitä siivittää vilpitön innostus asiaan. Kaikella tuurilla on kuulemma tarkoituksensa.

– No, taas kävi tuuri, kun löysin mallimestarin. Ukko oli jo liki kahdeksankymmenen, mutta hän lupasi opettaa minua. Kaiket illat opettelin kengäntekoa. Se oli toinen kerta, kun kengät veivät mukanaan.

Suutari Lahti oli päässyt bootsintekovauhtiin. Käsin niitä valmistui kuitenkin vain viisi paria viikossa.

– Ne olivat hyvät bootsit, hyvä kärki ja korko, istuivat jalassa. Kun kauppa kävi vilkkaasti, innostuin, että miten näitä saisi nopeammin?

Lopuksi iskikin oikea maailmantuuri, jopa Lahden mittarilla.

– Kahdeksankymmentäluvun lopulla bootsit tulivat muotiin. Se muoti oli kova! Kaikki pitivät bootseja, ihan kaikki. Hurjaa aikaa. Ei minun eläissäni enää sellaista tule, Lahti huokaa.

Samoihin aikoihin kotimainen kenkäteollisuus romahti idänkaupan myötä. Toisen epäonni oli taas toisen onni. Nyt alkoi ura kenkätehtailijana jo häämöttää.

– Ei minulla mitään erityisiä pääomia ollut sijoittaa koneisiin. Ostin koneita aina kun rahaa oli. Konkurssipesistä sai koneita edullisesti. Eikä niistä aina tarvinnut edes maksaa, sanoivat, että vie pois vaikka varaosiksi.

Reilut kymmenen vuotta sitten Lahti siirsi Bootfactorynsa Helsingin Vallilaan.

– Olihan se alussa aikamoista vääntöä. Täällä ei enää oltu harrastuspohjalla omakotitalon kellarissa. Oli työntekijöitä, piti maksaa palkat ja vuokrat. Tein töitä kaikki pyhät ja lomat, oli se rankkaa. En enää tee niin, nyt mä lähden aina viideltä, pidän lomat ja harrastan musiikkia.

Lahden bootsien maine kasvoi ilman sen ihmeempiä mainoskampanjoita. Niitä käyttivät rokkarit, bikerit ja tavalliset bootsidiggarit. Bootfactoryn asiakas on yleensä mies, reilusti päälle kolmekymppinen. Tosin liikkeessä on viime aikoina nähty naisiakin, Lahti muistuttaa.

Bootsit tehdään käsin vanhoilla suutarinkoneilla. Bootsiparin tekemiseen menee noin neljä työpäivää. Siinä on 75 erilaista työvaihetta, joista parisenkymmentä viimeistelyä. Mittatilausbootseja tehdään niin kauan, että ne istuvat hyvin jalkaan.

Tehtaalla on kahdeksan työntekijää. Lahti kehaisee, että kaikki hallitsevat kaikki koneet, ja sitä kyllä edellytetäänkin kuten hyvää työnjälkeä.

– Nyt mun vasta pitäisi mennä kouluun opiskelemaan alaa. Onneksi täällä käy paljon Wetterhoffista opiskelijoita, niiltä minä olen oppinut paljon, Lahti nauraa.

Tonnilla ei enää saa Tuomari Nurmiokaan stiflojaan. Lahden bootsit ovat nahkaa yltäpäältä, pohjatkin saa nahkaisina. Bootsiparin hinta on kahden ja puolensadan, kolmensadan euron pinnassa. Omiin mittoihin käsintehty bootsi on kuitenkin monelle tärkeä juttu. Eikä 49 numeron kenkiä käyttävä keikari kaupasta haluamaansa saa.

– Osittain tämän täytyy olla teollista, osittain käsityötä, muuten hinta karkaa käsistä. Jos otan älyttömän hinnan, kukaan ei teetä bootseja ja minä saan rosvon maineen. Monille tehdään useammatkin saappaat ja vanhoja viritetään uudelleen käyttöön.

Pääosan suunnittelusta Lahti tekee itse. Silti hän pitää itseään enemmän kengänrakentajana kuin suunnittelijana. Asiakkaalla on usein käsitys siitä, minkälaiset bootsit pitäisi saada ja mistä materiaalista ne tulisi tehdä. Miten varsi koristellaan, laitetaanko liekit kärkeen krokosta vai tehdäänkö bootsit hauennahoista? Nekin on tehty, kalamiehelle lahjaksi.

– Joskus vähän hirvittää, että jos tekee virheen eikä nahkaa voi millään korvata. Tarkkana pitää olla koko ajan, muuten työ on aloitettava ihan alusta. Tässä työn alla ovat kermanväriset hääbootsit, joihin morsio haluaa vaaleansiniset koristeleikkaukset. Kyllä ne ovat kauniit.

Bootfactory tekee muutaman tuhat paria bootseja vuodessa, ja tuotannosta yli 70 prosenttia on kotimaista – tai stadilaista. Lahden tavoitteena on vielä nostaa omaa osuutta. Suutarilla on suunnitelmat tulevaisuuden varalle. Bootseja naisille ja maihinnousukengätkin näyttävät olevan taas tulossa.

– Nyt minulla on hyvä virta päällä, ja uusia malleja tulee paljon, Lahti innostuu taas.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää