Valikko

Kallis öljy korottaa kuljetushintoja

Dieselöljyn korkea hinta syö kuorma-autoyhtiöiden kannattavuutta. Laivalippujen hinnat eivät ole vielä nousemassa.

Öljyn ennätyskallis hinta pakottaa kuljetusyritykset tarkistamaan hinnoitteluaan. Erityisen kovat paineet on korottaa kuorma-autojen kuljetusmaksuja.

– Kuorma-autoissa käytettävä dieselöljy on noussut vuoden alusta 15 prosenttia. Kannattavuusongelmia tulee varmasti niille, jotka eivät voi siirtää polttoainekustannuksia kuljetushintoihinsa, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Seppo Sainio.

Sainion mukaan polttoainekustannukset ovat kuljetusyhtiöiden kokonaiskustannuksista keskimäärin 20 prosenttia. Niillä, joilla on paljon raskasta kuljetettavaa ja mittariin kertyy paljon kilometrejä, polttoainekustannukset voivat nousta kolmannekseen.

– Polttoainekustannukset ovat palkkojen jälkeen kuljetusliikkeiden toiseksi suurin menoerä.

Sainion mukaan tilanne on hyvin vakava. Hän perää valtiovallalta toimia polttoainekustannusten saamiseksi kuriin.

– Valtiovallan pitäisi alentaa polttoaineveroa. Polttoaineen korkea hinta syö heikossa kunnossa olevien kuljetusliikkeiden kannattavuuden täysin.

Varsin pieni osa kuljetusliikkeistä on pystynyt tekemään suurien toimeksiantajien kanssa sopimuksia, joissa polttoaineen korkea hinta voidaan siirtää kuljetushintoihin.

– Olemme irrottaneet polttoainekustannukset muista kustannuksista. Nyt näyttää siltä, että kohta polttoainemaksuja pitää taas korottaa, sanoo Transpointin toimitusjohtaja Mauri Kummala.

Maakuljetusten lisäksi öljyn korkea hinta vaikuttaa lentorahtiin. Finnairilla on muiden lentoyhtiöiden tapaan rahdissa polttoainelisämaksu, jota käytetään aina silloin, kun öljyn hinta nousee.

– Olemme keränneet jo pidemmän aikaa polttoainelisämaksua, joka on tällä hetkellä 25 senttiä kiloa kohti. Lisämaksua on nostettu asteittain polttoaineen kallistuessa. Tällä hetkellä seuraamme tiiviisti polttoaineen hinnankehitystä. Paineet lisämaksun nostamiseksi ovat olemassa, sanoo Finnair Cargon markkinointipäällikkö Timo Riihimäki.

Riihimäen mukaan korkeat hinnat tuskin vähentävät lentorahdin määrää. Globaalit yritykset ovat valmiita maksamaan nopeista kuljetuksista ja ovat varautuneet öljyhinnan hintavaihteluun.

– Sitten kun öljyn hinta laskee, lisämaksu vähenee ja tarvittaessa poistuu. Lentorahdin määrä on kasvanut jo pitkään, joten en usko öljynhinnan vaikuttavan kuljetettavan rahdin määrään.

Öljyn korkea hinta vaikuttaa myös henkilökuljetukseen. Finnair ilmoitti viime viikolla ja Air Finland eilen, että lentolippujen hinnat nousevat lentopetrolin korkean hinnan takia.

Laivayhtiöiden kokonaiskustannuksista polttoaineen osuus on Viking Linen toimitusjohtaja Nils-Erik Eklundin mukaan noin 10 prosenttia. Yhtiö pyrkii tankkaamaan laivansa Virossa.

– Virossa polttoaine on selvästi halvempaa kuin Suomessa. Tosin polttoaineen laatu ei ole yhtä hyvää kuin Suomessa.

Siljan viestintäjohtaja Tuomas Nylundin mukaan öljyn korkea hinta on tiedostettu, mutta vielä ei ole tarvetta polttoainemaksuille. Kova kilpailu laivamatkustajista hillitsee kannattavuuden kustannuksellakin hintojen nostamista.

– Öljyn hintaa enemmän laivalippujen hintaan vaikuttaa kilpailutilanne. Periaatteessa polttoainemaksun käyttöönotto ei ole mikään iso operaatio.

Samoilla linjoilla on kilpailija Viking Line.

– Tällä hetkellä seuraamme tilannetta.Toistaiseksi lippujen hintojen korottamisesta ei ole keskusteltu, sanoo Viking Linen tekninen johtaja Kaj Jansson.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Finnairin matkustajamäärä kasvoi marraskuussa – perutut lennot supistivat Amerikan-liikennettä

    10. 10

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää