Kallis öljy korottaa kuljetushintoja

Dieselöljyn korkea hinta syö kuorma-autoyhtiöiden kannattavuutta. Laivalippujen hinnat eivät ole vielä nousemassa.

Öljyn ennätyskallis hinta pakottaa kuljetusyritykset tarkistamaan hinnoitteluaan. Erityisen kovat paineet on korottaa kuorma-autojen kuljetusmaksuja.

– Kuorma-autoissa käytettävä dieselöljy on noussut vuoden alusta 15 prosenttia. Kannattavuusongelmia tulee varmasti niille, jotka eivät voi siirtää polttoainekustannuksia kuljetushintoihinsa, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Seppo Sainio.

Sainion mukaan polttoainekustannukset ovat kuljetusyhtiöiden kokonaiskustannuksista keskimäärin 20 prosenttia. Niillä, joilla on paljon raskasta kuljetettavaa ja mittariin kertyy paljon kilometrejä, polttoainekustannukset voivat nousta kolmannekseen.

– Polttoainekustannukset ovat palkkojen jälkeen kuljetusliikkeiden toiseksi suurin menoerä.

Sainion mukaan tilanne on hyvin vakava. Hän perää valtiovallalta toimia polttoainekustannusten saamiseksi kuriin.

– Valtiovallan pitäisi alentaa polttoaineveroa. Polttoaineen korkea hinta syö heikossa kunnossa olevien kuljetusliikkeiden kannattavuuden täysin.

Varsin pieni osa kuljetusliikkeistä on pystynyt tekemään suurien toimeksiantajien kanssa sopimuksia, joissa polttoaineen korkea hinta voidaan siirtää kuljetushintoihin.

– Olemme irrottaneet polttoainekustannukset muista kustannuksista. Nyt näyttää siltä, että kohta polttoainemaksuja pitää taas korottaa, sanoo Transpointin toimitusjohtaja Mauri Kummala.

Maakuljetusten lisäksi öljyn korkea hinta vaikuttaa lentorahtiin. Finnairilla on muiden lentoyhtiöiden tapaan rahdissa polttoainelisämaksu, jota käytetään aina silloin, kun öljyn hinta nousee.

– Olemme keränneet jo pidemmän aikaa polttoainelisämaksua, joka on tällä hetkellä 25 senttiä kiloa kohti. Lisämaksua on nostettu asteittain polttoaineen kallistuessa. Tällä hetkellä seuraamme tiiviisti polttoaineen hinnankehitystä. Paineet lisämaksun nostamiseksi ovat olemassa, sanoo Finnair Cargon markkinointipäällikkö Timo Riihimäki.

Riihimäen mukaan korkeat hinnat tuskin vähentävät lentorahdin määrää. Globaalit yritykset ovat valmiita maksamaan nopeista kuljetuksista ja ovat varautuneet öljyhinnan hintavaihteluun.

– Sitten kun öljyn hinta laskee, lisämaksu vähenee ja tarvittaessa poistuu. Lentorahdin määrä on kasvanut jo pitkään, joten en usko öljynhinnan vaikuttavan kuljetettavan rahdin määrään.

Öljyn korkea hinta vaikuttaa myös henkilökuljetukseen. Finnair ilmoitti viime viikolla ja Air Finland eilen, että lentolippujen hinnat nousevat lentopetrolin korkean hinnan takia.

Laivayhtiöiden kokonaiskustannuksista polttoaineen osuus on Viking Linen toimitusjohtaja Nils-Erik Eklundin mukaan noin 10 prosenttia. Yhtiö pyrkii tankkaamaan laivansa Virossa.

– Virossa polttoaine on selvästi halvempaa kuin Suomessa. Tosin polttoaineen laatu ei ole yhtä hyvää kuin Suomessa.

Siljan viestintäjohtaja Tuomas Nylundin mukaan öljyn korkea hinta on tiedostettu, mutta vielä ei ole tarvetta polttoainemaksuille. Kova kilpailu laivamatkustajista hillitsee kannattavuuden kustannuksellakin hintojen nostamista.

– Öljyn hintaa enemmän laivalippujen hintaan vaikuttaa kilpailutilanne. Periaatteessa polttoainemaksun käyttöönotto ei ole mikään iso operaatio.

Samoilla linjoilla on kilpailija Viking Line.

– Tällä hetkellä seuraamme tilannetta.Toistaiseksi lippujen hintojen korottamisesta ei ole keskusteltu, sanoo Viking Linen tekninen johtaja Kaj Jansson.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    8. 8

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    9. 9

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    10. 10

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää