Valikko

Vessapaperi vetää Metsoa Kiinassa

Vessapaperiin totutteleva Kiina avittaa Metson paperikone-kauppaa

Länsimaistuva Kiina luo suomalaisyhtiöille uusia markkina-alueita. Nyt ilmiöstä kertoo hyötyvänsä paperikoneyhtiö Metso Paper.

Metson näkymät paperikonemarkkinoilla eivät ole vielä kummoiset, mutta tilanne on toinen pehmopapereissa niin kuin vessapaperissa.

– Se kasvaa hyvää vauhtia, selvästi muita paperilaatuja paremmin, Metso Paperin toimitusjohtaja Bertel Karlstedt kertoo.

Kiina vetää pehmopapereita siitä syystä, että maa länsimaistuu kovaa vauhtia. Yksi piirre sitä on uudenlainen wc-hygienia. Uusi elämäntyyli on tuonut kiinalaisten vessoihin vessapaperin vesipesun rinnalle.

– Kiinassa ihmiset vasta totuttelevat tällaisen tuotteen olemassaoloon ja käyttömahdollisuuksiin. Perinteisesti Kiinassa ei ole vessapaperia käytetty, vaan siellä on löydetty pääosin veteen pohjautuvia ratkaisuja saman asian tekemiseen, Karlstedt kuvailee.

Metson kilpailijat mukana Kiinassa

Pehmopapereiden kysyntä kasvaakin nyt Kiinassa 15 prosentin vuosivauhtia, arvioi kiinalainen investointipankki CLSA. Maassa toimii 800 pehmopaperin valmistajaa.

Maailmalla pehmopapereiden markkina kasvaa vain hieman painopapereita vauhdikkaammin eli kolmen prosentin vuosivauhtia, kun painopapereiden kasvu jää reiluun kahteen prosenttiin.

Myös amerikkalainen pehmopaperijätti Kimberly-Clark on havainnut Kiinan tarjoamat mahdollisuudet. Yhtiön pääjohtajan Thomas J. Falkin mukaan Kimberly-Clark aikoo jatkossa panostaa nimenomaan parhaat kasvumahdollisuudet tarjoaviin Aasiaan, Latinalaiseen Amerikkaan ja Itä-Eurooppaan.

Toukokuussa Metso Paper sai valmiiksi varta vasten uusia markkina-alueita varten luodun uudenlaisen paperikonemallin. Se on vain kaksi ja puoli metriä leveä, kun valtaosa Metson tekemistä pehmopaperikoneista on neljä–viisi metriä leveitä.

– Jos haluaa avata markkinat, niin on hyvä mennä pienellä koneella ensin, luoda kysyntä ja sen jälkeen investoida isompaan koneyksikköön, Karlstedt selittää.

Kiinan avautuvat pehmopaperimarkkinat ovat Karlstedtin mukaan yksi paikka, jonne metsolaiset ovat markkinoineet tavallista pienempää konettaan. Toinen asiakasryhmä ovat ne, jotka yrittävät tunkeutua uutena tulokkaana perinteiselle markkina-alueelle.

– Voi olla, että asiakas haluaa ottaa varovaisen ensiaskeleen ja vakiinnuttaa asemansa ennen kuin investoi hirmu isoon koneeseen, Karlstedt perustelee.

Leivinpaperi merkkielintason noususta

Pienen pehmopaperikoneen saa jo alle 10 miljoonalla eurolla ja suurinkin maksaa enimmillään 15 miljoonaa euroa, kun isoimmat painopaperikoneet maksavat 100 miljoonaa euroa.

Kilpailu pienten pehmopaperikoneiden markkinoilla Kiinassa on kovaa. Markkinoista kilpailee Metson kanssa iso joukko italialaisia valmistajia. Suurin kilpailija on itävaltalainen Andritz.

Sen sijaan suurimpien pehmopaperikoneiden markkinoilla Kiinassa Metsolla ei juurikaan ole kilpailijoita. Painopaperikonemarkkinoillakin kyse on lähinnä Metson ja Voithin kaksintaistelusta.

Kysynnän kasvusta huolimatta suomalaiset pehmopaperin valmistajat eivät vie paperiaan Kiinaan. Syy on Metsä-Tissuen tiedottajan Lilli Nymanin mukaan se, että ilmaa ei kannata kuljettaa.

– Vessapaperi on sellainen tuote, joka yritetään tuottaa mahdollisimman lähellä kuluttajaa, hän sanoo.

Sen sijaan Metsä-Tissue vie Aasian maihin leivinpaperia ja uskoo vievänsä yhä suurempia määriä. Nyman laskee sen merkiksi elintason noususta.

– Siinä vaiheessa tulevat elämänhallinta ja terveelliset elämäntavat, joissa rasvatiivis paperi tulee mukaan kuvaan, Nyman sanoo.

– Vaikka merkki ei ole ehkä niin selvä kuin vessapaperin kohdalla, jossa siirrytään sitä laadukkaampaan tuotteeseen mitä korkeampi elintaso on, tai ylipäätään aletaan käyttämään vessapaperia eikä esimerkiksi sanomalehteä, hän jatkaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Vapaakauppasopimuksen hyötyjä ”merkittävästi liioiteltu” – valiokunta tyrmäsi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää