Valikko

Ei sen huonompikuin muutkaan

Lukeminen kannattaa aina. Erityisen kannattavaa oli lukea viime viikolla ilmestynyttä Markkinointiviestinnän toimialakatsausta, jonka yhdellä aukeamalla Markkinointiviestinnän toimistojen liiton jäsenyritykset esittelivät itseään.

Kun olin lakannut nauramasta, huolestuin. Mitä jos sivut päätyvät mainostoimistosuhteen aloittamista pohtivan yritysjohtajan pöydälle?

Siinä voi käydä niin, ettei suomalainen voitakaan aina. Pahimmassa tapauksessa koko toimiala syöksyy kurimukseen, jonka rinnalla viime vuodet tuntuvat 24 tunnin risteilyltä Tallinnaan. Kohta projektijohtajat dubbaavat pesuainemainosta, copyt kerjäävät euroa kolmosen ratikassa ja ad:t ehdottavat baarimikolle, että hintalaput voisi oikeastaan kirjoittaa helveticalla.

Ainakaan minä en luovuttaisi yritykseni markkinointistrategiaa toimistolle, joka ei pysty tiivistämään osaamistaan järjelliseen lauseeseen.

Laadulla on tekijänsä, mutta mainostoimistoissa niitä tuntui olevan harvassa. Sen sijaan siellä tarjoiltiin muun muassa seuraavat luonnehdinnat: Be Original With Us. Avoimuudella, luottamuksella ja isolla sydämellä. Loistavia ideoita – Parempia tuloksia. Mainonta on reviirin merkintää! Paras totuus brändistäsi. Aloitetaanpa vaikka kaffella ja bostonkakulla.

Yksi toimisto kiteytti toimintansa näin: Visiomme on olla halutun markkinointiviestinnän palveluiden tuottaja, jonka menestys perustuu toimialakohtaiseen ja luovaan holistiseen osaamiseen. Teemme sen tarjoamalla yllämainitusti parhaan ratkaisun yhdestä osoitteesta – nyrkit savessa! Toinen muotoili itsensä englanniksi: We are in an industry that’s based on change. So we help our clients embrace it, rather than fear it.

Kolmas vertasi mainostoimistoa synnytysosastoon ja väitti, että heillä kuuluu monta onnellista parkaisua joka päivä, neljäs pelotteli ammattitaidolla, joka ”keksii alati uusia ratkaisuja: saat enemmän kuin tilaat”.

Ehdoton suosikkini on kuitenkin tämä: Differentiation, differentiation, differentiation – asiakas, asiakas ja asiakkaan asiakas!

Ensi vuonna mainostoimistojen kannattaa palkata naapuritoimisto kirjoittamaan itselleen toiminta-ajatus. Harva kehtaa tarjoilla nyt nähdyn kaltaista huttua maksavalle asiakkaalle.

Toisaalta sittenkin varmaan joku ostaisi sellaisen lauseen kuin Telia Finland kolme vuotta sitten: Ei sen huonompi kuin muutkaan.

Lopuksi kilpailu. Tunnista tekstin mainostoimistot ja sähköpostita vastauksesi kirjoittajalle. Oikein vastanneiden kesken arvomme yllätyspalkinnon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää