Mainosmiesselittää yhteiskuntaa

Kun illalla avaa telkkarin, näkee paljon tuttuja. Missä tahansa keskusteluohjelmassa paikalla on ainakin yksi mainonnan osaaja. Ohjelmat ja aiheet vaihtelevat, mutta mainosammattilainen tankkaa mustikkasoppaa ja kommentoi.

Mitäs helkkaria tämä on? Onko mainosmaakareista tullut yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä "ajan ilmiöiden" selittäjiä? Löytyykö mainosmaailmasta muka osaamista, jota ei edes Yleisradio voi ohittaa? Missä on se oikea, sanavalmis intelligentsia – se, jonka kuuluu meille selittää asioita?

Vai onkohan kyseessä vain oma huomioni? En ainakaan minä ole nähnyt yhtä paljon alihankintakonepajojen edustajia keskusteluissa.

On muodikasta moittia suomalaista mainosmaailmaa sisäänpäinkääntyneeksi hiekkalaatikkopiiriksi. Löytyy siitä laatikosta kuitenkin lahjakkaita, sanavalmiita ja rohkeita keskustelijoita.

Mieluummin minä kuuntelen hyvällä yleissivistyksellä ja kokonaisuuksien tajulla varustettua keskustelua aluepolitiikan ongelmista kuin mitäänsanomatonta sananpyöritystä virkamiesten suusta. Enkä paheksu ollenkaan, jos kollegat tulevat samalla vähän brändänneeksi toimistoaankin.

Mitä mainosmies sitten osaa selittää? Markkinoiden logiikkaa, tuotantohyödykkeiden kilpailua vai itse mainontaa? Kyllä, mutta se mihin mainonnan ammattilaisia oikeasti mediassa tarvitaan, on viestinnän ja viestien muotoilemisen merkityksen avaaminen kansantajuisesti.

Moderni suomalainen yhteiskunta on monimutkainen soppa, joka perustuu suurelta osin tiedon panttaamiseen, tyrehdyttämiseen, muuntamiseen, välittämiseen ja vastaanottamiseen.

Jos viestiäsi ei kuunnella, homma menee puihin. Tämä pätee nykyään myös muualla kuin päivittäistavarakaupassa.

Siksi mainosmies tulee olohuoneeseesi. Hän selittää asian, koska tietää, ettei seinille huutaminen johda mihinkään. Brandihöpötys on parasta säästää asiakkaille, mutta kansalaisille saattaa olla hyödyllistä ja avartavaa kuulla, kuinka heitä maksusta manipuloiva ammattijoukko ajatuksensa rakentaa ja mistä kulmasta argumentoi.

Mutta en minä tietenkään tahdo pelkkiä mainosihmisiä telkkarissa nähdä. Mieluusti vain yhden kerrallaan ja vain kerran viikossa.

Kirjoittaja on mainostoimisto Neljäntuuman toimiston planner ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan hallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    2. 2

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    3. 3

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    4. 4

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    5. 5

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    6. 6

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Starttaako seuraava subprime-kriisi parkkipaikalta? Velkaa yli 6 000 taalaa kuskia kohden

    9. 9

      Lakimiesten kuukausipalkka kohosi 5480 euroon – aloittelijan keskipalkka 3950 euroa

    10. 10

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    6. 6

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    9. 9

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    10. 10

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää