Valikko

Viestintä ja markkinointi muuttuvat yhteen

NandoMalmelinin ja Jukka Hakalan mukaan rajanveto on entistä vaikeampaa

Yritysten markkinointi ja viestintä yhdistyvät. Kymmenen vuoden kuluttua ihmiset naureskelevat sitä, että vielä 2000-luvun alussa yrityksissä oli erilliset viestintä- ja markkinointiosastot omine budjetteineen.

Näin väittävät Helsingin yliopiston tutkija Nando Malmelin ja viestintätoimisto Lehmusto & Co:n seniorikonsultti Jukka Hakala. Aiheesta kirjaa tekevä kaksikko puhui koulutusyhtiö Inforin seminaarissa.

– Viestinnän ja markkinoinnin integraatiosta on yritykselle se hyöty, että toiminta on tehokkaampaa, johdonmukaisempaa ja koordinoidumpaa. Toimiala hyötyy, koska viestinnän merkitys kasvaa, sanoo Malmelin.

Hakalan ja Malmelinin mielestä markkinointi on yksi viestinnän osa-alue. Rajaa on entistä vaikeampi vetää, sillä median käsite laajenee ja mainonta valtaa yhä uusia alueita. Mediaa ovat perinteisten välineiden lisäksi internet, kännykät ja pelit. Mainonta käyttää hyväkseen perinteisesti viestinnän reviiriin kuuluvia keinoja.

– Esimerkiksi Sammon Henkilökohtainen talousarvio -kampanja, jossa oli valtiovarainministeri Sauli Niinistöä muistuttava piirros, käynnistyi vahvasti viikonloppuna, kiellettiin ja vedettiin pois. Toimet saivat paljon julkisuutta, mikä ei varmaan ollut tekijöille yllätys, kuvaa Hakala.

Helppoa viestinnän ja markkinoinnin yhdistäminen ei ole. Aiheesta on keskusteltu pitkään, ja ihan oikeiden käytännön hidasteiden lisäksi tiellä on ennakkoluuloja ja reviiritaistelua. Hakala on kuitenkin havainnut merkkejä myönteisestä kehityksestä.

– Yhteistyökumppanini on yhä useammin ihminen, joka vastaa yrityksessään sekä viestinnästä että markkinoinnista. Mutta kyllä yrityksissä vielä tehdään paljon päällekkäistä työtä. Markkinoinnilla ja viestinnällä on usein erilliset budjetit ja strategiat.

Jotta viestinnän ja markkinoinnin fuusio onnistuisi, tiedottajan ja markkinoijan pitää löytää toisensa. Hakalan ja Malmelinin mielestä tiedottajan pitäisi tuntea ainakin perusteet brändin johtamisesta, rakentamisesta ja arvonmuodostuksesta, kuluttajien käyttäytymisestä ja markkinoinnin vaikutusmekanismeista.

– Markkinoijan taas tulisi osata julkisuuden toimintamekanismit, logiikka ja pelisäännöt. Hänen pitäisi opetella myös yrityskauppojen ja muiden liiketoimintapäätösten julkisuusvaikutukset sekä niiden arvioiminen, Hakala listaa.

– Marimekon toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen on kertonut tajunneensa turkisliike Grünsteinin oston vaikutukset vasta kun aktivistit marssivat liikkeisiin. Jos Marimekossa joku olisi tuntenut julkisuuden toimintaperiaatteita, riskit olisi varmaan otettu paremmin huomioon jo etukäteen. Kuluttajan valta on Malmelinin ja Hakalan mielestä yksi syy siihen, että viestinnän ja markkinoinnin on pakko muuttaa saman katon alle.

– Kehityskulku tuntuu väistämättömältä, koska sekä viestintä että markkinointi pyrkivät vaikuttamaan yrityskuvaan. Kuluttaja integroi viestit joka tapauksessa. Jos ne puhuvat eri kieltä, yrityksestä tulee sekava kuva, Hakala muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää