Viestintä ja markkinointi muuttuvat yhteen

NandoMalmelinin ja Jukka Hakalan mukaan rajanveto on entistä vaikeampaa

Yritysten markkinointi ja viestintä yhdistyvät. Kymmenen vuoden kuluttua ihmiset naureskelevat sitä, että vielä 2000-luvun alussa yrityksissä oli erilliset viestintä- ja markkinointiosastot omine budjetteineen.

Näin väittävät Helsingin yliopiston tutkija Nando Malmelin ja viestintätoimisto Lehmusto & Co:n seniorikonsultti Jukka Hakala. Aiheesta kirjaa tekevä kaksikko puhui koulutusyhtiö Inforin seminaarissa.

– Viestinnän ja markkinoinnin integraatiosta on yritykselle se hyöty, että toiminta on tehokkaampaa, johdonmukaisempaa ja koordinoidumpaa. Toimiala hyötyy, koska viestinnän merkitys kasvaa, sanoo Malmelin.

Hakalan ja Malmelinin mielestä markkinointi on yksi viestinnän osa-alue. Rajaa on entistä vaikeampi vetää, sillä median käsite laajenee ja mainonta valtaa yhä uusia alueita. Mediaa ovat perinteisten välineiden lisäksi internet, kännykät ja pelit. Mainonta käyttää hyväkseen perinteisesti viestinnän reviiriin kuuluvia keinoja.

– Esimerkiksi Sammon Henkilökohtainen talousarvio -kampanja, jossa oli valtiovarainministeri Sauli Niinistöä muistuttava piirros, käynnistyi vahvasti viikonloppuna, kiellettiin ja vedettiin pois. Toimet saivat paljon julkisuutta, mikä ei varmaan ollut tekijöille yllätys, kuvaa Hakala.

Helppoa viestinnän ja markkinoinnin yhdistäminen ei ole. Aiheesta on keskusteltu pitkään, ja ihan oikeiden käytännön hidasteiden lisäksi tiellä on ennakkoluuloja ja reviiritaistelua. Hakala on kuitenkin havainnut merkkejä myönteisestä kehityksestä.

– Yhteistyökumppanini on yhä useammin ihminen, joka vastaa yrityksessään sekä viestinnästä että markkinoinnista. Mutta kyllä yrityksissä vielä tehdään paljon päällekkäistä työtä. Markkinoinnilla ja viestinnällä on usein erilliset budjetit ja strategiat.

Jotta viestinnän ja markkinoinnin fuusio onnistuisi, tiedottajan ja markkinoijan pitää löytää toisensa. Hakalan ja Malmelinin mielestä tiedottajan pitäisi tuntea ainakin perusteet brändin johtamisesta, rakentamisesta ja arvonmuodostuksesta, kuluttajien käyttäytymisestä ja markkinoinnin vaikutusmekanismeista.

– Markkinoijan taas tulisi osata julkisuuden toimintamekanismit, logiikka ja pelisäännöt. Hänen pitäisi opetella myös yrityskauppojen ja muiden liiketoimintapäätösten julkisuusvaikutukset sekä niiden arvioiminen, Hakala listaa.

– Marimekon toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen on kertonut tajunneensa turkisliike Grünsteinin oston vaikutukset vasta kun aktivistit marssivat liikkeisiin. Jos Marimekossa joku olisi tuntenut julkisuuden toimintaperiaatteita, riskit olisi varmaan otettu paremmin huomioon jo etukäteen. Kuluttajan valta on Malmelinin ja Hakalan mielestä yksi syy siihen, että viestinnän ja markkinoinnin on pakko muuttaa saman katon alle.

– Kehityskulku tuntuu väistämättömältä, koska sekä viestintä että markkinointi pyrkivät vaikuttamaan yrityskuvaan. Kuluttaja integroi viestit joka tapauksessa. Jos ne puhuvat eri kieltä, yrityksestä tulee sekava kuva, Hakala muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    4. 4

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    5. 5

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    6. 6

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    9. 9

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    10. 10

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    7. 7

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    8. 8

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    9. 9

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    10. 10

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää