Valikko

Headhunter löysi Noirollevientimarkkinoiden tuntijan

Tapio Pajuharju muutti Yhdysvalloista Suomeen – viedäkseen Lumenea Suomesta Yhdysvaltoihin

Puhdas luonto on arvossaan siellä, missä sitä ei ole, Tapio Pajuharju sanoo. Hän uskoo, että juuri siksi puhtauteen ja pohjoismaiseen eksotiikkaan nojaava Lumene-brändi puree yhdysvaltalaisiin kuluttajiin.

Pajuharju aloitti työnsä muun muassa Lumenea valmistavan Noiron toimitusjohtajana viime viikolla. Samalla hän muutti perheineen Kansasista Espooseen. Yhdysvalloissa Pajuharju johti Huhtamäen kuluttajapakkauksiin keskittyvää liiketoimintayksikköä.

Pajuharjun työura osuu yksiin Lumenen vientimarkkinoiden kanssa: Yhdysvaltain lisäksi tuore toimitusjohtaja on työskennellyt ja asunut kolmen vuoden ajan Puolassa. Noiro taas aloitti Lumenen myynnin sekä Puolassa että Yhdysvalloissa viime vuonna.

Noiro etsi uutta toimitusjohtajaa maaliskuusta alkaen, kun 11 vuotta yhtiötä johtanut Pekka Rautala jätti toimitusjohtajuuden. Noiron omistavat pääomasijoitusyhtiöt Capman ja Langholm.

Pajuharju työskenteli Huhtamäessä 16 vuotta, Turun kauppakorkeakoulun penkiltä lähtien.

– Nyt halusin takaisin kuluttajatavaramarkkinoille, sillä markkinoiden dynamiikka viehättää. On kiinnostavaa miettiä kuluttajan arvomaailmaa, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan ja mikä on paras jakelutie kuluttajan luo. Ja Noiro on kompakti yritys, täällä pääsen osallistumaan markkinointiin, Pajuharju innostuu.

Lumenen tärkein vientimaa on Venäjä. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 145 miljoonaa euroa, josta vienti toi vajaat 40 prosenttia. Lumenen osuus koko yhtiön myynnistä oli kolmanneksen, viennistä kaksi kolmannesta. Noiron muita brändejä ovat esimerkiksi Cutrin, Herbina ja Anytime.

– Myös niche-markkina on Yhdysvalloissa iso, Pajuharju sanoo.

– Vasta kun Yhdysvalloissa asuu, ymmärtää miten suuret markkinat todella ovat.

Yhdysvaltain myyntilukuja toimitusjohtaja ei kerro: täsmällisimmillään hän kuvailee Yhdysvaltain Lumene-myyntiä ”Noirolle merkittäväksi”. Jenkkimarkkinoilla Lumenea myy CVS-kosmetiikkaketju.

– Lumene on yhtiön kärki, johon haluamme keskittyä. Muilla tuotteilla ei ole yhtä vahvaa persoonaa, Pajuharju kuvailee.

Toimitusjohtajan lisäksi Noiro on etsinyt Lumenelle uutta mainostoimistoa. Kumpikin on nyt löytynyt: mainostoimistovalinnasta uusi toimitusjohtaja tiedottaa lähiaikoina.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    9. 9

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    10. 10

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    11. Näytä lisää