Valikko

Brändillä on väliä

Poowadol Yosboon voi vakuuttaa, että Nokian puhelimet eivät ole täysin out. Todisteeksi 16-vuotias bangkokilainen voi näyttää kasvoissa ja selässä olevat puukonjäljet, jotka Nokian 7200 -puhelimeen likaa ihastuneet ryöstäjät aiheuttivat viime perjantaina.

Suuret brändit ovat näyttäneet voimiaan myös Kiinassa. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla paikallisten matkapuhelinmerkkien markkinaosuus putosi Kiinassa 49 prosentista kolme prosenttiyksikköä ja arvossa 42 prosentista noin 37 prosenttiin.

Alkuvuonna kaksinkertaistuneesta Kiinan matkapuhelinviennistä paikallisten merkkien osuus oli vain neljä prosenttia. Paikallisten halpabrändien vetovoima näyttää siis hiipuneen Kiinassa, ja muualla tuota vetovoimaa ei edes ole olemassa.

Pelkistäen voi väittää, että brändi ratkaisee koko Nokian menestyksen. Siksi matkapuhelinoperaattoreiden halu tehdä kaikista puhelinvalmistajista eräänlaisia ”Pirkka-tuotteiden valmistajia” on Nokialle äärimmäisen vaikea asia. Vielä vuosi sitten yhtiö vähätteli haastetta julkisuudessa. Kun kansainväliset operaattorit ovat toistaneet viestiään sekä teoilla että lausunnoilla, ei viestiä voi enää vähätellä.

Puhelinoperaattorit ja -valmistajat käyvät kovaa kisaa siitä, kumman brändi on asiakkaille tärkeämpi. Nokiaa on kritisoitu joustamattomuudesta tuossa kisassa.

Mutta toisaalta voi kysyä, miksi Nokian olisi pitänyt joustaa. Mitä Nokialle tarkoittaisi alistuminen ”kaupan merkkien”-valmistajaksi? Lohkaisisiko yhtiö joustavuudella heti suuren palan yhdestä tärkeimmästä aseestaan eli brändistä? Vai onko sittenkin viisainta keskittyä oman brändin rakentamiseen?

Kuluttajat luottavat Coca-Colaan niinkin yksinkertaisessa bisneksessä kuin virvoitusjuomavalmistus. Siksi voisi kuvitella, että vahvalla merkillä on elintilaa myös matkapuhelinbisneksessä, vaikka kännykkä onkin muuttunut erikoistuotteesta normaaliksi kulutuselektroniikaksi.

Myyntiverkoston vahvistaminen on yksi ase, jolla Nokia on edennyt Kiinassa. Aikaisemmin yhtiö luotti pitkälti paikallisiin myymälöihin suurissa kaupungeissa, mutta nyt yhtiöllä on uudistettu jakeluverkosto yli 300 kiinalaiskaupungissa.

Vahva jakeluverkosto ratkaisee paljon ja ainakin Euroopan matkapuhelinbisneksessä operaattorit ovat tärkeä osa tuota verkostoa. Siksi sijoittajia kiinnostaa, miten Nokia aikoo rakentaa suhteensa operaattoreiden kanssa niin, että vahva ote omasta brändistä säilyy.

Nokia on perinteisesti ollut vaitelias viestijä, joka puhuu konkreettisten asioiden sijaan visioista ja tahtotilasta. Siksi täsmällistä vastausta kysymykseen on vaikea saada. Eikä täsmällisen vastauksen antaminen olisi välttämättä viisastakaan, kun neuvottelut ovat meneillään.

Kolmannen sukupolven puhelinteknologian eteneminen voisi auttaa Nokiaa pattitilanteessa. 3g-puhelimet ovat nimittäin niin paljon gsm-puhelimia monimutkaisempia huollettavia, että operaattorit voivat mielellään heittää pallon takaisin valmistajille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää