Tietokoneyhtiö HPhaluaa olla hip

Nuoret ovat Hewlett-Packardin uusin kohderyhmä

Tietokoneistaan tunnetun Hewlett-Packardin tavoitteena on olla kolmen vuoden kuluttua suurin kulutuselektroniikkabrändi. Tavoitteesta HP pyrkii tekemään totta uusille asiakasryhmille suunnatulla mainonnalla. Sen suunnittelussa yhtiö luottaa mediatoimistojen tutkimuksiin kuluttajien mediankäytöstä ja hankinnoista.

– Viitisen vuotta sitten kotitietokone oli useille vielä hyötylaite, jonka ostosta päättivät vanhemmat. Viihdelaitteiden hankinnoissa entistä enemmän sanansijaa on myös 15–20-vuotiailla, kertoo kuvankäsittely- ja tulostustuotteista vastaava johtaja Jari Rinne HP:lta.

– HP:n brändi on lupaus laadusta ja luotettavuudesta, mutta nuorille brändin pitää olla muutenkin houkutteleva. Aika paljon olemme olleet mukana esimerkiksi skeitti- ja laskettelutapahtumissa, joissa voimme esitellä tuotteitamme nuorille.

HP mainostaa aiempaa enemmän sisustus-, nuoriso-, naisten- ja trendilehdissä sekä musiikkikanava MTV:llä.

– Kilpailemme alle 25-vuotiaiden rahoista cokiksen ja farkkujen kanssa, Rinne toteaa.

Televisio ja sanomalehdet ovat Rinteen mukaan yhä hyviä tapoja tavoittaa laajoja asiakasryhmät. Yhtiön markkinointibudjetista suurin osa kuluu yhteismarkkinointiin kumppaneiden ja vähittäiskauppiaiden kanssa.

– Teemme omaa kattomainontaa, jolla pyrimme luomaan oikean mielikuva HP:n brändistä. Koska emme myy suoraan kuluttajille, haluamme tuoda vahvasti kauppapaikat esiin.

Kulutuselektroniikan osuus on nyt neljännes HP:n liikevaihdosta, ja se on yhtiön nopeimmin kasvava liiketoiminnan alue.

Vahvin ote HP:llä on digikameramarkkinoista, joista se hallitsee noin viidennestä ja jää myyntimäärissä jälkeen vain Canonista. Sen uusimpia kuluttajatuotteita ovat mp3-soittimet ja lähivuosina kauppoihin saapuvat litteät taulutelevisiot.

– Tavaratalot ovat tämän vuosituhannen puolella ottaneet vahvasti osuuksia tietokonekaupasta. Tavaratalot ja kodintekniikkaketjut ovat meille hyviä myyntikanavia jatkossakin, sillä niissä kuluttajat muutenkin asioivat, Rinne toteaa.

Yhdysvalloissa ja muutamassa Euroopan maassa HP myy tuotteitaan myös verkossa suoraan kuluttajille, mutta Suomessa aiotaan jatkaa myyntiä kumppaneiden kautta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin Ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    5. 5

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    6. 6

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Sipilä tapaa työmarkkinaosapuolia Kesärannassa

    9. 9

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    10. 10

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    5. 5

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    9. 9

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää