Valikko

Tietokoneyhtiö HPhaluaa olla hip

Nuoret ovat Hewlett-Packardin uusin kohderyhmä

Tietokoneistaan tunnetun Hewlett-Packardin tavoitteena on olla kolmen vuoden kuluttua suurin kulutuselektroniikkabrändi. Tavoitteesta HP pyrkii tekemään totta uusille asiakasryhmille suunnatulla mainonnalla. Sen suunnittelussa yhtiö luottaa mediatoimistojen tutkimuksiin kuluttajien mediankäytöstä ja hankinnoista.

– Viitisen vuotta sitten kotitietokone oli useille vielä hyötylaite, jonka ostosta päättivät vanhemmat. Viihdelaitteiden hankinnoissa entistä enemmän sanansijaa on myös 15–20-vuotiailla, kertoo kuvankäsittely- ja tulostustuotteista vastaava johtaja Jari Rinne HP:lta.

– HP:n brändi on lupaus laadusta ja luotettavuudesta, mutta nuorille brändin pitää olla muutenkin houkutteleva. Aika paljon olemme olleet mukana esimerkiksi skeitti- ja laskettelutapahtumissa, joissa voimme esitellä tuotteitamme nuorille.

HP mainostaa aiempaa enemmän sisustus-, nuoriso-, naisten- ja trendilehdissä sekä musiikkikanava MTV:llä.

– Kilpailemme alle 25-vuotiaiden rahoista cokiksen ja farkkujen kanssa, Rinne toteaa.

Televisio ja sanomalehdet ovat Rinteen mukaan yhä hyviä tapoja tavoittaa laajoja asiakasryhmät. Yhtiön markkinointibudjetista suurin osa kuluu yhteismarkkinointiin kumppaneiden ja vähittäiskauppiaiden kanssa.

– Teemme omaa kattomainontaa, jolla pyrimme luomaan oikean mielikuva HP:n brändistä. Koska emme myy suoraan kuluttajille, haluamme tuoda vahvasti kauppapaikat esiin.

Kulutuselektroniikan osuus on nyt neljännes HP:n liikevaihdosta, ja se on yhtiön nopeimmin kasvava liiketoiminnan alue.

Vahvin ote HP:llä on digikameramarkkinoista, joista se hallitsee noin viidennestä ja jää myyntimäärissä jälkeen vain Canonista. Sen uusimpia kuluttajatuotteita ovat mp3-soittimet ja lähivuosina kauppoihin saapuvat litteät taulutelevisiot.

– Tavaratalot ovat tämän vuosituhannen puolella ottaneet vahvasti osuuksia tietokonekaupasta. Tavaratalot ja kodintekniikkaketjut ovat meille hyviä myyntikanavia jatkossakin, sillä niissä kuluttajat muutenkin asioivat, Rinne toteaa.

Yhdysvalloissa ja muutamassa Euroopan maassa HP myy tuotteitaan myös verkossa suoraan kuluttajille, mutta Suomessa aiotaan jatkaa myyntiä kumppaneiden kautta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Trump repi merkittävän kauppasopimuksen

    10. 10

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää