Valikko

Mainosmies löysi vihdoin puhelimen

”Ketään ei ole erotettu tv- ja printtimedian suosimisesta.”

Siinä syy, miksi Suomessa mainostajat ovat mobiilimarkkinoinnissa jälkijunassa, arvelee eräs Divian mobiilimarkkinointitutkimukseen osallistunut henkilö. Mainostoimistot eivät tarjoa aktiivisesti mobiilia mediana. Myös operaattorit kritisoivat Suomea mobiilimarkkinoinnin Pohjois-Koreaksi.

Eurooppalaisista kuluttajista oli viime vuonna jo yli puolet vastaanottanut tekstiviestimainontaa. Suomi tulee pikku hiljaa perässä. Suomalaisista kolmasosa on saanut puhelimeensa viestiä mainosmiehiltä.

Tiedot selviävät Hankenin ja Helsingin Kauppakorkeakoulun Suoramarkkinointi-instituutin tutkimuksesta ”Mobiilimarkkinoinnin muodot, esteet ja vauhdittajat”. Tutkimuksen ovat tehneet tutkija Ville Virtanen ja johtaja Mika Raulas.

Mobiilimarkkinointi on Suomessa ja Euroopassa edelleen valtaosin tekstiviestipohjaista, vaikka multimediaominaisuuksilla varustettujen puhelimien määrä kasvaa kohisten. Tutkijat arvioivat, että mobiilimarkkinointiin käytettiin Suomessa noin kolmesta viiteen miljoonaa euroa viime vuonna, mikä on vain prosentin verran koko suoramarkkinoinnin arvosta.

Mobiili koskettaahenkilökohtaisesti

Mobiiliviestinnän henkilökohtaisuus mahdollistaa äärimmilleen viedyn one-to-one -markkinoinnin, mikä on sen vahvuus ja heikkous. Mainonnan vastaanotto omaan puhelimeen aiheuttaa helposti tunteen tunkeutumisesta yksityisalueelle.

Puhelimessa korostuvatkin sellaiset elementit kuin paikannus, kaksisuuntaisuus ja nopea reagointi. Taitava markkinoija osaa käyttää niitä myös hyväkseen.

Esimerkki onnistuneesta sms-kampanjasta oli Gossardin tv- ja printtikampanja, jossa tekstiviestiä käytettiin palautekanavana. Kuluttajan piti lähettää tekstiviesti saadakseen punnan arvoisen alennuskupongin alushousujen ostoon. Vastaanottaakseen kupongin kuluttajan piti lähettää toinen tekstiviesti osoitteen kera.

Gossard sai 25 000 alennuskuponkipyyntöä ja näistä 62 prosenttia lähetti toisen tekstiviestin. Kampanjan kuuden kuukauden tavoitteet saavutettiin kuudessa viikossa.

Operaattorit jääväthapelle

Mobiilimarkkinointia on hidastanut myös sisällönvälityksen maksullisuus verrattuna internet-pohjaisiin välitystekniikoihin. Lähitulevaisuuden mobiiliteknologiat kuten push-to-talk mahdollistavat kuitenkin sellaisen sisällönvälityksen, jossa operaattori ei pääse nauttimaan välitysmaksuista.

Operaattoreita voidaan kiertää myös siirtämällä mobiilisisältöä dataliikenteen piiriin.

EU:n alueella puhelimeen ei saa kuitenkaan lähettää viestejä lupaa kysymättä. Jos asiakkaaseen kohdistetaan markkinointikielellä push-tyyppisiä toimenpiteitä, siihen täytyy olla asiakkaan suostumus. Esimerkiksi tietoja Finnairin äkkilähdöistä lähetetään tekstiviestillä vain niille, jotka ovat ilmoittaneet sellaista tietoa haluavansa puhelimeen.

Suurin osa mobiilimarkkinoinnista onkin edelleen pull-vetoista eli sellaista, jossa ihminen menee puhelimen avulla esimerkiksi yrityksen wap-sivuille.

Tutkimuslaitos Jupiterin arvion mukaan sms- ja mms-pohjainen mobiilimainonta oli Länsi-Euroopassa viime vuonna arvoltaan 145 miljoonaa euroa. Mms-mainonnan osuus oli tästä vain minimaaliset 0,2 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    3. 3

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää