Valikko

Missä maku?

Ravintolapäällikkö Markus Aremo Michelin-tähdellä palkitusta ravintola Georgesta haistoi Finnair Cateringin suurkeittiössä oikean ruoan tuoksuja, mutta kaipasi selkeitä makuja

Taidetaan olla menossa eineskeittiöön, Markus Aremo miettii ennen kuin aloitamme kierroksen lentokoneruokaa valmistavassa Finnair Cateringissa Helsinki-Vantaan teknisellä alueella.

Kierroksen isännät, Finnair Cateringin lämpimistä aterioista vastaava keittiömestari Tarja Aaltola, markkinointipäällikkö Maarit Keränen ja osastopäällikkö Leo Kirjavainen kauhistuvat.

– Eikä taatusti. Meillä tehdään bisnesluokkaan à la carte -ruokaa, Aaltola napauttaa.

Ja ihan totta: Aremo huomaa heti, että lämpimien ruokien keittiössä tuoksuu "oikea ruoka". Kattilat ovat suurempia kuin 40-paikkaisen Georgen keittiössä, ja pelkästään kylmäsäilytystilaa lienee enemmän kuin Georgessa on neliöitä. Silti kastikekasarit porisevat siinä kuin muissakin ravintoloissa.

Dieettikeittiöstä bongaamme riisivatruskoja ja yrttiporkkanoita, joilla keittäjä Anne Vannesluoma täyttää Pietariin matkaavia bisnesaamiaistarjottimia.

Pelkästään Finnairin lennoille tilataan päivittäin yli 700 dieettiannosta.

– Olen ollut täällä töissä 14 vuotta, ja sinä aikana erilaiset allergiaruoat ovat lisääntyneet hirveästi, Vannesluoma sanoo.

Aremo ihmettelee pilkulleen viilattuja ruokavalioita.

– Menee ihan älyttömäksi koko homma. Ymmärrän sairaudet, mutta muotiallergioiden mukaan en suostu keittämään, hän toteaa.

Suurkeittiömeininki ei puhuttele gourmet-käsityöläistä, joten siirrymme kabinettiin makustelemaan valikoituja herkkuja bisnesmatkustajien ruokalistoilta.

Aloitamme Finnairin Tokion-lennoilla tarjottavasta sushi-kimarasta.

– Fressiä ja kaunista, Aremo kiittää poimiessaan mustekala- ja lohisusheja puikkoihin.

– Pikkuisen tässä on kuitenkin jäykistelemistä. Minä tarjoaisin jotakin rennompaa, vaikka ankkarilletteä ja maalaisleipää.

Aaltola kuuntelee tyynesti. Finnair Catering saa valtavasti asiakaspalautetta, sillä sieltä lähtee maailmalle joka päivä 10 000–15 000 ruoka-annosta.

Emoyhtiö Finnairin osuus yhtiön liikevaihdosta on noin 80 prosenttia, mutta ruokaa menee myös useille muille eurooppalaisille yhtiöille.

Matkustajat haluavat makuelämyksiä, vaikka lentoyhtiöt viilaavat budjettejaan yhä tiukemmiksi. Liikematkustajilla on omia toiveita: tapaamisiin ei toivota hajuhaittoja, eli valkosipuli ja pavut eivät ole suosiossa. Kaikki lentoyhtiöt eivät kelpuuta mustikkaakaan, koska se voi sotata kravatin.

– Uudistamme tarjontaa jatkuvasti palautteen perusteella. Emme kuitenkaan lähde trendikikkailuun, vaan pyrimme tekemään hyvää ruokaa perinteitä kunnioittaen, Kirjavainen sanoo.

Aaltola jatkaa, että eniten lentävät suomalaiset liikematkustajat arvostavat yksinkertaista reseptiikkaa ja kotiruoan tuntua.

Aremokaan ei ruokatrendeistä perusta.

– Suomalaiset ovat junttikansaa, kun eivät ymmärrä pitkäjänteisyyden merkitystä. On henkisesti köyhää tehdä vain sitä, mistä lehdet kirjoittavat.

Pääruuaksi saamme Euroopan- ja Kaukoidän-lentojen bisnesruokaa, kevyttä ja kansainvälistä - ja aika trendikästäkin. Aluksi maistamme kookoksella ja limetillä maustettua greippi-katkarapusalaattia. Hotkin annoksen innoissani, mutta Aremon mielestä salaatin koostumusta sietäisi petrata.

– Greippiä on liikaa, ja kokonaisuus on nuukahtanut.

Haarukoimme analyyttisinä kanaa kookos-chilikastikkeessa, savulohta tattivermisellin kanssa ja härkää ja tofua itämaisessa kastikkeessa. Itse pidän varsinkin härkäannoksesta, mutta Aremo pysyy viileänä. Kabinetissa hän on kohteliaasti hiljaa, mutta päivän miettimisen jälkeen irtoaa kritiikkiä:

– Annokset maistuvat kaikki jotenkin samalta, yleisvaikutelma on teollinen ja hengetön. Maut ovat kadoksissa, mutta asettelussa on jopa yliyrittämistä. Ainakin suolaa kannattaisi käyttää vähän enemmän.

Keränen selittää, että vähäsuolaiseen tottuneet suomalaiset purnaavat heti, jos ruoka on liian tujua. Liian eksoottisiksi mielletyt raaka-aineet ja mausteet kirvoittavat myös valituksia.

– Matkustajat ovat erilaisia, joten joudumme tekemään kompromisseja. Hyvän maun lisäksi tyytyväisyyteen vaikuttavat muutkin seikat, esimerkiksi se, että tarjotaan lämmin ateria ja että rasiat on pakattu täyteen, Keränen toteaa.

Tunnelma kohoaa, kun alamme pistellä pakastesuklaamantelikakkua ja Aaltolan kehittämää mango-passionkastiketta. Nyt jälkiruokaspesialistina tunnettu Aremokin lämpenee:

– Kiva yhdistelmä hapanta ja makeaa. Hyvin toimii!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    10. 10

      Nobelisti Holmström kertoo, mikä suomalaisessa työelämässä on mennyt pieleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää