Valikko

Ylös kuolemanlaaksosta Ylös kuolemanlaaksosta

Aloittavalla yrityksellä on oltava pääomia, joilla selviää yli kuolemanlaakson, muistuttaa Animal Designin liiketoiminnan Leo Longlifelle myynyt Jouni Ikonen.
Kodin käyttöesineitä tuottava Animal Design näytti ulkopuolisen silmin jo lähtökuopissa varmalta voittajalta. Yrityksen perustajat olivat kokeneita markkinoinnin ja muotoilun ammattilaisia, tuotteet saivat kansainvälisiä palkintoja ja myönteistä julkisuuttakin tuli kohtuullisesti.

Siitä huolimatta rahat loppuivat ja yrittäjät myivät yhtiön liiketoiminnan heinäkuun alussa Leo Longlifelle.

Yrityksen perustajiin kuulunut Jouni Ikonen kehottaakin aloittavia yrittäjiä varmistamaan heti alkuvaiheessa, että pääomaa riittää vähintään kahdeksi mutta mieluiten viideksi vuodeksi.

– Moni yritys on kolmen vuoden iässä kuolemanlaaksossa, jossa on turha hakea ulkopuolista rahoitusta, kun yrityksen numerot ovat huonot.

Näin kävi Animal Designille, joka taisteli liian usein yhdellä eurolla tilanteissa, joissa olisi tarvittu kaksi.

Sellaisessa tilanteessa yrittäjä alkaa syödä toimintaedellytyksiä itseltään, kun ei pysty irrottautumaan päivän ongelmista ja katsomaan tulevaisuuteen.

– Yrittäjä alkaa helposti suunnata voimiaan vääriin asioihin; alkaa tehdä varastossa pakkauksia, kun pitäisi tehdä myyntityötä, pohtii Ikonen.

Muun muassa purkinavaajista ja pullonsulkijoista koostuva Animal-tuotesarja syntyi, kun Ikonen ja professori Antti Eklund olivat tehneet kuutisen vuotta yhteistyötä mainostoimistossa, joka hoiti mainonnan suunnittelun lisäksi myös muotoilua ja sisustusta. Työn jälki näkyi muun muassa Marimekolla ja Alessilla.

– Sitten suunnittelijoiden kuvitelmat kasvoivat ja tuli usko, että kyllähän tässä yksi tuotebisnes pyöritetään sivussa, sanoo Ikonen.

Ikonen ja Eklund hyppäsivät toimialalle, josta kummallakaan ei ollut kokemusta. Miesten ajatus oli, että muotoilulla tehdään hyvä tuote ja hyvällä markkinoinnilla tehdään kansainvälinen tavaramerkki. Tuotannon miehet ostivat alihankintana.

Pian yrittäjät huomasivat kuitenkin, ettei pelkkä suunnittelu ja markkinointi auta. Yhtiöltä puuttui logistiikka, tuottaminen ja tuotanto.

– Ja puuttui myös tärkein eli myyntityö. Kaikki aika meni uuden kehittämiseen, mutta myyminen myymälöille jäi vähemmälle, muistelee Ikonen.

Myös viennin suhteen Ikosella ja Eklundilla oli liian valoisat odotukset. Suomi on lähes mille tahansa tuotteelle liian pieni markkina, joten maailmalle pitää päästä.

Animalin optimistinen ajatus oli, että alan tärkeimmillä messuilla syntyy suorat kontaktit tukkureihin, joiden kautta bisnes alkaa pyöriä. Näin kävikin alkuvaiheessa. Pienellä yhtiöllä oli tukkurikontakti noin 20 maahan ja kolmantena toimintavuotenaan yhtiö teki jo pienen toiminnallisen tuloksen.

Samaan aikaan pääomat olivat kuitenkin alkaneet hiipua ja panostus uuteen vähentyä.

– Kun jouduimme keskeyttämään tuotekehityksen, väheni tukkurien mielenkiinto välittömästi, muistelee Ikonen.

Alan tukkurit ovat pieniä yrityksiä, joilla on varaa ottaa salkkuunsa vain uutuustuotteita. Siksi alan yritysten pitää pysytä esittelemään säännöllisesti uutuustuotteita kansainvälisillä messuilla. Ellei uutuuksia ole, on yritys poissa bisneksestä.

Uutuuksien kehittäminen on kuitenkin pienelle yritykselle kallista puuhaa. Luonnokset, muotit, koesarjat, markkinatutkimus, ja monet muut nielaisevat pienenkin vimpaimen kehittämiseen karkeasti arvioiden 200 000 euroa.

Yrityksen myyminen oli pitkän pohdinnan paikka. Yrittäjät pohtivat erilaisia yhteenliittymiä, verkostoja ja myös yhteistyötä pääomasijoittajan kanssa. Pääomasijoittajat karsiutuivat vaihtoehtojen joukosta jo nelisen vuotta sitten, koska aitoja synergiaetuja ei löytynyt sijoittajien osaamisesta eikä salkun yrityksistä.

– Ainakin tuolloin pääomasijoittajien kokemus oli vientiteollisuudesta. Desing-tuotteet olivat kaukana heidän osaamisestaan, vaikka heillä varmasti oli meiltä puuttuvaa liiketoimintaosaamista, pohtii Ikonen.

Lopulta Leo Longlifen kaltainen vakaa yritys alkoi tuntua kriisin keskellä yrittäneistä miehistä parhaalta. Erilaiset yhteenliittymät pienten kanssa olisivat voineet tarkoittaa saman kriisin jatkumista.

– Nyt on henkilökohtainen helpotus, että on saanut jatkaa terveeltä pohjalta, sanoo Ikonen, joka jatkaa Leo Longlifen kuluttajatuoteryhmän Leo Lifen vetäjänä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää