Verkkosivujen kävijätilaston kärki muuttuu

Mainostajien toivomuksesta muuttuva verkkosivujen kävijämittaus erottaa verkostot ja sivustot

Verkkosivujen kävijämäärämittausta selkeytyy mainostajien toivomuksesta. Lokakuun alussa yksittäiset verkkosivustot ja useiden verkkosivustojen verkostot jaetaan TNS Gallupin ylläpitämässä kävijämittauksessa kahteen eri tilastoon.

– Ongelmana on ollut esimerkiksi se, että kävijämittauksessa on ilmoitettu isojen portaalien ja verkostojen koko kävijämäärä, mutta mainostaja ostaa yleensä määrätyn mainospaikan jostain tietystä portaalin osiosta, jossa kävijämäärät ovat pienempiä, kertoo suunnittelupäällikkö Minna Leikas mediatoimisto Dagmarista.

Verkostojen kävijämäärät ovat niin suuria, etteivät mainostajat edes aio mainostaa yhtä aikaa kaikissa niihin kuuluvissa sivustoissa.

– Mainostajan kannalta tärkeintä on se, että hän tietää mahdollisimman tarkasti, montako ihmistä mainos tavoittaa. Kävijämäärät ovat tärkeitä tietoja mediavalintoja tehtäessä, ja väärät luvut vievät sivustolta uskottavuutta mainostajien keskuudessa.

Redsheriff-mittaria ylläpitää TNS Gallup. Kävijämittauksen ohjeistusta on tehnyt alan yhteisjärjestö IAB, jonka Suomen osastossa ovat jäseninä muun muassa Alma Media, Microsoft, TeliaSonera,Sanoma Oy ja useat mediatoimistot.

Kävijätilaston järjestystä uudistus muuttaa aika tavalla.

IAB:n uusien ohjeiden mukaan sivuston kaikilla sivuilla täytyy olla yhtenäinen ulkoasu.

Sivuston kävijöiksi ei saa laskea muita saman yhtiön ylläpitämiä, mutta täysin erinäköisiä verkkosivustoja. Uusien ohjeiden takia useat verkkopalvelut joutuvat muuttamaan tapaa, jolla ne ilmoittavat kävijämääränsä.

Esimerkiksi MTV3 pudottaa luvuistaan Subtv:n verkkosivujen 15 000 kävijää.

– Luukku.comin ulkoasu on muutettu MTV3:n näköiseksi eikä Ruokala.tv:tä itsenäisenä sivustona enää ole. Ne pysyvät siis MTV3:n luvuissa, kertoo tutkimusasiantuntija Pasi Raassina MTV3:sta.

Sen sijaan kävijämäärätilastoon saa entistä useampia palveluiden alaosioita. MTV3 aikoo lisätä listalle suosituimmat alasivunsa eli palvelun etusivun, Luukku.comin, tv-ohjelmasivut, uutiset ja urheilusivut.

Helsingin Sanomien Verkkoliitteen yhteyteen aiemmin lasketut Nyt.fi:n kävijät ilmoitetaan jatkossa erikseen. Johtaja Jukka Haapalainen Oikotie-palvelusta uskoo kuitenkin, että uudistus on Sanomien kannalta hyvä.

– Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Oikotie nousevat sivustovertailussa kärkeen, kun portaalit siirretään toiseen listaan.

Sanomien mediamyynti on käyttänyt markkinoinnissaan verkkosivustojen yhteenlaskettua kävijämäärää.

– Olemme myyneet yksittäisten mainospaikkojen lisäksi kohderyhmiä, jotka käyttävät useita eri palveluita. Kokonaiskävijämäärä on kuvannut koko potentiaalista mainoksen näkevää yleisöä, Haapalainen toteaa.

Haapalaisen mukaan mainostajat ovat aiempaa kiinnostuneempia erilaisista kohderyhmistä, ja toivovat lukumäärien lisäksi tietoa esimerkiksi kävijöiden sukupuolesta, tulotasosta ja harrastuksista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      SSH:n yt-neuvottelut päättyivät – vähentää 17 työntekijää Suomessa

    6. 6

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää