Valikko

Mainostaja kaipaa apua kännyköiden teknologian hallintaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan mobiilikampanjoihin kului viime vuonna 3–5 miljoonaa euroa
Johtavien mobiiliyritysten, matkapuhelinten valmistajien ja operaattorien pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä aktiivisempi rooli mobiilimarkkinoinnin kehittämisessä. Tätä mieltä ovat markkinointialan toimijat Ville Virtasen ja Mika Raulaksen ensi viikolla julkistettavassa tutkimuksessa.

Suoramarkkinointi-instituutin ja LTT-Tutkimuksen julkaisemassa Mobiilimarkkinoinnin muodot, esteet ja vauhdittajat -tutkimuksessa haastatellut uskovat, että mobiilimarkkinoinnin käytön laajeneminen edellyttää teknologiapuolelta toimia muun muassa koulutuksessa, konsultoinnissa ja pelisääntöjen luonnissa sekä perehtymisvaiheen kustannusten jaossa.

Tutkimuksen mukaan sekä markkinoijat että perinteiset media- ja mainostoimistot pitävät kännyköitä kiinnostavana mediana. Niiden käyttö markkinointiin tuntuu kuitenkin vaikealta, eivätkä toimijat tunne saavansa laitevalmistajilta ja operaattoreilta tuoretta tietoa kännyköiden mahdollisuuksista.

Mainos- ja mediatoimistot tekevät tutkimuksen mukaan mobiilimarkkinointia nykyisin yleensä vain asiakkaan pyynnöstä.

Ne ostavat tuotannon alihankintana pieniltä mobiilimarkkinointitoimistoilta tai mobiilimedian hallitsevilta digimediayrityksiltä.

Virtanen ja Raulas arvioivat, että Suomessa tehtiin viime vuonna mobiilimarkkinointikampanjoita noin 3–5 miljoonan euron arvosta. Se on noin prosentti kaiken suoramarkkinoinnin arvosta. Luvussa ei ole mukana viestinvälityskuluja.

Suomessa toteutettiin viime vuonna tutkijoiden arvion mukaan muutamia satoja mobiilimarkkinointikampanjoita, ja markkinoija sijoitti niihin tyypillisesti korkeintaan 30 000 euroa. Esimerkiksi Britanniassa rahaa kuluu jopa 150 000 euroa.

Tekstiviestejä käytetään Suomessa markkinointiin noin puolet vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin.

Lähinnä niitä käytetään yksittäisissä kampanjoissa päivittäistavaroiden ja mediasisältöjen myynninedistämisen taktisena työvälineenä, käytännössä siis esimerkiksi saippuan hintamainontaan.

Virtanen ja Raulas haastattelivat talvella markkinoinnin toimijoita ja asiantuntijoita Suomessa ja Britanniassa.

Tutkimus on osa Helsingin kauppakorkeakoulun ja Svenska handelhögskolanin Suoramarkkinointi-instituutin DiViA-tutkimusprojektia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    8. 8

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    9. 9

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    10. 10

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää